• Stella79

Boende i Thailand

Är nyfiken på hur visum fungerar i Thailand. Kan man åka dit och bo i ett år eller så? Vad jag har läst på nätet så finns bara 3 månaders visum? Sen måste man åka hem igen och komma tillbaka. Nån som känner till en lösning på detta?

• Svar på tråden Boende i Thailand
  • SoFo89

Vad jag har förstått det som behöver du inte åka just till Sverige igen utan bara lämna Thailand och tex åka till Malaysia i någon dag och sedan kan du åka tillbaks..

• Rosarin

Det finns massvis med losningar pa visumfragan...:)
    Jag har dubbelt medborgarskap sa jag behover inte aka pa s k "visa-runs" langre.

Smartast om du vill stanna lange ar att ansoka om ett "double tourist visa" pa thailandska ambassaden. Det berattigar till att stanna 60 dagar i Thailand, sedan kan du forlanga detta visum med 30 dagar for 1900 baht pa narmaste immigrationskontor.

Efter detta kan du gora 3 st "visa-runs" da du aker over till ett grannland och sedan tillbaka till THailand igen. Dessa gors vanligen over en dag. Nar du har gjort 3 st "visa-runs" bor du uppsoka narmaste konsulat/ambassad utanfor Thailand for att aterigen ansoka om ett "double tourist visa" som sedan galler i 60 dagar, sen forlanger du det pa immigrationskontoret osv osv..

Detta fungerar just nu men allt kan andras, Thailand ar fortfarande under militart styre sedan militarkuppen i september -06 sa allt kan fortfarande handa.

"Visa-runs" ar egentligen en olaglig foreteelse och Svenska ambassaden avrader att man gor dessa men alla som vill stanna en langre tid i Thailand aker pa "Visa runs".
    Fore 90 dagars-regeln borjade galla akte de flesta pa "visa runs" varje manad bara for att fornya sin stampel.

Med ett "tourist visa" ar det strangt forbjudet att ta nagon form av anstallning i Thailand och det ar viktigt att man foljer.
    90-dagars regeln kom till for att fa bort alla som jobbar svart och tar jobb fran thailandarna. Dessutom ar det manga som startar olika foretag och sedan anvander dessa till annan olaglig business...

Skriv garna igen om du undrar nagot mer.

mvh
    Rosarin :)

Svar på tråden Boende i Thailand