• Flingan75

IVF:are, när slutade ni med progesteronet?

Hej,
    jag undrar hur ni gjort med era vaggisar, ni som gjort stimulerat ET/FET.
    Hur länge efter ni plussat har ni fortsatt med dem?

Vi plussade den 8:e juni och var på VUL igår, 7+2 nu.
    Läkaren sa att jag kunde börja trappa ner på progesteronet med det känns så läskigt...har hört att vissa fortsatt till vecka 12. Vad gör progesteronet och kan det vara någon fara att fortsätta med det för länge?

• Svar på tråden IVF:are, när slutade ni med progesteronet?
  • xanni

Jag gjorde stimulerat ET och skulle ha slutat med progesteron när jag plussade. Dock hade jag ett antal som blivit över och fortsatte på BM:s inrådan att ta dem. Inte för att jag särskilt behövde dem, men de skull i alla fall inte göra någon skada. - som de sa. Jag går in i vecka 6 i morgon och har ett väl en 5-6 Crinone kvar.

• Fruttis

Hallå Flingan:
    Jag fortsatte till vecka 14.(Stim. FET) Först trodde de att mina blödningar berodde på för lite progesteron ,så därför tyckte de att jag skulle fortsätta ett tag till. Men sen upphörde blödningarna när jag slutade med progesteronet (v.14), så det måste ju varit tvärtom?!

Kram & Grattis

• Berber

Jag har också blivit rekommenderad att fortsätta till v. 14.

• EHel

Jag skulle fortsätta så länge jag hade progesteron kvar, och det var ganska länge - minns dock inte exakt kanske runt v.12.

• maja 81

hej hej! slutade efter att jag testat plus, alltså v 4+0 :)

• Flingan75

En fråga till er som fortsatt till vecka 12-14.
    Varför skulle ni göra det?

Jag har börjat nedtrappning nu men inbillar mig att jag får massa mer molvärk nu o det känns inte bra....

• ia1

Jag skulle fortsätta till v 12, så det gjorde jag. Varför? Tja, dumt svar kanske, men för att de sa att jag skulle göra det och det stod på schemat jag fick med mig hem.
    Och jag ville inte riskera något genom att sluta tidigare...
    Kanske inte det svar du sökte men så var det iaf.

Lycka till med bebisen!

Jonatan föddes onsdagen den 4/10. Vår son är äntligen här!!
  • Flat Eric

Jag har också fått instruktioner att sluta efter att jag plussat, känner mig dock väldigt orolig över detta. Hur kan det vara så olika?? Vissa slutar direkt och andra fortsätter i flera veckor. Har era läkare på något sätt kommenterat varför/varför inte man ska fortsätta med progesteron?
    När man nu väl fått det där efterlängtade plusset vill man ju inte att något ska gå fel!

• ia1

Det enda jag har hört, är man bygger upp livmodern, så det blir "rätt miljö" för bebisen.
    Jag har ingen aning om alla vi som skrivit här gjort samma typ av IVF, om det har med saken att göra. Jag har ju gjort både den långa och den korta varianten men jag skulle ändå ta till v 12.
    Kanske har det med själva stimuleringen att göra? Alltså att vi alla har haft olika "problem" med varför vi inte blev gravida och då även ska ta medicinerna annorlunda. Jag trappade ju tex inte ner med hjälp av p-piller innan jag skulle börja med själva stimuleringen (vid första försöket alltså) utan gick direkt på med nässpray. Det var för att jag redan hade gjort en nedreglering pga gått på andra hormonmediciner i 4 månader och inte haft mens.

Be att få prata med läkaren. Säg att ni är oroliga, säg att ni hört att många andra går längre. Fråga varför inte ni ska göra det. Frågor är alltid fria och inga frågor är dumma när de gäller resten av ens liv, att få en efterlängtad bebis!

Massor med lycka till, till alla er som är gravida!

Jonatan föddes onsdagen den 4/10. Vår son är äntligen här!!
  • Pantern2

Hej!
    Vid äggdonation så är det progesteron till v.12.

• ido59

Hej! Jag skulle sluta efter + , de sa att kroppen hade tagit emot det och att man då inte behövde använda det! De gjorde ingen nytta då!!!

Svar på tråden IVF:are, när slutade ni med progesteronet?