Runt 2000 kostar själva kursen, på de allra flesta ställen får man låna klubbor. Sen brukar man få betala för praktikprovet (som man måste göra innan man får gå ut på sina fadderrundor på banan), det kostar runt 400:- om jag inte missminner mig. Efter det ska man, efter X antal fadderrundor, göra ett spelprov på bana. Man ska spela 9 hål från gulsvart markering och få minst 18 poäng, det kostar ca 400-500 kronor.
Så räkna med ca 3000 kronor för att få 36+. Om du klarar praktikprov och spelprov på första gången vill säga, det är det ju inte alla som gör.
Tiden det tar är väldigt olika från person till person, vissa kan ta det på en månad andra på ett år. Det beror helt på hur mycket man tränar och hur bra det går.
EFter det ska man ju ta sig ner till officiellt handicap, vilket också kan ta olika lång tid. (officiellt handicap krävs för att man ska få gå ut själv på banan, så länge man inte har det måste man ha någon som har det med sig på rundan.) Då kostar ju antingen greenfee på banan alt fullvärdigt medlemskap på banan en del. (Jag är greenfee-medlem i Idre GK och betalar 500:- till dem om året, sen betalar jag vanlig greenfee på de banor jag väljer att gå ut på inklusive Idre. Som fullvärdig medlem betalar man allt från ett par tusenlappar till massor men går då ut gratis på just den klubb man är med i men betalar vanlig greenfee på alla andra.)