• MaggieMay

Problem att komma hem med en liten?

Är det någon som fött utomlands och sedan upplevt att det varit problem att registrera den lille/a när ni kommit hem? Vet ej om jag ska föda här i Sydafrika eller hemma i Sverige. Min man har 3 månader kvar på sitt kontrakt när vi har BF och jag vill helst inte överge honom här..

• Svar på tråden Problem att komma hem med en liten?
  • Googels

Jag bor visserligen kvar med min lilla utomlands, men jag har registrerat henne i Sverige utan problem. Eller det man gör är att anmäla barnets namn till svenska myndigheter. Personnummer får man bara om man bor i Sverige och sen finns det något som heter samordningsnummer som är som ett personnummer och som man får om man tex bor utomlands och ansöker om ett svenskt pass till barnet.

Så länge du eller din man är svensk så borde det inte vara något problem att registrera den lilla i Sverige, vare sig ni väljer att stanna kvar utomlands eller att flytta hem.

• Chelsy

Vi bodde i Belgien när vår dotter kom och registerade henne på ambassaden där utan problem. Fick person nr och allt.

• Rutiga Rutan

Samma här - registrerade via konsulatet här i England och fick svenskt samordningsnummer för sonen.

• MaggieMay

Hej tack för era svar. Har dock läst det finstilta i vår försäkring och insett att den inte täcker kostnader för graviditet och förlossning. Därför får jag styra kosan till sverige i slutet av november och invänta nekomst..

Svar på tråden Problem att komma hem med en liten?