Jag kan bara ge svar utifrån att vara bonusmamma, men som jag uppfattar det du skriver så kanske det är så att ditt ansvarstagande över dina barn går ut över din mans relation till dem. Att du inte tycker att han skall behöva göra saker för det är dina barn...
Jag tyckte jag kände mig mycket mer delaktig när jag fick vara med och bestämma mer, vara med i vardagssaker mer och sådär. När min sambo kände som du att han var den som skulle lösa allt med bonusen, alla konflikter, allt "trist" och vardagligt eller vad man skall säga, då kände jag mig bara utanför.
När han tog med mig i beslut och gav mig ansvar och så, då kände jag att jag VILLE vara med mycket mer. Innan var det som att hans inställning smittade av sig till mig, typ: "jaja, om han inte vill att jag skall vara med och bestämma eller vara delaktig i vardagen med allt det ansvaret, då har jag ingen lust att vara någon lektant när något roligt skall göras heller". Jag kände mig som någon som bara skulle vara mysig och rolig, men så fort det blev minsta lilla konflikt eller sur min så tog han med sig bonusen i på hennes rum och löste det bakom stängda dörrar, utan mig givetvis.
Han gjorde det säkert för att han tyckte att jag inte skulle behöva vara med när hans dotter var "jobbig", och för att hon skulle slippa tappa masken inför mig, att hon kanske skulle tycka det var jobbigt att börja gråta då eller så. Men jag blev ju helt utanför, jag visste liksom aldrig vad som hände eller hur han bestraffade/uppmuntrade eller något sånt. Jag skulle bara busa och mysa liksom...
Det är lite svårt att förklara, men skall man ta relationen vidare med någon som har barn sedan innan så tror jag man måste vara delaktig i allt, tråkigt som roligt, annars blir man någon kul typ som inte har något ansvar och som ingen i slutänden lyssnar på. Om man sen får gemensamma barn så kommer man ju bli mycket mer delaktiga i dem, och då blir bonusarna utanför på något sätt.
Lite svamligt det här kanske, men kort sagt så försök få honom med dig, be om råd när det är något som skall bestämmas, kanske fråga vad han tycker är rimliga läggtider eller något sånt, så han känner att hans åsikter och så räknas, så tror jag att kommer känna sig mer delaktig automatiskt!