• lindelou

Bo i Spanien?

hejsan!
    vi är en familj på 2 vuxna och ett barn (1hund) som har tänkt att flytta till Spanien. Vi har ännu inte bestämt oss för vart men några utav ställerna vi väljer bland är Barcelona, Marbella och Torrevieja. Vi skulle jättegärna vilja lära känna andra föräldrar/blivande föräldrar på dessa tre orter.
    om någon skulle vilja göra en check-lista för allt man bör tänka på inför flytt så vore det till STOR hjälpför oss.
    sen har vi en del frågor me;)

hade ni någon buffert med er? isf hur mycket?

hade ni jobb innan ni flyttade ner? (i spanien) eller fixade ni det på plats?

tog ni med er möbler eller hyrde ni lgh möblerat?

någon som har tagit med sin hund utomlands o kan ge tips o berätta hur det är.

ni som har flyttat ner, har ni haft körkort vid flytten?

när ni har flyttat ner, har ni bilat ner då eller har ni åkt med flyg?

listan kan nog bli lång, men dessa kommer vi på nu iaf:D

• Svar på tråden Bo i Spanien?
  • lindelou

ingen mer som har tips o råd? :D

• ptoa

man brukar tacka efter man fått hjälp *tipsar*

• lindelou

Opps , sorry. Inte meningen alls. Tack så hemskt mycket...

ptoa skrev 2007-07-06 21:19:10 följande:
    man brukar tacka efter man fått hjälp *tipsar*
  • fru2005

Hej,

Suttit och skrivit ett jätte långt mess som försvann så nu blir det ett mindre mess istället.

Rekomendera Er att kolla upp La Manga, murcia.
    Jätte fint och inte jobbigt varmt som det kan bli här i Spanien. Ligger mellan 2 hav så det kommer härlig bris.

Vi bilade ner för vi ville inte sätta vår hund i en bur på flygt och lämna honom ensam.

Hunden behöver vac. mot rabies ca 1 år innan (mindre men nminns inte hur mycket minidre)

Hyra möblerade lägenhet är inga problem. Vi hyrde i 1 månad innan vi fick vårt hus.

Man får låna upp till 80% av värderingen av lägenheten/huset.

Vi hade inte med oss möbler bara personliga saker och sånt om man inte ville göra sig av med.

Vi har båda körkort och del underlättar när man kör till Sverige och hälsar på Inte för det kommer att hända så ofta. Trivs här och vill inte köra 300 mil fram och tillbaka

Vi tog med oss jobbet hit. Eget företag så det var lätt.

Har du andra frågor så fråga på

lycka till

• lindelou

hejsan! tack för alla dina svar, fru2005. det är till stor hjälp med alla tips och fakta vi får. verkligen tack!
    hur länge har ni bott i spanien o hur trivs ni? tycker ni att det fungerar bra för era barn. hur är skolorna o dagis?
    självklart så behöver du inte svara på alla frågor vi har.
    men vill du så vore det jättesnällt:)
    det är svårt att få tag i fakta om ett annat land om man inte kan prata med någon som bor där.

mvh dennis o linda

• Cinnalinna

Kan inte tipsa så mycket, men vill bara påpeka att torrevieja och marbella har massor med svenskar, det finns en riktig svenskkoloni. Vill man inte leva så, kan Barcelona vara ett bättre alternativ.
    Skolan i Spanien är bra och gratis (privatskolor kostar ju så klart).
    Dagis finns både statliga, inkomstbeprövade, och privata dagis som kostar mellan 100-200 euro/månad.

• lindelou

jaha ja nu blev de lite klarare med det där om dagis o skola:D
    tack så mycke:D

dennis

• plus2

Hej..

Jag och min familj flyttar till Fuengirola om 3 veckor. jag har precis som du gått igenom 100 frågor men tillslut så bestämde vi oss bara att åka och allt får falla på plats i sin tur.
    Vi har gjort så att min man har åkt ner redan för att fixa lägenhet och göra iordning för oss. Jag och barnen kommer att åka ner 2 augusti.
    Vi bestämde oss för att ta flytten i två steg så vi har hyrt ut våran lägenhet i andrahand i sex månader för att ha något att komma tillbaks till om vi misstrivs. Jag tror att sex månader är en bra prövotid för då hinner man landa lite.
    Jag är mammaledig nu så jag har min föräldrapenning och min man jobbar. Han har fått jobb i Malaga. Så vi kommer inte att ha våran stora kille på dagis nu den första tiden men om vi bestämmer oss för att stanna så kommer ju jag att antagligen börja plugga där och då kommer vi att söka dagisplats.
    Fuengirola ligger ju jättenära Marbella så det skulle vara jätte kul att höra vad ni bestämmer er för.

Hör av dig om du känner för det.... lycka till

Svar på tråden Bo i Spanien?