• Elliinn

föda runt vecka 30 :/

Hur stor chans har bebisen att överleva om de föds i vecka 30/34?? är så orolig att den ska komma snart..vet inte varför...men ja ska inte ha förens i september!

• Svar på tråden föda runt vecka 30 :/
  • Emma Erika

Hej, jag ær fødd 5 veckor førtidigt och fick ligga i kuvøs i 2 veckor men det ær ju ingen fara:)

• becky J

De räddar barn från att de går in i v 23. Sedan går det oftast bra för dem som kommer förbi v 25 i magen, men ju längre de stannar i magen desto bättre är det förståts.

• Samasa

Min brorson är född i v31+någon dag och han är en alldeles frisk liten kille som har utvecklats precis som sina lika gamla kamrater, så oroa dig inte!! Han var 40 cm och vägde 1500 g när han kom ut, så han var pytteliten. De låg kvar på sjukhuset i 7-8 veckor. Lycka till!!

• Gumman85

min dotter föddes 4 veckor för tyidigt v. 35+6 och hade inga problem....absolut ingen kuvös för henne. Före vecka 33 brukar dom säga att man kan räkna med att dom behöver ligga i kuvös

• Stina85

Jag är född i v 35 och låg i kuvös ett dygn sedan for vi hem.
    Barnet överlever! Lycka till och hoppas den lilla vill stanna i din mage iaf någon vecka till.

• Ina H
    Tinka70 skrev 2007-07-05 11:52:07 följande:
    Hjärnskador får barn av andra orsaker än själva "tidigheten" såsom syrebrist eller stroke i livmodern, det har alltså inte att göra med att man är för tidigt född.
    Måste tyvärr säga att det inte riktigt är helt sant. Ett för tidigt fött barn har mycket sköra och känsliga blodkärl i hjärnan. Det gör att risken för blödningar i hjärnan är ganska stor MEN därmed inte sagt att det alltid blir stora skador av det. Men risken finns...
  • Jen84

Någon som vill svara? hur brukar det komma sig att man föder förtidigt? är det något som är fel då eller bara rent av kroppen som säger ifrån?

• becky J
    Jen84 skrev 2007-07-06 16:11:29 följande:
    Någon som vill svara? hur brukar det komma sig att man föder förtidigt? är det något som är fel då eller bara rent av kroppen som säger ifrån?
    En anledning kan vara svag livmodertapp som gör att barnet kommer tidigt. Man kan försöka stoppa det m.h.a något som kallas cerklage. Eller så kan det vara en infektion i underlivet som sätter igång förlossningen för tidigt.
    Det finns säkert fler anledningar också, men dessa har jag hört talas om iaf.
  • mamma ani

min vaninna har pa nya zeeland fodde sin son vid 25veckor! han var pytteliten, men han ar helt okej idag som 5aring forutom att han ar lika lang som min 3 1/2 aring och lite spinkig men han kommer vaxa till sig:)

• Pilea

Min son föddes i v.27+4 och mår hur bra som helst idag, men det har inte varit någon dans på rosor, 12 veckor + 4 dagar på NEO. Kika gärna in i mitt galleri om du vill kika på min sötis
    Nu är jag gravid igen i v.22 och känner mig lite orolig att det ska hända igen, har aldrig fått någon förklaring till varför han kom så tidigt.

• LilMe

Min yngsta dotter föddes 32+4. Hon var 41cm kort och vägde 1680g. Hon var kvar på NEO i 2 veckor, och sondmatades genom näsan i 2 månader. Hon är nu 4,5 år och hur pigg och kry som helst. Hon är liten liten för sin ålder, men alert och supersmart!

• Malinski79

Min kompis födde i v 25+2, och det var för att hon fick värkar och hade öppnat sig..Ingen som vet själva anledningen tror jag.. Den lilla tjejen va superstark, hon hade respirator 1 natt efter det har hon klarat sig utan!

Visst har det varit tufft för föräldrarna,men samtidigt är det ju häftigt att de kan rädda barn så tidigt!!

Efter prover som gjort hittills har de inte sett att hon kommer få några "men" heller!!SÅ bara hålla alla tummar man kan!

• BeataBus

Jag fick barn i vecka 27 (2003) och för mig stötte kroppen bort fostret pga en infektion som kroppen var tvungen att ta hand om...och den klarade inte av det med den extra bördan bebisen utgjorde..Men Min Lille grabb (rasmus) överlevde men vi fick ligga på sjukhuset i 10 veckor...Han vägde 1230g då han föddes i vecka 27..finns bilder på honom i mitt galleri hur han ser ut idag....

Äkta Svamlare ©
  • jerseyko

Jobbarkompis son föddes i v.28.

Han är idag 14 år gammal och är både längre och starkare än sin pappa ;) För 3 veckor sen spelade de fotboll och grabben tacklade pappan så han fick sprickor i revbenen!

Det var såklart en jobbig tid, och det är lite konstigt att se på alla kort på honom när han är nyfödd och jämföra med idag ;)

• FamiljeElin
    Startade ett konto på familjeliv för att få ge tillbaka till trådarna som gav oss hopp när vår son föddes i vecka 30 i oktober förra året, TUSEN tack till er alla! 
    Vi blev inlagda i vecka 28 pga högt blodtryck, havandeskapsförgiftning och senare HELLP-syndrom. "Höll ut" till vecka 30 då han föddes med kejsarsnitt. Vår son behövde opereras dag 2 pga perforerad tarm och vi låg totalt inlagda i 7 veckor.
    Hela upplevelsen var väldigt traumatiserande för både mig och min man - MEN vår son är idag 1 år, helt fantastisk, och har redan växt ikapp sina jämnåriga både fysiskt och psykiskt och har inga men av att ha fötts för tidigt. Man skulle aldrig tro att han fick starten som han fick om man såg honom idag.

All kärlek till dig som är i situationen vi var i för ett år sedan. Håll i håll ut det kommer bli bra!
  • FamiljeElin
    FamiljeElin skrev 2025-10-25 20:51:54 följande:
    Startade ett konto på familjeliv för att få ge tillbaka till trådarna som gav oss hopp när vår son föddes i vecka 30 i oktober förra året, TUSEN tack till er alla! 
    Vi blev inlagda i vecka 28 pga högt blodtryck, havandeskapsförgiftning och senare HELLP-syndrom. "Höll ut" till vecka 30 då han föddes med kejsarsnitt. Vår son behövde opereras dag 2 pga perforerad tarm och vi låg totalt inlagda i 7 veckor.
    Hela upplevelsen var väldigt traumatiserande för både mig och min man - MEN vår son är idag 1 år, helt fantastisk, och har redan växt ikapp sina jämnåriga både fysiskt och psykiskt och har inga men av att ha fötts för tidigt. Man skulle aldrig tro att han fick starten som han fick om man såg honom idag.

All kärlek till dig som är i situationen vi var i för ett år sedan. Håll i håll ut det kommer bli bra!
    (Han vägde 1099g när han kom och var tillväxthämmad)
Svar på tråden föda runt vecka 30 :/