• Blue face

Frågor från en utlandssvensk som ska flytta hem

Finns det någon snäll och vänlig själ som skulle vilja/kunna svara på några frågor från en svensk som inte bott i Sverige på 9 år:

*Hur fungerar det med a-kassa? Min man har jobb fr.o.m oktober, men inte jag. Jag har ju jobbat heltid här i Tyskland men varit mamma-ledig de senaste 2,5 åren. Nu är jag gravid igen med BF i februari, så jag antar att det är omöjligt att hitta ett jobb fr.om. oktober. Men hur funkar det då? Får jag inga pengar alls under och efter graviditeten? Vet ni vart man ska vända sig angående detta? Arbetsförmedlingen? Och hur länge måste min man ha jobbat innan han får ta pappa-ledigt?
    *Hur fungerar det med privat sjukförsäkring? Jag har fått intrycket av att svensk sjukvård i allmänhet och mödravården i synnerhet inte riktigt är vad den borde vara. Jag skulle vilja ha privat sjukförsäkring men vet inte riktigt vad det kostar eller exakt vilka fördelarna är. Någon som kan upplysa mig om detta?
    *Hur fungerar det med dagis? Måste jag ha en adress i Sverige innan jag kan söka dagisplats?

Det var många långa frågor; hoppas det finns någon som orkar svara

• Svar på tråden Frågor från en utlandssvensk som ska flytta hem
  • Anna Paulita

När det gäller a kassa får du nog kontakta arbetsförmedlingen. Jag ska inte svära på det men jag tror att det kan vara så att om du har varit med i a kassan i Tyskland får du ersättning här hemma. Men som sagt, jag är inte säker.

Du lär ju inte hinna jobba innan din graviditet så pass mycket att du får ngn vettig fp, men 180 kr per dag får du alltid.

När det gäller mödravård förstår jag inte alls vad du pratar om, jag upplevde inga som helst problem när jag var gravid. I Stockholm finns dock en privat mödravårdscentral som heter Mama Mia, jag har förstått att många är väldigt nöjda med det. Tror inte heller att det finns någon speciell försäkring just för gravida och deras vård under graviditeten. Vad exakt är det du vill komma åt med en privat sjukförsäkring?? Min svärmor har någon typ, som innebär att hon typ ringer ett nummer som går till Sofiahemmen i SThlm, och inom loppet av 30 min brukar hon få en tid hos en läkare då. den har även bekostat hennes tandproblem över 5000 och alla hennes psykologsamtal efter att hennes man dog. Jag vet dock inte hur det funkar för just gravida som sagt, i vilket fall har hon den via SEB.

Ja, du måste vara skriven på en adress för att söka dagisplats. I och med att det inte är ngn central kö måste man ställa sig i den komun man ska bo.

• Blue face

Tack för svar! När det gäller mödravård skulle jag vilja gå till en gynekolog under graviditeten, istället för en barnmorska. Och jag skulle vilja göra betydligt fler UL än ett! Och CTG på slutet etc. Betalar, som sagt, gärna extra för detta, men inte hur mycket som helst

• Bambiniz

Har själv inte upplevt några problem med den svenska mödravården! Men om du vill ha fler UL mm tycker jag du ska välja en privat som tidigare sagt. Där kan du betala xtra för UL samt olika tester....

• Sasson

I Sverige gnäller vi mycket, det är väl troligen därför du känner att sjukvården inte är vad den borde vara. Men det är ff en av de absolut bästa i världen, så jag tror inte du behöver en privat försäkring. Likaså är mödravården riktigt bra och gratis.

Vad gäller mödravård är den gratis för alla (även för utländska medborgare och turister), men skiljer sig mycket åt mellan landstingen. I Skåne har man ex två UL, i linköping har man UL v13, i Kalmar v18. I Skåne gör man glukostest på alla, i de flesta andra landsting bara när man är i en riskgrupp.

Du kan gå till den vanliga mödravården och ändå få fler UL, endera om de bedömer att det finns en anledning (du får så många som de tycker ger något, fast inte bara för att det är skoj att titta) eller om du går till en privat klinik och gör extra UL, då betalar du per gång. Du kan även gå till en privat gynekolog för din mödravård, åtminstone i de större städerna.

• bebben Elias mamma

Tror inte du får någon A kassa, det fick varken jag eller min man och vi hade jobbat i Spanien länge och hade rätt till A kassa där.
    Jag fick basbeloppet för jag hade bebis när jag flyttade hit dvs 180 kr per dag minus skatt. Ca 4000 kr i månaden, jättelite.

Jag fick ha med ett papper E-104 tror jag det hette, för att visa hur mycket föräldrapenning jag fått ut i Spanien. Har en 3 åring också, eftersom jag bara tagit 4 månader där så fick jag ta ut resterande dagar i Sverige enligt svensk föräldrapenning.

Så om du får vänta på dagisplats så kan du ta ut dagar för din store, om du inte tagit 480 dagar i Tyskland.

• Aunt Molly

Vad jag förstår gick du på mödravård i Tyskland med ditt äldsta barn och är van vid hur det är där. Jag har bekanta från Tyskland som har berättat hur mycket fler läkarbesök och UL man gör där och personligen är jag glad att det är så få sådana i Sverige. Jag gick på den allmänna mödravården och tyckte det var toppen. Jag gjorde bara ett enda UL i vecka 18 och fick inget läkarbesök eftersom graviditeten var normal. Om graviditeten är normal behövs ju inte en massa undersökningar och jag tyckte det var jätteskönt att slippa det! Skönt att lita på att kroppen gör vad den ska; jag kände mig trygg i min graviditet eftersom ingen tyckte jag skulle göra massa undersökningar! Det är väl ganska onödigt att göra ett UL/mån och på senare tid har det kommit rapporter om att UL påverkar fostret och att man inte ska göra dem i onödan!

Jag hade blivit jättestressad av det tyska systemet och tycker det är en tillgång att slippa övervakas av läkare så länge graviditeten är normal!

Sverige har bland de lägsta siffrorna i världen vad gäller spädbarnsdöd och allvarliga komplikationer vid graviditet och förlossning så bristen på läkarbesök och kontroller gör ju inte riskerna större för att något ska hända!

Du gör förstås som du vill, men jag skulle rekommendera den lite mer avslappnade inställningen till graviditet som råder i Sverige!

• Hëllef

När jag flyttade från Sverige till Luxemburg fick jag med mig min svenska A-kassa i tre månader med hjälp av ett intyg E 303. Om du uppfyller kriterierna kan du ansöka om detta i Tyskland och ta med dig din A-kassa därifrån till Sverige.

Nu har jag visserligen jobbat några månader i Luxemburg innan föräldraledigheten men för att få pengar här fick jag rådet att skaffa ett intyg E 104 från försäkringskassan i Sverige. Skaffa detta innan du flyttar för säkerhets skull.

Här i Luxemburg går man till läkare och får flera UL precis som i Tyskland. Har inte sett detta som stressande alls, det har snarare kännts tryggt. Förutom UL:en tror jag inte att det har gjorts så många fler undersökningar än i Sverige. Så beroende på vilket landsting du flyttar till kan du ju gå till den allmänna mödravården och komplettera med det du vill göra extra privat.

• Koffie

Nyss hitflyttad från Holland...

*A-kassa ska gå att få. Se till att få med dej intyg av din arbetshistoria så kan du ge det till alfa-kassan (eller den a-kassa du är med i om du är med i någon annan redan, men för det mesta tillhör vi inflyttingar just alfa-kassan). Ta kontakt med dem i god tid för att förlora så lite tid som möjligt. Du måste också stå som arbetssökande hos arbetsförmedlingen, för övrigt.

*Föräldrapenning är knepigare, för det är SGI-grundat. Meningarna går i sär. Du får i allafall minimibeloppet i föräldraförsäkrningen (typ 180 kr per dag). Se till att ha intyg med dej för arbetshistoria och ev uttag av tidigare mammaledighet i Tyskland - det underlättar diskussionerna om du ska få ut mer och inkomstbaserad föräldrapenning.

*Mödravården är gratis och helt OK. Den enda jämförelsen jag kan göra är att man ser barnmorskan färre gånger under graviditeten än i Holland, men får fler ultraljud, t ex... Men det är visst lite skillnad mellan alla landsting också.
    I övrigt KAN man ta en extra sjukförsäkring också. Det är inte direkt nödvändigt - de flesta extra försäkringarna har mest att göra med olycksfall egentligen och liknar inte försäkringarna i Tyskland. Det kan däremot vara vettigt att ta en extra tandvårdsförsäkring.
    Ta annars och googla lite på sjukförsäkring. Efter jag hade gjort det kom jag fram till att jag inte tänkte teckna någon extra sjukvårdsförsäkring (vi hade en mycket bra försäkring i Holland, så det kändes lite ovant först)

*Det är lite varierande från kommun till kommun hur stränga de är med adresskravet. I de flesta fall kan det räcka med att man kan visa upp ett arbetskontrakt, men att man säger att man av olika skäl faktiskt inte har någon adress ännu (det är inte så konstigt om man bor utomlands). Ring och prata med dem!
    Vi kunde iallafall ställa oss i dagiskö i både Kävlinge och Lunds kommun redan när vi bodde i Nederländerna, utan någon adress i Sverige. Men så fort vi fick tag på någonstans att bo fick vi ju berätta det för dem förstås - för man får ju bara undantagsvis ha barnen på dagis i en annan kommun än den man bor i.

Svar på tråden Frågor från en utlandssvensk som ska flytta hem