• Chardonnay74

Höggravid i Tyskland = freak show??

Jag är höggravid med mitt andra barn (en vecka kvar till D-day). Jag är liten till växten och har verkligen en jättestor utputande mage. Nu när jag är ute på stan o.dyl så GLOR folk verkligen på mig. En del t.o.m. pekar och skrattar och det känns som om ALLA tittar och vänder sig om. Folk frågar när det är dags, om jag väntar tvillingar och en del skakar på huvudet och verkar tycka att jag är oansvarig (oanständig??) som vistas utomhus i detta tillstånd. Känner någon igen sig, eller är jag bara nojig? Finns det någon "tysk social regel" som säger att höggravida kvinnor bör stanna hemma de sista veckorna? Jag tycker det är lite småkul med all (både den positiva och den ibland näst intill negativa) uppmärksamheten, men ibland känner jag mig som om jag är västa "freak show" och vill bara hem och dra täcket över huvudet...

• Svar på tråden Höggravid i Tyskland = freak show??
  • MrsAndersson

Jag är född och uppvuxen i Tyskland, och jag har aldrig vetat om någon "social" regel där man inte får gå ut höggravid. Vet inte om någon annan som ens har nämnt något sånt heller. Det är väl världens mest naturliga sak att vara gravid, och inte måste man väl stanna hemma för det, inte ens när man bor i Tyskland

• m0ggan

dom sista två månaderna stannar dom i tyskland hemma från jobbet så dom höggravida kanske inte syns så mycke som här i sverige...

villken stad är du i?

• m0ggan

och så tror jag inställningen att gravida är fina, de tycker ju dom flesta här i sverige, den verkar inte finnas i tyskland. man tycker väl inte att dom e fula...

källan till de jag skrivit är en tysk kompis som jag frågade om just de du skrev.

• katinka1

Ha, ha, känner igen mig litegrann. Var vid mataffären och hade känslan av att de tittade på mig som jag skulle föda i kassan Som gravid fick jag för övrigt mycket positiva kommentarer att vi "vågar" skaffa barn i samhället och att allt tyckte det var jättebra!

Nä, jag har inte heller hört nåt att man inte får gå ut. Däremot finns det tydligen en gammal regel som säger att man inte ska gå ut med barnet innan dopet, men det idiotförklarar verkligen de flesta under 60. Fick dock en reaktion på att jag "redan" var ute och gick med sonen, dan efter vi kommit hem från BB (5 dagar)

Lycka till på förlossningen och se det som så - de andra är bara avundsjuka att du får barn

• Hëllef

Jag bor i Luxemburg och det är precis samma visa här. Samtidigt har jag upplevt detta de gånger jag har varit i Sverige under graviditeten också. Man drar nog helt enkelt blickarna till sig var man än befinner sig.

• m0ggan

läste i viföräldrar idag om en familj från tyskland som nu bor i sverge. de hade varit i tyskland och hälsat på i tre veckor och under den tiden enbart sett två pappaor köra barnvagn. Kvinnan i familjen hade flera kompisar som fått sparken då dom blivit gravida, vilket tydligen är vanligt där. (de är olagligt precis som här men de anger nån annan orsak) De hade fått komentaren " med din mage visar du att du inte 'är intreserad av jobbet till 100%, sånna behöver vi inte här". Män blir mobbade eller kalladfe bögar när de tar ut föräldrapenning. Det var för att ha samma chanser till kariär som deta par flyttade till sverige. Helt sjukt hur länder så nära har så inskrängta tankar...

• Moniquilla

Alltsa - jag har inte heller upplevt att man tycker att det är nagot konstigt med höggravida. Det som mOggan skriver om däremot - problem pa jobbet - ja, det kunde jag skriva en bok om. "Mamman ska vara med sina barn" är mottot och Kleinkindergarten (dagis för barn under tre ar) är sällsynt även om de nu börjar bli vanligare. Ofta far man dock kommentarer som "Rabenmutter" - dalig mamma - om man har barnet pa dagis när det är yngre än tre ar. Kvinnan ska vara vid spisen helt enkelt.

Efter 1,5 ars mammaledighet skulle jag komma tillbaka till jobbet, det hade jag redan under graviditeten aviserat, men min chef trodde nog inte riktigt pa det. Han anställde en vikare med fast kontrakt efter mottot "ja, sedan far du ju ett till barn, sa dig ser vi nog inte pa sex ar" och sedan jag kom tillbaka är det bara sura miner eftersom att han nu maste betala tva löner ... Dessutom försökte han sig pa en rackare med min lön. Min fulltid var pa 35-timmar i veckan och nu när jag jobbar 20 timmar i veckan sa ville han helt enkelt halvera min lön ...

Kunde som sagt skriva en bok om temat. Visst finns det undantag, men inte manga.

• katinka1

Det där med Arbetet låter bekannt, men jag skulle gärna vilja berätta att det finns åtminstone ett undantag och det är min AG. Jag ansökte om 2 år föräldraledigt och skrev i ansökan att jag ville komma tillbaka på timbasis efter 1 år. Efter 7 månader ringde avdelningen och bad mig komma ett par timmar den veckan och sen rullade det på.

Fast visst finns det mycket, nä massor som måste göras inom det tyska systemet, även om jag tycker att det har gått till överdrift i Sverige med att komma tillbaka till arbetet snabbt och man "måste" ha barn på dagis.

Jag skulle gärna vilja göra en coctail av det bästa av båda länderna och bosätta mig där

• TyskMamma

"Jag skulle gärna vilja göra en coctail av det bästa av båda länderna och bosätta mig där "

katinka 1
    Jag med!!!

• Moniquilla

Haller ocksa med! En mix av de bästa bitarna vore ju toppen.

Svar på tråden Höggravid i Tyskland = freak show??