Hur mycket svenska
pratar ni med era barn? och hur mycket av de/t andra spraket/spraken?
pratar ni med era barn? och hur mycket av de/t andra spraket/spraken?
Jag och min man pratar enbart våra respektive språk med sonen, dvs jag parat enbart svenska med honom. Det är klart jag kan säga nåt turkiskt ord (ibland nåt engelskt) till honom då och då men det är inte ofta och jag har absolut inga diskussioner med honom på turkiska. Även om vi är bestämda med att bara prata våra respektive språk med Alex har vi ändå en salig blandning av alla 3 språken hemma. Vissa saker använder vi bara det svenska ordet för och vissa saker endast det turkiska och nåt bara engelska och för många som hör oss låter vi som världens språksnurrigaste familj men för oss funkar det bra och jag tror inte Alex blir förvirrad av det,förr eller senare lär han sig skilja helt på språken och få rätt ord.
Okej. Hur gammal ar Alex?
Vi pratar sallan svenska med Noelia. Jag gor det ibland men Carlos - aldrig! Det blir bara mindre och mindre... Hon sager ord som titta, lampa, tag, mamma etc men inte hela meningar som pa spanska tex. ver fútbol, fast vissa bokstaver faller ju bort saklart
Puffar
Vi pratar bara svenska med våra tvillingar (22 månader) och de lär sig spanska av nannyn och lite engelska av grannarna (vi bor i USA). men vi är båda svenskar så det är lite annorlunda än för många andra.
Vi pratar bara svenska med sonen som är 3 år, 9 månader. Vi är båda svenska men bor i England. Sonen är född här så han får det engelska språket automatiskt.