• Pillis1975

Snabb förlossning?

Jag hade en så himla snabb förlossning för lite mer än ett år sen. Om fyra månader är det dax att föda igen. Jag är så himla rädd för att denna gång kommer det gå ännu snabbare. Jag kan dock förbereda förlossningspersonalen denna gång på att det kommer att gå riktigt snabbt. Är det fler som har haft snabba förlossningar? Hur gick det för er? Hann ni få några bedövningar? Hann personalen med er eller de trodde det skulle ta längre tid?

• Svar på tråden Snabb förlossning?
  • lonnir

Min andra förslossning gick super fort, och det kan enligt min Bm hönda igen så därav stod det i journaler men tredje bebis o jag sa till direkt när jag kom in 'ryggbedövning NU' och då kom narkosläkaren =) hehe.

Första snabba tog 62 minuter, den Andra hade gått lika fort om jag inte fått bedövningen för då hade kroppen jobbat på mera själv sa dom, så den tog ca 3 timmar istället.

• lonnir

Kan ju tillägga då att väl inne på förlossningen så ville dom skicka hem mej för enligt dem var det bara förvärkar, men jag tjatade till mej att få bada där, 62 minuter senare e hon född.
    undrar vad som hänt om jag åkt hem istället ;OP
    inte fasen hade jag tagit mej in på förl. iaf så jävla ont som jag hade!

• Trulti

Hej!!

Känner oxå lite oro för min kommande förlossning, min första gick mycket snabbt. från första värken var hon ute på drygt 1 timme.

Vattnet gick 22, men helt utan några värkar, första värkarna började jämt efter 02 och våran dotter föddes 03.20.
    Så allt med smärtlindring var bara att blunda för, hann inte riktigt med.

Men som sagt det är ingen som säger att det behöver gå lika fort denna gång, man får vänta och se

Lycka till!

• Chaplin

Som sagt, ingen vet hur snabbt det kommer att gå den här gången. Är ju inte alls säkert att det gör det. Man får ta det som det kommer och försöka att inte stressa upp sig för mycket, lättare sagt en gjort, jag vet!

Min andra förlossning gick väldigt fort. Jag fick mina första värkar runt 08.45.  Hade inte känt av  någonting innan dess. Var inne på förlossningen strax efter 09.30, blev inskriven och undersökt kl 10.00, var då öppen 8 cm. Min kille är född 10.40.

Jag hade ingen negativ upplevelse av min förlossning. Visserligen blev barnmorskan lite förvånad att det gick så snabbt, men det var inget som ställde till något problem. Jag fick lustgas.

Om jag kommer att få fler barn, så kommer jag helt klart att vara orolig för att föda hemma. Men man får försöka att inte stressa upp sig över det.

Lycka till!

• skuttskutt81

MIn första gick fort! Vattnet gick visserligen på morgonen ca 9.30
    Så jag visste ju att det var dax och hann på så viss förberedda mig mentalt, tack gode gud! men sen fick jag inga värkar alls föerens runt 21.15 på kvällen, ajjj djäklar vad ont det gjorde på en gång, jag är glad att jag redan var på förlossningen då (för undersökning eftersom vattnet hade gått, och eftersom vi hade en bit at åka tyckte både förlossningespersonalen och vi att det var bäst att stanna över natten ivarjefall).
    När värkarna kom var det TÄTT emellan, jag hann inte med alls, och BM klappar mig på axeln och säger "tröstande" "lilla gumman, 10-48 timmar för förstföderskor från där du är nu är vanligast". -Då dör jag! Var min kommentar.
    Jag hade begärt epidural innan jag ens hade fått min första värk, och hon sa att det skulle jag få när jag var öppen några cm ivarjefall, vid det laget var jag öppen ½ cm.
    Sen gick det fort. när Bm undersökte mig efter ca 1 time var jag öppen 8 cm, och då ringde hon läkaren, när han kom hade jag krystvärkar. Kevin föddes 23.33 till hjälp hann jag få lustgas. 2 timmar och 18 minuter från första värk.
    När jag blev gravid igen sa min BM åt mig att ta ambulans in vid första värk. Den förlossningen blev helt annorlunda.
    Jag åkte in när jag hade lite förvärkar och blev inskriven för att dem upptäckte att jag drabbats av HF.
    Dem tog minna hinnor för att starta förlossningen då, sen gick det fort. Inte ens 1½ timme med värkar innan han var ute.
    Jag var övertygad om att det här skulle gå fort oxå!
    Nu har jag åkt ut och in i en vecka. Ont som sjutton, men INGENTING händer! Livrädd att föda hemma!

• AnniPanni

Min första var en igångsättning men det gick visst fort enligt läkarnas mått: hon var ute på 8 timmar (ifrån helt omogen). Jag öppnade mig helt på 4 timmar (hade gel på typ en tampong som skulle öppna livmodertappen,den togs bort efter 1 timma så jag kom ju igång naturligt också) När jag berättade det för bm när jag hade värkar med nr 2 så sa hon att jag skulle komma in omdelbart *s*.
    Jag lyssnade inte 4,5 timma efter allra första känningen så föddes dotter nr 2 - fast jag hann ju vara på förlossningen i hela 1 timma o 22 minter. Ingen fara där inte fast någon smärtlindring var det ju inte tal om. Var öppen 9cm med bucktande hinnor när jag kom in.

Runt nyår är det dags att föda nr 3 och nja vi får väl se hur det går, i värsta fall blir det väl bebisen i hallen (nr 2 föddes 7min efter det att bm tagit hål på mina extremt sega hinnor)

• Pillis1975

Usch ja det kommer nog bli en pärs innan hon/han e född. Men det är skönt att få läsa era erfarenheter och att ni med varit väldigt rädda för att föda i ett dike.

• Vilmas Mamma

Jag har haft snabba förlossningar.
    Den senaste för 7 veckor sedan, fick jag krystvärkar i bilen till förl. o slutade i ambulansfärd.
    Har bägge mina förl.berättelser i min blogg, samt tuffa förlossningsbilder under starka bilder!

*~Vilma & Edvin~*
  • 1978nettan

min första förlossning tog 4,5 timmar efter igångsättning.
    min andra förlossning tog 40 min (startade av sig själv)

• Elias och Tuvas mamma

Min Första tog 20 Timmar
    den andra tog 7 timmar.. men dom 5 första timmarna kännde jag knappt nått.. sen tog dom håll på hinnorna, kännde inte i ½ timme reste mig upp ocg FICK EXTREM ONT och jag öppnade mig dom sista 4 cm på 1 timme.. 3 min krystvärkar sen e lillan född..

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias 051118 ♥¸.?°´¯) ♥ ♥ (¯`°?.¸ ♥ Tuva 070418♥¸.?°´¯) ♥
  • Jennsan79

Min första tog lååång tid! Ca 36 timmar från första värken! 14 timmar på förlossningen! Nästan 2 timmars krystvärkar!

Andra gick snabbt! Hade lite småvärkar hemma under dagen. Inga som gjorde särskilt ont alls och de kom inte så ofta. Bestämde oss för att köra hem stora syster till farmor o farfar ifall om att det skulle bli jobbigare på natten. Började packa grejer till henne vis 18-19 tiden. Då började värkarna kännas lite mer. Sa till min sambo att vi ska nog kanske in och kolla hur mycket som hade hänt efter vi lämnat av dottern. I bilen på väg in började det göra ont på riktigt. Tänkte ta Max drive in på vägen men ringde till förlossningen och de tyckte jag skulle komma in. Väl inne var jag fullt öppen och väl inne i förlossningsrummet gick vattnet och 12 minuter senare föddes lillasyster!

Ska ha barn nr 3 i nov/dec så känns som man får åka in i tid denna gången!

• Pillis1975

Jag hade mest ont innnan de tog hål på hinnorna. Det var som en befrielse när vattnet rann ut. Efter det stuckit hål öppnade jag mig helt på några minuter och sen var det dax att krysta.

• Jennsan79

Jag sa till min barnmorska nu denna gången att jag nog får åka in i tid så den inte kommer ut i bilen. Men det funkar det också svarade hon! Även om det inte är nåt jag önskar!

• Pillis1975

Jag kände av värkarna redan på natten, men de avtog igen o jag sov några timmar till. Denna gång åker jag definitivt in på direkten när jag tror att det är på gång så att jag kan få landa o andas på förlossningen. Det bästa denna gång är ändå att man är van att föda.

• Karro midsommarbrud

Jag har haft 3 snabba förlossningar, de har varit snabbare för varje gång.
     Sista barnet kom 1 h efter första värken, hann precis till BB där han föddes efter 8 minuter.

Elin Albert Arvid Jag älskar er mer än livet självt
  • Rigmor Mortis

Jag hade etablerade värkar från strax efter kl 20, kom in till förlossningen 21:20 och tösen föddes 00:53.

• bella1981

Jag hade värkar kl 23, men jag tog dom inte på allvar.(v.39+2) Först kl 02.30 åkte vi in och kom in på förlossningsrummet 03:00 och jag fick en dotter 04:37
    Hann inte få nån bedövning, bara lustgas. Fick sy 5 stygn.
    BM sa att hon slutar jobba kl 7 och innan dess trodde hon att det skulle va klart.. haha gick ju mycket snabbare än så. Första barnet.
    Skrivit berättelse i min blogg om ni e intresserade Själv tycker jag jättemycket om att läsa andras...

♥ Noelle 23/4 -07 ♥
  • MikAmina

Min tog knappt tre timmar.... Gjorde satans ont, värkarna kom väldigt tätt och intensivt...kände att jag inte hann med fick panik!
    När jag kom in trodde dom nog att det skulle ta tid...kände att ingen tog mig på allvar, kom precis i skiftbytet..blev lämnad ensam med min sambo. Nästa gång personal kom in för att kolla läget var jag öppen tio cm ...det var försent för bedövning.
    Allt var i full gång...jag lyckades inte med lustgasen, tog för mycket..blev alldeles drogad.
    När krystvärkarna började var jag så utmattad...fick extra dropp för att förstärka värkarna. Pulsen började gå ner på min dotter så det var bråttom med att få ut henne...blev förlöst med hjälp av tång (hemsk känsla, kändes som hela muttan tänjdes ut till max) brast naturligtvis mycket. Fick sedan bli sydd på op.
    Hemsk upplevelse...men ändå samtidigt fick jag det bästa som hänt mig

Svar på tråden Snabb förlossning?