• Nöjder

Någon som tänker göra/har gjort ett 5:e IVF?

Hoppet börjar tryta. Är jag verkligen en sånn som inte kan? Kan fortfarande inte tro det. Alla värden bra osv, kämpat i 5 år, börjar bli gammal (kan man fatta det?). Ska dock antagligen göra ett 5:e IVF (är det verkligen jag som skriver denna siffra?) i höst. Är det någon mer som ska våga sig på ett 5:e IVF eller möjligen någon som redan vågat sig på det? Känner mig numera rätt ensam i detta tokiga lotteri...

• Svar på tråden Någon som tänker göra/har gjort ett 5:e IVF?
  • ljust

Hej Hoppaslina,
    Här har Du en till som tänker göra ett femte ivf/icsi i höst jag är också snart 40. Till mig säger dom att det bara är att hitta det rätta ägget..

• Lycka1012

Reagerar på inlägget från "jag är bäst". Min läkare sa att man kan göra 6 st IVF:er utan att chanserna går ner. Efter sex färskförsök finns det förmodligen ett fel som de inte har hittat.

Jag ska dra igång med min tredje IVF nu, och jag har samma tankar som du, HoppasLina. Känner mig inte alls så positiv till det som jag gjort innan. Stort Lycka till inför ditt femte försök! Nu är det f*n vår tur!

• Berber

Jag har samma känsla som Rollergirl: det är så många olika faktorer som måste bli rätt och det är stor risk att medicineringen inte blir optimal första gången/gångerna. Det är ju också många andra saker än själva läkemedlen som kan påverka.

Mina första två försök följde jag läkarens råd att "leva som vanligt" under behandlingen (hur nu någon kan ge det rådet utan att först ta reda på vad "som vanligt" innebär för patienten???). Dvs. jag drack vin då och då och jag tränade rätt mycket - för mycket, tror jag i efterhand. Stressade med jobb, uppkörningar och allt vad det var och ville att behandlingarna skulle inkräkta så lite som möjligt på min vardag. Tredje gången fick jag bra medicinering och tog det lugnare. Embryokvaliteten blev bättre men det lyckades inte ändå. Vid fjärde försöket (efter totalt fyra insättningar) hade jag haft uppehåll från IVF i drygt ett år och jag hade under de sista månaderna fått hormonbehandling så att jag hade "normal" mens. Jag slutade träna några månader innan, drack väldigt lite de sista månaderna och inte alls under behandlingen, drack inget kaffe, tog ledigt under ivf:et så att jag kunde vara helt ostressad och gick på akupunktur sju gånger i samband med behandlingen - väldigt långt ifrån vad leva som vanligt innebär för mig. Och nu är jag i vecka 12 med tvillingar.

Vi hade egentligen bestämt oss för att gå vidare med äggdonation efter att ha gjort de tre färskförsöken utan att uppnå graviditet. Jag hade till och med ordnat en donator. Att vi bestämde oss för att prova en gång till på egen hand berodde främst på att den läkare vi tog kontakt med på Sophiahemmet ansåg att våra chanser borde vara ungefär 40 procent - trots de tre misslyckade försöken. Jag misstänkte också att kroppen skulle vara mer mottaglig efter mitt träningsuppehåll.

Hade vi misslyckats igen skulle vi nog alltså inte ha orkat gå vidare med ett femte försök, men om ni båda känner att ni orkar tycker jag att ni ska göra det. Och ett sjätte också om så är - jag har precis som Sol78 hört att sex gånger kan man försöka och fortfarande ha god chans att lyckas.

Jag håller tummarna för dig och hoppas att du får en lika fantastisk överraskning som jag!!

• Guldglimt

ICSI 1 - negativt
    ICSI 2 - negativt
    ICSI 3 - negativt
    FET 1 - negativt
    ICSI 4 - POSITIVT!!! Två långtidsodlade perfekta embryon sattes in och resulterade i mina underbara tvillingar som nu är 15 månader gamla! Till mig sa läkarna också att man inte ser skillnad i "lyckande-frekvens" inom de 6 första behandlingarna. LYCKA TILL!!!

• Nöjder

Hej på er! Nyss hemkommen från datorfri semester. Blir jätteglad över era inlägg, tack och stort lycka till till er som ännu inte lyckats! Vilka kliniker har ni gått på? Sjäv, så har jag gått på st Göran, Huddinge och nu senast Falun. Jättesvårt att bedömma hur dom jobbar. Antar att jag kommer höja den klinik till skyarna som ev till slut hjälper oss att lyckas. Kram

• HoppetKärleken

Jag har gjort ett IVF och ett FET på Carlanderska i Göteborg fick pluss på båda men dessvärre missfall senare...därefter var det dags för de landstingsfinanserade och då var det Cura i malmö som gällde och där har jag hunnit med två IVF som båda gett minus, gissa om jag vill tillbaka till göteborg...

• Cesselina

Här är en till som kämpar vidare. HAr gjort 3 ICSI och en IVF-D utan positivt test. Ska nu i vinter göra en till IVF-D. %:e provrörsbefruktningen. Håller på att kämpa ihop lite pengar dock. Skönt att höra att man inte är ensam. Vi lever på hoppet och hoppas att envisheten vinner

• Xavante69

HoppasLina: Jag är 38 och har genomgått 4 IVF och har ytterligare 2 tillgodo i landstingets regi. Efter mycket komplikationer och operation nu i somras så ligger planerna just nu på is men jag tror ändå att både försök 5 och förhoppningsvis inte nummer 6 kommer bli av.

Jag har läst om tjejer som gjort både 8-10-14 försök och som lyckats på det sista. Frågan är väl bara hur mycket man själv orkar rent psykiskt och fysisk, hur mycket det påverkar relationen, klarar man det ekonomiskt osv osv. För egen del tror jag det är viktigt att man sätter en gräns för vad man klarar och att man inte glömmer bort att ibland ställa sig frågan, barn-till vilket pris?

TinaB77: Läste din presentation och önskar dig verkligen lycka till. Väldigt vackra bröllopsbilder!

Kram på er!

• Tagetes66

Hej !

Jag har gjort 5 IVF, varav jag blev gravid vid det sista, dock mf. Jag har fått hyfsat med ägg alla gånger, men med tanke på min ålder tror inte läkaren på en lyckad graviditet för min del.
    Jag skulle antagligen trots det fortsätta men fler IVF men ekonomin sätter stopp. Det är egentligen inte ekonomiskt möjligt för de flesta med fler än 4 IVF p.g.a. reglerna i Finland.
    Jag har också sett uppgifterna om att chanserna inte minskar förrän efter 6 försök (på en finsk fertilitetsklinik).
    Jag upplevde också att det först vid de sista två behandlingarna som medicineringen lyckades optimalt.

• Joboli
    Lycka1012 skrev 2007-07-29 18:42:24 följande:
    Reagerar på inlägget från "jag är bäst". Min läkare sa att man kan göra 6 st IVF:er utan att chanserna går ner. Efter sex färskförsök finns det förmodligen ett fel som de inte har hittat. Jag ska dra igång med min tredje IVF nu, och jag har samma tankar som du, HoppasLina. Känner mig inte alls så positiv till det som jag gjort innan. Stort Lycka till inför ditt femte försök! Nu är det f*n vår tur!
    Sol78:
    Kan bara hålla med dig vännen, jag reagerade också på "jag är bästs" inlägg. Chanserna behöver inte alls minska efter 3 IVF:er, snarare öka. Jag är på min 3:e IVF nu, och dom två första har mer eller mindre varit som provförsök på mig, första slutade i MF det andra blev inga ägg befruktade. Alla kvinnor är skapta olika och vissa behöver lite fler försök på sig för att få rätt "IVF-dos" inställd. Min IVF Läkare Som är Docent  på IVF i Falun sa, att så länge allt ser bra ut så finns ingen anledning att avbryta försöken. Sen är det väl klart att har man inte lyckats efter ett XX antal försök, kanske man ska söka andra vägar,men INTE efter bara 3 försök.  Läkarna idag de är så ärliga ooch duktiga på det de gör, de skulle aldrig fortsätta om det inte fanns den minsta chans te graviditet. Lycka till HoppasLina  
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Ruvar ♥ ¸.?°´¯) ♥
  • Hoppentoss

Hej vännen!!

Här har en som med är gammal i gänget.

Efter 5 ivf och 4 FET så är jag åter ruvare...

Jag vet att hoppet överger en i mellanåt och man bara gråter. Man bara orkar inge mera... Men så laddar man baterierna och kör igång ännu ett försök..

Jag vet att vi har 0 chans utan ivf så skall vi få barn är det bara att köra

Jag vill ha barn med min sambo då är det bara bita ihop.

Jag vill ge dig många kramar och sedan en stor spark i rumpan så du får lite ny kämparglöd. Vill du så skriv gärna till mig så kan vi stötta varandra.

Lycka till
    Kramis Tossan

• Lovebug

Jag är bäst - Det där med att chanserna minskar drastiskt efter redan 3 försök stämmer inte alls! Tvärtom så anses man ha (enligt fertilitetsexperterna) lika goda chanser vid de sex första IVF-försöken. Har man däremot inte blivit gravid efter dessa så är chansen betydligt mindre än det inträffar överhuvudtaget...

En bra fertilitetsläkare rekommenderar endast upp till sex försök om den verkligen tror att paret har en god chans att bli gravida. Även om chanserna till en graviditet är goda under de sex första försöken så är det ju betydligt mer påfrestande att gå igenom så många försök.

• Oliwetti

Hej alla, jag och en vän till mig var ofrivilligt barnlösa under samma tid i livet. Vi var inne här på familjeliv som dårar och letade svar på alla våra frågor. Nu, efter flera ivf-behandlingar, har vi båda fått barn och har nu startat en podd om just barnlängtan, ofrivillig barnlöshet och ivf. Vi pratar om allt från ruvardagar till spökstreck.

Vårt mål är att vi ska vara den där vännen som stöttar i er resa mot ett barn. Vi finns på iTunes o iCloud under Ruvarpodden. Ni hittar oss även på #ruvarpodden på insta och fb.

• barnlangtanivf

Hej! Jag och en vän har startat en podd - Ruvarpodden - om barnlöshet, barnlängtan, utredning och IVF där vi pratar fritt om våra känslor kring IVF och barnlöshet och vår resa mot barn - podden finns på Itunes, soundcloud, och Acast, och överallt där poddar finns. Vi finns på insta och fb också. Vi tycker att det är så viktigt att det börjas prata om barnlöshet, som är så vanligt - även bland unga par! Vi skulle bli hemskt glada om ni ville lyssna och rekommendera till andra. Nytt avsnitt kommer varje torsdag! kram

Svar på tråden Någon som tänker göra/har gjort ett 5:e IVF?