• luckysun

Är jag ensam om det hör?

Någon här som jobbar i fabrik, verkstad, laboratorium eller annan yrkesgrupp som ändå jobbar trots graviditet?

Är det farligt att råka inandas smörjolja, avfettningsmedel då och då?

Är kontorsassistent/receptionist på ett litet företag som tillverkar industrisaker.

Då receptionen är lite lätt integrerad i verkstaden känner jag att starka dofter ibland kommer in till mig...Är det farligt tro?

• Svar på tråden Är jag ensam om det hör?
  • canmamma

Jag arbetar i ett mikrobiologiskt lab som hanterar ett antal farliga substanser och jag fick under min graviditet anpassa mina arbetsuppgifter. Arbetsgivaren var valdigt tillmotesgaende och mina kollegor avlastade och hjalpte till valdigt bra, men jag kande att jag sjalv fick kolla upp och ta reda pa vad som var farligt och borde undvikas. Jag bor i Kanada och har finns en organisation som heter "motherrisk" som bidrog med information och stod - det finns sakert nagon liknande resurs dar du bor. Mvc kan sakert hjapla till om du ar i Sverige (traden ligger under utlandsforaldrar, var det meningen?).

• luckysun

Hej! Ja, kanske lite fel tråd. ;)
    Vilket härligt land du bor i!

Så man kan lätt bli gravid trots att man jobbar inom ett företag som handhar "farliga" ämnen?

• canmamma

Hej! Visst tror jag att du kan bli gravid anda, men det ar ju svart att veta riktigt allt vi utsatts for och hur det paverkar oss. De agg som vi kvinnor har bar vi med oss hela livet och de utsatts for alla de miljogifter och andra otrevligheter som vi far i oss tills de anvands ? inte som spermier som ju nybildas kontinuerligt. Jag tror att celler som delar sig, som i ett vaxande foster, ar mycket kansligare for forandringar och fel an celler som befinner sig i andra delar av livscykeln och darfor ar det viktigare att vara forsiktig under sjalva graviditeten.

Jag blev gravid valdigt fort nar vi val hade bestamt oss for att slanga ut pillrena och tankte inte sa mycket pa vad jag exponerats for innan befruktningen utan mer pa hur jag kunde minimera farliga amnen under graviditeten. Jag slutade jobba med radioaktiva amnen helt och hallet och overtalade medarbetare att hjalpa mig med mutagena amnen och starka losningsmedel och dyl. Varje kemikalie som anvands ska komma med riskinformation, men jag kan tyvarr inte de svenska reglerna och lagarna gallande detta (typ arbetsmiljolagen?). Finns det ett skyddsombud eller liknande pa ditt jobb?

Glad midsommar! (Lite sotis da jag fortfarande har tre timmar kvar innan arbetsdagen ar slut?)

Svar på tråden Är jag ensam om det hör?