• Singha

Tips på frakt till Australien önskas!

Vi ska flytta till Sydney i Australien under några år, genom makens jobb, och funderar fram och tillbaka på om och vad vi ska ta med oss. Vi får ditresan betald (flyg o frakt mm) men INTE hemresan...

Nu önskar jag höra från er som skickat saker, möbler o dyl med frakt vad det kostade för er. Är intresserad av olika kubikmeter för att ha något att jämföra med (ta med eller inte ta med möbler!)

Vi har fått tips att ta med lite möbler, iom att det blir ganska dyrt att köpa ALLA möbler på nytt, även om det finns IKEA... Fast det är svårt att planera iom att vi inte har boendet klart när vi kommer - man vet ju inget om planlösning mm!

Så snälla, hjälp mig gärna med priser och tips! Tack!

• Svar på tråden Tips på frakt till Australien önskas!
  • Nillax

Tack Singha. Ja planerar att foda har i Sydney. Ska pa besok pa sjukhuset om ett par veckor- spannande!

Planerar ni att bo pa hotell eller short term apartments tills ni hittar lagenhet?

Tyvarr sa ar det ju som sa att man kan inte bade behalla kakan och ata den....vi valde att bo lite mer suburban och jag far ju da pendla (sambon jobbar nara hemmet). Vi har ett ganska stort hus med tradgard och pool och det hade vi inte haft rad att kopa om vi ville bott mer centralt.

• Singha

Nillax - Vi vet inte hur vi kommer att bo i början... maken ska börja med att jobba i Wollongong eller vad det heter de första veckorna, så jag antar att vi bor där allihopa då... men innan blir det nog hotell i stan en vecka eller mindre beroende på när vi kommer fram till Sydney.

Ja, vi får se hur vi väljer att bo framöver - till att börja med tror jag Abbotsford/Chiswick blir ett bra val. Vi bor ju i Stockholms innerstad nu o trivs bra med det, och då blir det ett litet  steg att få bo lite utanför stan Glad

Idag har vi bokat flyttfirma, det blev Kungsholms som får komma o packa ner, ta hand om shippingen som tar 6-8 veckor o sen packa upp när det är framme! Tror det blev 15 kubik för 60.000... Tänkte boka flyttstäd genom dem oxå för 4.000... Skönt att ha det gjort nu! Glad Blir lite orolig att vi bokat för stort... vet inte om man kan minska ner iom att man betalar i förväg!

Visumet blev klart idag Skrattande

Nu väntar vi på besked om flygbiljetten... vi står på väntelista från Bangkok till Sydney och jag skulle återkomma på fredag o höra hur det gått... Kanske får vi inte de billiga biljetterna iaf Generad

• Maggan24

Singha: Vad spännande det låter! Vi flyttar också under hösten! Tror absolut att svenska kyrkan kan vara bra även fast jag inte heller är kristen. Eftersom att min man bott i Sydney flera år (vi träffades där), så har vi redan bekanta där, men jag vill träffa svenskar också... Vi planerar att jag ska vara hemma med vår son som snart är tre månader, under ungefär ett år till och därefter ska jag börja söka jobb. Jag kanska blir tvungen att komplettera med några kurser för att min utbildning ska bli gångbar där... Vad skönt att ni fixat så mycket redan! När far ni? Spännande!

• Nillax

Singha, Det ar nog battre att boka mer an att ha for lite plats!

Wollongong ar ganska nara dar jag bor, det ar helt ok dar sa det blir nog bra.
    Det tag ju bara ca 30 min med farja fran Abbotsford/Chiswick till city centre sa inte sa farligt langt!

Haller tummarna for flygbiljetterna.

• Singha

Maggan 24 - Skoj att höra att fler är på väg till Sydney! Vi har oxå en del vänner där redan, iom att maken jobbat där i 2 korta omgångar och har kontakt med dem via jobbet varje dag. Men som du säger, det är roligt att ha kontakt med svenskar oxå! Vi kanske kan ha en träff allihop som hänger här på FL när alla är på plats?!!

Låter som min situation... Funderar oxå på att ta några kurser för att inte tappa min kompetens. Jag vet ju inte hur länge jag ska vänta med att söka jobb ännu, så jag funderar!

Vi har bokat flyg 31 juli, men på fredag ska vi stämma av med resebyrån om vi fått OK på sträckan Bangkok-Sydney, än så länge är det bara väntelistat..

Att få klart allt på så kort tid har frestat på, men jag hoppas vi klarar av att bli klara i tid tills flyttbolaget kommer o hämtar det som ska med!??

Nillax - aha, det låter ju bra. Bättre att bo där tillsammans i några veckor än att bo själv på hotell i veckorna i Sydney faktiskt! Är du intresserad av att ses i Sydney framöver?!!

• Maggan24

Singha: Vad roligt att ni snart ger er av! Det vore absolut trevligt att ha en liten fl träff där nere! Svenska kyrkans fik "Svenssons" var en favorit förra gången jag bodde där, mest för att det var en trevlig mötesplats. Hade ni kommit fram till något vad gäller boende? Om din man ska jobba i stan så måste jag bara säga att Manly är underbart... Då kan man ta färjan till jobbet, bara 35min och så otroligt vackert! De där träffarna för svenska mammor med barn kommer jag nog att haka på...

Nillax: Låter som att ni har ett härligt hus! Pool är nog ingen dum sak när det är som varmast... Brukar du träffa några svenskar därnere?

• Nillax

En traff later jattekul!

Haller med Maggan24, Manly ar bara for underbart!

Kanner bara en svensk tjej (hade en svensk kompis som nyligen akt tillbaka till Europa) sa lite nya svenska vanner hade varit kul!

• Maggan24

Ja,vi får styra upp det!

Vi ska magasinera våra möbler här i Sverige. Någon som har några tips? Vi funderar över vad som är bäst, kallförråd eller varmförråd, med tanke på den stora prisskillnaden.

• Singha

Ojoj, här är det full fart just nu! Fraktfirman kunde bara komma och hämta sakerna NU på torsdag, hej o hå! Det har varit full rulle hela tiden, så att vi ska hinna rensa bort sånt som inte ska med! Har hunnit mer eller mindre klart, men än måste jag fixa en hel del - maken ska åka o fiska i Norrland ute i ödemarken imorrn bitti till på fredag! Jättebra tajmat! Han ville inte avboka heller... Generad Nåja, som sagt, huvudsaken är att allt som ska med i flytten är klart - det andra hinner vi ju få undan på 2 veckor iaf!

Kul att ni e med på att ha en fl träff framöver! Tycker oxå det är kul med lite svensk förankring när man är så långt borta. Kommer att försöka vara med på träffarna som svenska kyrkan har, bara sonen håller sig frisk! *peppar, peppar* Han har varit jättemycket sjuk sedan han började dagis i februari, så nu hoppas jag det kan släppa lite för honom när vi kommer till nytt klimat!

Makens företag ligger inte i stan, det ligger utanför i North Ryde (många internationella företag där!), så från Chiswick/Abbotsford blir det ca 30 minuter med bil och jag tror det blir samma från Manly. Har kollat lägenhet i närheten av Manly o guuu säger jag bara vilken läcker lägenhet vi hittade! Det är nära till makens vänner som bor i Beacon Hill oxå.... Får se vad som finns kvar att titta på när vi kommer dit...! Chiswick gillade vi iom att det ingår både inom- och utomhuspool, gym, bastu, grill, tennisbana mm i hyran o det ligger jättefint vid floden i ett grönt o luftigt område. Med färjan tar det ca 30 minuter in till stan. Men som sagt... vi får se vad som finns när vi kommer dit! Skrattande

Har tyvärr inte kollat upp förvaring här hemma... att tänka på är väl att om det är fuktigt (kallförråd kanske???) kan tyger mögla... du måste nästan fråga de som hyr ut, de brukar vara insatta! Vi tänkte först hyra o förvara, men iom att vi får frakten betalt, så känns det onödigt att ha kvar möbler - ifall vi kommer att bosätta oss där framöver! Känns liksom onödigt att köpa en massa dyra nya möbler och så kanske man blir kvar och då har vi en massa fina möbler som vi inte har användning för längre... knivigt o bestämma sig! Fot i munnnen

Jobbigt läge att behöva jobba fram tills vi ska åka bara... slutar jobba fredag den 27 juli o går allt som det ska flyger vi 31 juli till Bangkok... då har jag 1 enda vardag kvar hemma!

• Singha

Kanske ska starta en tråd för oss som bor/snart ska bo i Australien istället, nu när mitt problem är löst??! Skrattande

Svar på tråden Tips på frakt till Australien önskas!