• Nikki75

Hur länge ska man hålla på att rengöra örsnibbarna efter håltagning?

För en vecka var jag med min sexåring och tog hål i öronen. Fick reda på att öronen ska rengöras med tvål och vatten morgon och kväll så länge hålen är nytagna, men hur länge behöver man hålla på med det? Är det någon som vet?
    Kan ju ringa frisören som tog hål på henne, men tänkte att någon här kanske visste istället. Kändes mycket enklare.

Kan tillägga att öronen sett jättefina ut sen dag ett och inte minsta lilla svullnad eller rödhet visat sig under den här veckan.

• Svar på tråden Hur länge ska man hålla på att rengöra örsnibbarna efter håltagning?
  • vermilion

Det gamla var att man ska tvätta med sprit och snurra på örhängena.

Nu säger dom att det tar längre tid att läka om man gör det så nu ska man låta bli dom och tvätta, helst bara skölja, örsnibbarna med vatten och tvål. Tvättar man håret så räcker det.

• MrsNelson

jag tog ett hål till för 4 månader sen och fick instruktioner om att jag ska snurra på dom...

• znozzan

det e fel i vart fall... jag jobbar själv med att ta hål i öronen... o vi har en på salongen som gått utbildningen alldeles nyss o uppdaterat oss....

man ska inte ta för mycket på öronen överhuvudtaget inte med smutsiga fingrar i vart fall

• Dessisis

när min dotter tog hål för 1 månad sen så sa dom att man inte ska tvätta o snurra på örhängena nu ,, det blir "rent" när man duschar 0 tvättar håret

• 3barnsmamma79

jag höll på tv mån på min sexåriga dotter.

• Chelsy

Vår dotter ska göra hål imorgon..fast kan hon bada i bassäng de närmsta veckorna då ? eller

• ich

Chelsy:
    Nej, hon kan inte bada i bassäng då..

• Chelsy

Ich tack för svaret. Jag får prata med henne. Poolen hemma är ju en favorit som amvänds så flitigt. Hon får välja hur hon vill ha det..

• Nikki75

Jo, det går bra att bada om hon vill. Viktigt bara att tvätta och sköta hålen. Det frågade jag faktiskt i och med att vi tog hål på dottern nu under badsäsongen.

• znozzan

Jo hon kan bada bara det görs ordentligt rent efter

• Tonx

Det första jag skulle göra är att åka till en seriös piercare och få örhängena bytta till mer lämpade smycken.

Sen ska man absolut inte använda tvål och vatten, utan speciella milda rengöringsmedel för piercingar. Finns att köpa i piercingbutiker.

Pilla inte på dem, inget snurrande och dra inte.
    Blöt först upp med ljummet vatten och ta försiktigt bort skorpor, sen badda rent med rengöringen.

• Nikki75

Tonx: Öhhh.... Vad får dig att tro att jag inte gått till en seriös, utbildad människa och låtit henne ta hål i min dotters öron?!! Förlåt, men det kändes verkligen kränkande...

• carpediem1986

Snurra behövs inte. varför skulle det just behövas i örsnibbarna? Jag har 12 piercingar och inte
    har piercaren nämnt det. exakt samma sak borde gälla
    för öronen.

sen är klorhexidin och asolsprit något för starkt,
    kan torka ut huden och göra mer onytta än va de gör nytta
    tycker du kan tvätta med koksalt i stället. såna flaskor
    finns på apoteket. eller så gör man eget

• Äppellunden

på dotter nr 1 så fick vi tvätta i nästan 5 månader, om ändå till och från de sista veckorna
    dotter nr.2 var det bara 3 månader.

vi fick instruktionen att INTE snurra på dem...

Svar på tråden Hur länge ska man hålla på att rengöra örsnibbarna efter håltagning?