• midsomer

Vad ska jag säga?

Kan man säga ett namn på en medicin i Sverige om man ska köpa den utomlands? Eller heter dom olka från olika medicinföretag? Säkert en dum fråga, för det gör dom säkert.

• Svar på tråden Vad ska jag säga?
  • MrsAndersson

Jo, det gör de. Det enda som brukar funka överallt, vad jag vet, är Aspirin (Alvedon typ). Men annars får du försöka att förklara dig fram, med händer och fötter om så behövs! Lycka till!

• Pejo

Ta reda på de kemiska substanserna o be svenska apoteket översätta till ditt lands språk

• Jojjann

Vilken medicin letar du efter och vart skall du åka? Det är ju möjligt att de har en motsvarighet till FASS online i det landet du skall åka. Alternativt kan du söka på den kemiska substansen (som väl står i FASS tror jag) på nätet.

• Rutiga Rutan

Oftast brukar själva produktnamnet vara olika medans substansnamnet (alltså det som medicinen är gjort av) är samma. Så ska du tex ha Alvedon, så är det produkter som innehåller Paracetamol du ska leta efter (och även kan fråga efter i apotek eller affär).

• Carla82

Jag har tagit med mig en gammal förpackning av den svenska medicinen till apoteket...eller helt enkelt förklarat den aktiva substansen i medicinen för farmaceuten och så har de hittat motsvarigheten här. Det är sällan medicinen har samma namn för övrigt.

Svar på tråden Vad ska jag säga?