Frågor från en utlandssvensk som ska flytta hem
Finns det någon snäll och vänlig själ som skulle vilja/kunna svara på några frågor från en svensk som inte bott i Sverige på 9 år:
*Hur fungerar det med a-kassa? Min man har jobb fr.o.m oktober, men inte jag. Jag har ju jobbat heltid här i Tyskland men varit mamma-ledig de senaste 2,5 åren. Nu är jag gravid igen med BF i februari, så jag antar att det är omöjligt att hitta ett jobb fr.om. oktober. Men hur funkar det då? Får jag inga pengar alls under och efter graviditeten? Vet ni vart man ska vända sig angående detta? Arbetsförmedlingen? Och hur länge måste min man ha jobbat innan han får ta pappa-ledigt?
*Hur fungerar det med privat sjukförsäkring? Jag har fått intrycket av att svensk sjukvård i allmänhet och mödravården i synnerhet inte riktigt är vad den borde vara. Jag skulle vilja ha privat sjukförsäkring men vet inte riktigt vad det kostar eller exakt vilka fördelarna är. Någon som kan upplysa mig om detta?
*Hur fungerar det med dagis? Måste jag ha en adress i Sverige innan jag kan söka dagisplats?
Det var många långa frågor; hoppas det finns någon som orkar svara