• Tamara

Grrrr kanske inte får jobb pga gravid!

Håller precis på att förhandla om ett nytt jobb och idag blev vi klara med vad lön osv skulle bli och vilken sorts tjänst mm. Så då allt var klar tänkte jag vara scysst och berätta att jag är gravid i 5:e månaden så att de ivf skulle vet om det. Rekryteraren som jag pratat med blev totalt stum!
    HOn ringde upp den ev nya arbetsgivaren och sen ringde hon tillbaka mig. Kunde jag tänka mig att vara ledig mindre än ett år för att visa good will?!??!!
    Jag är så himla förbannad att jag vet inte vad!!! Det ska de väl för sjutton inte kunna lägga sig i hur länge jag är hemma med mina barn! Jag slår vad om att jag nu inte får jobbet bara för att jag är gravid. För klart jag sa att jag inte tänker vara hemma mindre pga nån himla good will. GRrrrrr!

• Svar på tråden Grrrr kanske inte får jobb pga gravid!
  • miss marion

Håller helt med ts - man FÅR INTE diskriminera gravida kvinnor. Punkt. Arbetsgivare har rätt att veta att man ska gå på föräldraledighet två månader i förväg. Punkt. Herregud, kvinnor får barn, så har det alltid varit, konstigt att arbetsgivare aldrig lär sig att planera för det. Alla ni i tråden som ställer er på arbetsgivarens sida, är ni egna företagare eller? Ts kunde lika gärna börja jobba och sen bli långtidssjukskriven, det vore ju också "snopet" för arbetsgivaren, men det är sånt som händer. Stå på dig ts, om du inte får jobbet tycker jag att du ska anmäla!

• Gimlet

Ajajaj, inte säga något förrän allt är påskrivet.
    Du har ingen skyldighet att berätta en sådan intim sak för någon som du inte ens vet kommer att anställa dig.

Att vänta barn är väl inget handikapp man måste redovisa för att vara schysst mot arbetsgivaren. Det är väl något helt naturligt som arbetsgivaren får räkna med om han eller hon anställer en kvinna.

• listo

Nej, det är klart att man inte får diskriminera på grund av graviditet, det är lagstadgat. Och det verkar ju inte heller som att de har tänkt göra det? Däremot säger TS själv att hon ska tacka nej till jobbet?!?

Men är det verkligen (rent allmänt) svårt att förstå arbetsgivarens reaktion?

• Suri

Jag tycker du övverreagerar lite. Hon frågade ju bara om du kunde TÄNKA dig att vara ledig i mindre än ett år.

Jag hade i ditt ställe svarat med ett leende att "det kan jag ju inte svara på nu. Man vet ju aldrig vad som händer och hur man känner."

Skulle du inte få jobbet kan du ju allltid anmäla dem, eftersom de inte kan diskriminera dig på det viset. Det är olagligt. Men det är de nog medvetna om så jag skulle tro att jobbet är ditt ändå!

• Tamara

Jag är faktiskt ganska chockerad att så många är på arbetsgivarens sida.
    Kvinnor som kan hamna i samma situation själva.
    Jag har inte berättat för flera av mina kompisar även om jag har gått ganska långt i graviditeten eftersom jag haft en del problem. Varför skulle jag vara tvungen att berätta för en ev arbetsgivare då? Jag kunde ju lika bra fått missfall och kan än få det.

• listo
    Tamara skrev 2007-06-25 19:24:23 följande:
    Varför skulle jag vara tvungen att berätta för en ev arbetsgivare då? Jag kunde ju lika bra fått missfall och kan än få det.
    [/citat]

Du är inte tvungen att berätta för arbetsgivaren förrän två månader innan du ska vara föräldraledig, men nu VALDE du att berätta. Jag kan bara inte riktigt förstå varför du är så förvånad över att de reagerade?

En rekrytering kan kosta ett par hundra tusen kronor för ett företag. Självklart vill de göra sitt bästa för att det ska bli en bra rekrytering. De allra allra flesta företag har inget emot att anställa gravida kvinnor eller kvinnor i barnafödande ålder. Barn ingår liksom i ekvationen för de allra flesta, även för arbetsgivare.
    Man får inte diskriminera på grund av graviditet eller föräldraledighet, och det är bra. Men som sagt, är det verkligen svårt att förstå att arbetsgivaren reagerar?
  • Mothersong

Jag var på en intervju och jag vet helt säkert att jag inte fick jobbet för att jag var gravid!!! Kommer ALDRIG berätta igen på en intervju om jag är gravid eller inte, ALDRIG!!!

Anmäla, jovisst, men det ger ju inte mig mer jobb för det...

~~~Mattis 13/9-06, Knoddarna bf 15/12~~~
  • Suri

Jag tycker inte att man ska berätta att man är gravid när man söker jobb. Självklart gör man det om man vill, eller om det är "uppenbart".

Tycker dock inte att du ska tacka nej till jobbet. Det är väl skönt att få jobb innan bebisen kommer? Fast du kanske har fler på gång?

• listo
    Mothersong skrev 2007-06-25 19:28:29 följande:
    Anmäla, jovisst, men det ger ju inte mig mer jobb för det...
    Nej, och problemet är också att bevisbördan ligger hos den som anser sig ha blivit diskriminerad, vilket är lite snurrigt i många fall. Det är väldigt svårt att vinna i sådana fall. Men det är en lagändring på gång.
  • Mothersong
    listoplisto skrev 2007-06-25 19:31:45 följande:
    Nej, och problemet är också att bevisbördan ligger hos den som anser sig ha blivit diskriminerad, vilket är lite snurrigt i många fall. Det är väldigt svårt att vinna i sådana fall. Men det är en lagändring på gång.
    Precis... Och jag personligen är inte ute efter något skadestånd, utan jag ville ha jobbet!!!
    ~~~Mattis 13/9-06, Knoddarna bf 15/12~~~
  • Tamara

Jag överreagerar kanske lite för jag vet eg inte hur arbetsgivaren har reagerat jag pratar bara med rekryteraren som pratar med arbetsgivaren. Det är dock en engelsk firma jag har att göra med och dem har jag dålig erfarenhet av då det gäller saker vi tycker är självklara här i Sverige. Vi får se imorgon när rekryteraren ringer igen.

Jag har redan ett jättebra jobb som jag trivs med men det här andra jobbet skulle ge mer pengar och fritid.

Jag tänker självklart anmäla om de säger att jag inte får jobbet nu för det kommer då enbart vara för att jag är gravid. Det hjälper inte mig att få jobbet men det engelska företaget kommer att fatta lite mer om vad som gäller i Sverige.

• Suri

Det är bra! Visa dem hur det funkar här, hehe. Svenska gravida leker man inte med... :)

Lycka till!

• LOTTAAA

*Halluu, jag har ett dilemma, min sambo o jag försöker skaffa barn, men jag är ARBetslös vi klarar oss ändå, men nu fick jag jobb på ett gammalt jobb där jag trivdes väldigt bra, ska börja på måndag, först 2 månader sedan blir det förlängt till februari.. jag undrar nu, nu ska jag jobba heltid 2 månader för att sedan få längre vikariat.. tänk om ja blir gravid nu o mår lika skiiit som sist o kräktes o kräktes, hur ska det då gå om jag är sjukskriven någon gång om man mår så illa i början om jag nu blir gravid*?
    ska jag vänta 2 månader med att bli gravid eller vad tycker ni??
    :-S

• BSBS

Om det handlar om en timanställning, hur hade ni sett på det då? (Gammal tråd jag vet) men relevant för mig i nuläget :)

Svar på tråden Grrrr kanske inte får jobb pga gravid!