• Majsan81

Jag vill ta gröna kortet i golf men...

Både jag och min sambo är nyfikna på golf. Vi har varit iväg ett par gånger och slagit några hinkar men nu vill vi gärna ta kortet också.

Hur mycket kostar det att ta gröna kortet på ett ungefär tror ni och hur lång tid bör det ta innan man tar det?

Jag undrar även om någon vet om man måste ha egna klubbor under utbildningens gång eller om man kan få låna och sedan köpa när man taigt sitt kort...

• Svar på tråden Jag vill ta gröna kortet i golf men...
  • bobbafett

Kolla runt med några klubbar nära er och hör efter! Det varierar väldigt mellan olika klubbar så det går inte att säga något generellt om kostnaden. Ofta får man låna klubbor och hur lång tid det tar beror på hur kursen är upplagd. Finns intensivkurser om man är ivrig!

Det är skitkul! När ni väl kommit igång är ni fast!

• figurehead

TS,

Jag tog mitt kort för 3 år sedan. Då betalade jag ung 1700 kr för kursen. Jag började i Maj, hade en egen kurs pga att jag jobbade skift. jag fixade mitt vita kort runt midsommar.

Men som bobbafett säger, kolla runt lite.
    det kostar en hel del att komma igång men det är det värt

• Tesselajnen

Runt 2000 kostar själva kursen, på de allra flesta ställen får man låna klubbor. Sen brukar man få betala för praktikprovet (som man måste göra innan man får gå ut på sina fadderrundor på banan), det kostar runt 400:- om jag inte missminner mig. Efter det ska man, efter X antal fadderrundor, göra ett spelprov på bana. Man ska spela 9 hål från gulsvart markering och få minst 18 poäng, det kostar ca 400-500 kronor.

Så räkna med ca 3000 kronor för att få 36+. Om du klarar praktikprov och spelprov på första gången vill säga, det är det ju inte alla som gör.

Tiden det tar är väldigt olika från person till person, vissa kan ta det på en månad andra på ett år. Det beror helt på hur mycket man tränar och hur bra det går.

EFter det ska man ju ta sig ner till officiellt handicap, vilket också kan ta olika lång tid. (officiellt handicap krävs för att man ska få gå ut själv på banan, så länge man inte har det måste man ha någon som har det med sig på rundan.) Då kostar ju antingen greenfee på banan alt fullvärdigt medlemskap på banan en del. (Jag är greenfee-medlem i Idre GK och betalar 500:- till dem om året, sen betalar jag vanlig greenfee på de banor jag väljer att gå ut på inklusive Idre. Som fullvärdig medlem betalar man allt från ett par tusenlappar till massor men går då ut gratis på just den klubb man är med i men betalar vanlig greenfee på alla andra.)

• figurehead

Tessalajninen,

jag betalade aldrig nåt för några praktikprov. De ingick i den vanliga kursen där jag gick min utbildning. Gick hos Lanna GK i småland. Numera är jag medlem på Isaberg GK.

Medlemskapet kan ju tyckas dyrt när man tänker på pengarna i sig. Här hos Isaberg kostar det 3200 per år samt en insats på 11 000.

Insatsen är ju en engångskostnad som man dessutom får tillbaka när man lämnar klubben.

• Majsan81

Hej! Tack för era svar! Vi har kollar runt lite och nu har vi bokat en kurs för 1600 kr var. I kursen ingår det 22 h teori samt 22 h praktik. Denna kurs befinner sig i Växjö där även vi snart kommer vara för att studera igen. Vi hade även kollat kurser här i Göteborg där vi bor nu i sommar och då för samma pris fick man 8 h timmars teori samt 8 h praktik... Lite skillnad ansåg vi

• Tesselajnen

Majsan81: Oj, ja det var ett väldigt bra pris för det antalet timmar! :) Lycka till!!

• Majsan81

Japp jag håller med! Tackar tackar!

• Joker58

Numera har en hel del klubbar insett att man måste börja att rekrytera nya medlemmar och att anordna "grönt-kort-kurs" som dessutom inkluderar fullvärdigt medlemskap i golfklubben resten av säsongen. Har man väl tagit sitt "gröna kort" kan man bli medlem i vilken klubb som helst. Spelar man tämligen lite kan ju man bli distansmedlem (greenfeemedlem) för under 500 kr om året.

Privata meddelande till info-adressen på www.allagolfresor.se
  • Plooger
    Joker58 skrev 2015-10-27 11:45:12 följande:

Numera har en hel del klubbar insett att man måste börja att rekrytera nya medlemmar och att anordna "grönt-kort-kurs" som dessutom inkluderar fullvärdigt medlemskap i golfklubben resten av säsongen. Har man väl tagit sitt "gröna kort" kan man bli medlem i vilken klubb som helst. Spelar man tämligen lite kan ju man bli distansmedlem (greenfeemedlem) för under 500 kr om året.

Men man får väl bara spela på hemmabanan om man har grönt kort?
  • Tonårsmamman1
    Plooger skrev 2015-11-09 21:22:56 följande:
    Men man får väl bara spela på hemmabanan om man har grönt kort?
    Nej, har man grönt kort får man spela var som helst (nästan).
Svar på tråden Jag vill ta gröna kortet i golf men...