Vilken ålder är gränsen till UNG förälder och NORMALGAMMAL förälder?
Frågan är som rubriken lyder.
Frågan är som rubriken lyder.
Tycker man är ung tills man är 25 kanske?
På MVC tyckte dom inte att jag skulle gå föräldrarkurs för unga föräldrar, för jag var tydligen inte alls "ung", jag är 19 =D
Under 25 år tänker jag som unga föräldrar, 40+ som äldre föräldrar och där emellan som "normal" gamla, om man nu ska kalla det nåt.
Spelar det nån roll om man är ung lr lite äldre när man blir mamma? Mamma är ingen ålder,förstår inte vrf det ska finnas så här många trådar.
grabben föddes ungefär 2månader innan jag fyllde 19 men har aldrig räknat mig själv som ung mamma, skulle vilja göra det (av nån konstig anledning ) men jag gör det bara inte
för mig är nog ungt under 18, halv-ung mellan 19-21, normal 22-34 kanske, sen blir man väl halvgammal vid 35 och gammal vid 40!
fast har man 8 barn och föder det sista när man är 40 vet jag väl inte om jag tycker man kan räknas som gammal.. svår fråga!
ja e ung vart grav när ja va 15 å fick dottern när ja fyllt 16:)
upp till 22 e man ung mamma sen e man normal för mig
jag känner mig inte särskilt ung, har precis fått barn - 24 år...
men i alla andras ögon verkar det som jag är VÄLDIGT ung...
- OJ! Har du fått barn redan...?
Under 20 är ungt tycker jag...
20 till 35 är normalt..
Över 35 är äldre och över 40 är gammalt.
Johanna 87 skrev 2007-08-27 12:22:06 följande:
känns som om man ligger på gränsen mellan jätte ung och ung. jag är 20. kommer vara 21 när min lilla knodd kommer. men jag vill vara en ung mamma!!
Är 19, min sambo är 20. Min BM erbjöd oss att välja mellan föräldragrupp för unga föräldar eller för "normalgamla föräldrar", men rekomenderade den sistnämnda, och menade att det hade mycket med mentaliteten att göra. Hon tyckte att vi skulle platsa bättre bland de "normalgamla".
jga är 22 år och snart mamma. Anser mig INTE vara en ung mamma.
Jag skulle nog säga att man är ung om man inte har gått ut gymnasiet än, mest för att det "känns" ungt för mig Men mental och känslomässig mognad är viktigare än biologisk ålder.
Rent biologiskt är det ganska sent att få sitt första barn i 30 års åldern (som jag själv)men det verkar ha blivit vanligt att vänta så länge o ännu längre av nån anledning. Jag tror inte att det behöver vara negativt att bli mamma i tex 18-20 års ålder, precis som det inte behöver vara det att bli mamma vid 36-37...Oavsett ålder är det en stor omställning och väldigt berikande och utvecklande
tycker det beror på mognad. 30 år å inte kan ta hand om barn e för tidigt. en kvinna som e 20 å e som gjord for att ha barn e lagom ålder.
sen kanskedet finns tjejer i 15 års åldern som e mogen för barn men det e ungt iaf
För mej finns det ingen ålder som skiljer "mammorna" åt..
Om man är 20 och får barn är man en ung mamma, men om man får barn vid 34 är man en gammal mamma då?
"Hej,Karin heter jag, jag är en gammal mamma"..
"Hej, Karin heter jag , jag är en ung mamma"
Har aldrig känt mej som en ung mamma ( fick första barmet vid 21 & 3:an vid 26). Under 20 ser jag som ung typ.
En ung mamma är man nog upp till 23...då har man hunnit göra en del..studera klart o så till exempel. 23-33 är väl sen normal ålder att få första barnet på, tycker jag.
Varför måste man nödvändigtvis ha studerat klart innan man får barn..?? Det är väl inte många som vet vad de vill studera till precis när man gått ut gymnasiet..!!? Själv behövde jag 2 år efter studenten, till att fundera å pröva på yrken, innan jag visste vad jag tyckte va värt att lånsätta mej resten av livet för... Har precis börjat min 3,5åriga utbildning, kommer va färdig när jag är 25.. planerar dessutom barn till sommaren/hösten så kanske ett studieuppehåll åsså... Sen kan man juh faktiskt resa och göra sådana saker efter barnen vuxit upp, bara en fördel för då har man kanske klarat spara pengar till det under sitt arbetsliv! man är normalt inte gammal å svag när man är 50 år! Hur många 19-22 åringar har förresten de pengarna att resa för?? Inte hade jag det iaf!!!
Som jag ser det, i min egen situation, är det mestadels fördelar med att vara "ung" mamma... Jag har ingen längtan att resa å se hela världen, kanske beroende på att det inte kan bli verklighet i mitt fall... Det enda jag vill å längtar efter denna punkten i mitt liv är att skaffa barn, varför kämpa mot modersinstinkten, den starkaste instinkten i mina ögon! Allt från mej!
Jag var 20 år och 3 månader när min son föddes, när nästa barn kommer är jag ca 21 år och 4-5 månader. Gifte mig någon vecka efter min 20-års dag. Min man är 23, snart 24.
Jag tycker vi är en ung, gift, (snart) 2-barnsfamilj.
När William föddes så på både BB och förlossningen fick vi hela tiden höra att vi var sååå unga m.m.
Enligt mig är man ung förälder om man får barn när man är under 20 år. Var själv 21 när jag fick sonen och tycker inte alls att jag räknades som "ung förälder"....Kände mig "normal" gammal