• Tussilussen

SNÄLLA! Hjälp om vad som gäller för särkullebarn!

Snälla snälla. Jag behöver verkligen hjälp. Kortfattad problembeskrivning: Jag är bonusmamma till 2 barn, 10 o 12 år. De bor hos sin mamma och är hos oss varannan helg. De har varit hos oss på semester och ska till sin mamma idag. Men hon vägrar hämta dem utan kräver att vi ska köra dit dem. MIn man hävdar bestämt att de ska turas om med detta, hon säger att det är hans skyldighet att sköta transporterna. Finns det NÅGON som vet vad som gäller och var jag kan hitta info om detta? MYCKET MYCKET tacksam för hjälp!

Susanne

• Svar på tråden SNÄLLA! Hjälp om vad som gäller för särkullebarn!
  • vil70

Det beror på, om hon är boförälder och din man är "helgförälder", då skall han sköta transporterna om inget annat avtalats.
    Jag har barn som fått resa med tåg 8 mil varannan helg, han har stått för biljetterna, men jag behöver ju följa barnen till och från tåget, numer har jag betalat för ett av barnens resor hela tiden, ids inte tjasfsa om det.

Hoppas ni kan lösa det!!

• vil70

Kan tillägga att i mitt nuvarande äktenslap har vi en flicka som åker till helgförälder, fast vi kör alltid, pga hon vill det och att den andra parten inte har bil. Alltså vi skulle kunnat begära att den andra parten tog buss, men vi tar den biten och det funkar.

• Nyfiken gul

vem har boendet?? O finns det något avtal skrivet??

Är mamman boendeförälder är det umgängesföräldern - alltså pappa o du som ska ansvara för hämtning o lämning om inget annat är skrivet/överenskommet...

Vi har också barn hemma varannan helg o det är vi som sköter hämtning o lämning enligt tingsrättens dom... enligt lag är det umgängesföräldern som är skyldig att betala dom resorna om man itne kan komma överens om annat..

• Tussilussen

Tack för alla era svar! Men hur vet man vad som gäller då? Vi har ju hittat en text ur familjebalken (dock inte hela)som säger att umgängesresor understigande 10 mil ska delas lika mellan föräldrarna? Tror jag blir tokig på det här snart... Någon av er som kan hänvisa någonstans där jag kan läsa?

• Sussannek

Jag har två bonuspojkar.
    de bor hos oss och är hos sin mamma varrannan helg.
    Vi kollade upp det då hon alltid strulade, lovade att köra hem dem om vi körde dem till henne, men vi fick alltid hämta ändå.

Enligt lagen ska man stå för halva kostnaden var.

Så vi löste det så att om hon vill att barnen kommer till henne får hon hämta dem eller sätta in pengar till oss så att vi köper deras biljet, sedan så hämtar vi dem när de ska hem.

Svar på tråden SNÄLLA! Hjälp om vad som gäller för särkullebarn!