• jeni

Hur gör er "bonus-mormor"?

Jag har två bonusar, och ett gemensamt. Mina föräldrar gör väldig skillnad på barnen. Bonusarna är ju inte deras barnbarn men jag skulle önska lite mer engagement från deras sida. Har man rätt att kräva? Hur gör era föräldrar som fått barnbarn på köpet?

• Svar på tråden Hur gör er "bonus-mormor"?
  • Yohanna85

Min mamma tar med mitt bonusbarn, alltså hennes bonusbarnbarn iväg på grejjer. Han kan sova över där ibland. Och han får presenter och julklappar, men jag kan tänka mig att nu när de har ett biobarnbarn så kan det blir lite mera julklappar till bion än till bonus ... bonus får väldigt mycket av min släkt, även min moster och mina kusiner plus min mormor och morfar ger han julklappar och presenter.

Min mamma och kusin tog bonusen på teater härom dagen, tycker det känns skönt att de tar till sig honom så pass bra =) min sambo tycker det känns jätteskönt att de inte sätter honom i special fack, han är en i våran familj helt enkelt.

Man ska nog varken ge för mycket eller för lite! Det ska vara lika, men det är svårt när de bor VV. För bonusen får ju även hos sin mamma och hennes sambo... så det är många släkter som bryr sig =)

Jag menar hur ska man annars kunna umgås när bonusen är här? om det bara köps till sitt bio och inte sin bonus, kommer de hit VV då eller?

Min mamma oc släkt kan även köpa kläder bara sådär till bonusen. Så han har en extra släkt kan man verkligen säga

• revik

Mina bonusar är i dag 26, 19 och 16 (mina biologiska 6 och 2 år). Bonusarna var små när jag och min man träffades och mamma och pappa engagerade sig "lagom" tycker jag. När de träffades (vi bor ca 65 mil från varandra) var de fina vuxna, som engagerade sig och såg till att barnen hade det bra. De skickade födelsedagskort och gav julklappar. Min bonusdotter frågade en gång min mamma "Vad ska jag kalla dig för? Extramormor?" och mamma svarade att [hennes namn] ju gick bra...

Kräva och kräva? Mina föräldrar har inte valt varesig min man eller mina bonusbarn. Jag tycker inte att det kan finnas ett krav på något "mormor och morfar"-engagemang. Mina bonusar har en egen mormor och morfar som bryr sig alldeles väldigt... Däremot tycker jag man kan kräva att de beter sig som hyfsade vuxna när de träffar barnen... Att barnen känner sig välkomna.

När de "biologiska barnbarnen" kom in i bilden hade mina bonusar varit med rätt länge innan, så situationen har inte förändrats så mycket. Mina bonusar har ett mycket gott förhållande till mina föräldrar. De är ju stora nu, så julklappar och sådant är inte längre aktuellt, vilket alla tycker är helt OK. Hade de däremot varit små hade det varit viktigare att inte göra synbar skillnad, etersom små barn inte själva kan se vari "olikheten" ligger. Men man kan inte begära att "styvmor-/farföräldrar" engagerar sig - åtminstone inte känslomässigt - på samma sätt i biologiska som bonus... Att man själv har det engagemanget tycker jag är bra, men inte att hela den utbyggda familjen ska behöva göra som man själv.

Däremot vara "bra vuxna" kring barnet. Det borde vi ju kunna kräva av alla vuxna i förhållande till vilka barn som helst.

• ceecilie

Mina föräldrar ser bägge barnen lika, även om bara en är bio och den andra bonus. Jag tror det är svårt att kräva, men prata kan man alltid göra och förklara situationen kanske det blir bättre. För oss blev det bara automatiskt och min mamma tycker om barn så var det inga problem för henne. En sak kan vara skillnad, hon köper och stickar kläder bara till sitt bio barnbarn, men däremot så köper de julklappar och födelsedagspresent, ger påskägg även till bonusen. Jag tycker det är bra som det är, bonusen har redan en mormor och morfar som ger honom mer.

• Froggy

Min mamma behandlar sitt bonusbarnbarn fantastiskt fint - skickar kort och köper små presenter, och var tom med på födelsedagskalas hemma hos "biomamman". När jag tänker efter så blev det mycker mer av det här sedan hon - mamma - även fick ett biologiskt barnbarn, hon känner nog nu att hon måste vara rättvis.

• Plumpan

Min mamma gör ingen skillnad på vår dotters storebror(min mans son från annat förhållande), dom är ju syskon så de får likavärda födelsedagspresenter o julklappar.

• Begga

Har en bonusdotter som nu är 12 år. Hon ser inte mina föräldrar som annat än "Begga´s föräldrar". Altså dom är inte hennes mormor/far för att jag är inte hennes mor ! Jag är hennes pabbas fru Begga.
    Enkelt.
    Sin bonuspabba (sin mammas nya make) kallar hon för pabba och därmed hans föräldrar farmor/far.

Mina föräldrar umgås med henne som om hon vore en kär kusin. Min lillasyster och hon är lika gamla, och kompisar, så det blir ett förhållande därmed oxå. Men att se henne som ett barnbarn är inte i någon av våra tankar.

• maddis72

Jag blir lite fashinerad över att det finns så många fina bonusmor/farföräldrar för jag har aldrig ens tänkt tanken på min killes och mina barn ska ha en relation till varandras far/morföräldrar!
    Eller, visst en relation i form av att man känner varann och att man kanske köper någon julklapp men jag kommer inte förvänta mig att mina barn blir uppvaktade på sina födelsedagar men kanske är för att jag vet att mina föräldrar inte kommer uppvakra några bonusbarnbarn och det beror inte på att de är några onda människor, men de kommer nog inte göra det bara och skulle mest kännas fånigt om min killes föräldrar skulle vilja fira mina ungar, däremot vill jag inte att de ska göra skillnad på barnen när vi träffas "vanliga" dagar.

• Octobers

När jag bodde med exet hade mina föräldrar tre bonusar och inte gjorde dom någon skillnad på våra barn inte. Man kan inte kräva engagemang tycker jag, men samtidigt så skulle jag nog bli väldigt besviken på mina föräldrar om dom inte engagerade sig. Vi är ju lixom en familj oavsett hur dom biologiska banden ser ut.

• Dag o natt

Mina föräldrar gör ingen skillnad vad det gäller julklappar och födelsepressenter åt mitt bonusbarn. Hon får för lika mycket som mina biobarn, deras "riktiga" barnbarn. Däremot märker man skillnad i engagemang på annat vis. Om mamma och jag går i stan och jag hittar en fin tröja till mitt bonusbarn så kan hon slänga ur sig -"Det där får ju hennes mamma köpa eller betala" Det där gör mig heligt irriterad. Vi är så noga själva med att aldrig göra någon skillnad barnen emellan.

Mitt råd är att prata med dina föräldrar! Berätta att hos er bor x antal barn och de behandlas lika. Så vill ni ha det. Ni är en familj!

• Mamman med två pojkar

Jag har min äldste son med min före detta man, mina svärföräldrar tog honom till sitt hjärta från första stund och gör ingen skillnad på honom och deras andra barnbarn.

Stolt & Lycklig Mamma till Leo-02 och Ted-06
  • Sabineb

har bara läst TS: Mina föräldrar gör oxå skillnad på de "riktiga" barnbarnen och bonusarna. Inte när vi träffs eller så men med presenter och att bara köpa grejer så där för att man vill. Det gör de typ aldrig till bonusen. Men det är helt ärligt inget som st´ör mig. Han har ju sina familjer ändå. Det är ju inte direkt så de öser presenter över lillan när bonusen är med.
    Jag vet däremot faktiskt inte vad min sambo säger. han har aldrig tagit upp det.
    Jag ser det som så att bonusen har ju sina mor o far föräldrar som han får av,men vår tös får ju aldrig något från hans sida. Ett barnbarn är ju alltid ett barnbarn!!!!

• Jussan

Här gör bonusfarmor skillnad genom att köpa reakläder i fel storlek till bonusbarnbarnen på födelsedagen, sedan får biobarnbarnen böcker och snygga kläder samt 500 kronor som ges till pappan.

• Fia lotta lus

Min mamma gör ingen skillnad alls! Hon ser de båda som sina barn-barn!

Mamma till världens finaste Marvin 070625
  • Hannajo

Mina föräldrar uppvaktar mina bonusar vid födelsedagar och jul, men bara med något litet, eftersom de har en egen mormor o morfar. Redan det lilla de ger gör ju egentligen att livet blir rätt orättvist för vår lilla dotter, som ju inte får något från sina syskons mormor och morfar.

Att mina föräldrar inte ska uppvakta bonusarna som riktiga morföräldrar ser alla inblandade som självklart (även barnen alltså, tror att de skulle tycka synd om vår lilla då)

• beEMbe

Min mamma och pappa tar hand om alla barnen när vi är där nere. Jag bor  45 mil bort , men när vi är där så sover de över och åker och badar osv Sambon och jag kan bara ligga och slappa i våran sommarstuga

Bonusarna kallar dem "mormor****och morfar***

• Weird One

Min dotters extra-farmor gör ingen skillnad på min dotter och vårt barn som är påväg.
    Min sambo fanns med redan när jag var gravid och hans mamma har alltid visat stort intresse för min dotter.
    Hon köper saker till henne och vill att vi ska komma på besök ofta.
    Hon älskar henne som om det vore hennes "riktiga" barnbarn.
    OM hon skulle börja visa tendenser till särbehandling när vårt gemensamma barn fötts skulle min sambo säga till henne att vi inte accepterar det.

Men jag tror inte det kommer hända dt finns sio och bonus i hans familj sedan barnsben så hon vet hur det fungerar.
    Tack o lov!

Ironi är min religion
  • Fluskan

Min mamma försöker så gott det går att ej göra skillnad.. Köper tex inget till våra barn om bonusarna är med osv.. Vet inte hur mycket man kan kräva...beror väk lite på bonusarna med...TYcker jag *ler*

• millis 78

jag har ett barn sedan ett tidigare förhållande,och ett till med min nuvarande sambo,och hans föräldrar tog till sig min son hur bra som helst,de handlar saker,och tar med han på saker precis som om de vore deras eget barn barn,lika nu när de fått ett eget så e de likadant,om vi behöver barn vakt tex.så tar de som en självklarhet att de ska ha båda barnen...känns jätte skönt

Svar på tråden Hur gör er "bonus-mormor"?