• Sebs bonusmamma

Olika åsikter om uppfostran. nån som har några tankar?...

Jag och min man ska ha vår första gemensamma om någon månad. Han har en son som är 4,5. Vissa saker har jag åsikter om när det kommer till uppfostran. Så som hur mycket sonen ska få se på tv och spela tv-spel. Vi kan oftast prata om det, men ibland står vi så långt ifrån varandra. Det känns som att min man redan har allt avklarat när det kommer till regler och rutiner, och att nu är det bara för mig att acceptera hur det kommer bli med vårat barn. För det kommer ju inte funka med olika regler för barnen. Vi har sonen varannan helg, och vi har varit ihop i 2,5 år så vi har hunnit prata mycket om det här.

Idag när vi diskuterade så utryckte han att han har mer erfarenhet på det här området och har autoritet och att jag borde höra på honom ibland också och inte bara komma med åsikter. Det får mig att känna mig som en sån nybörjare. Han kom dragandes med att dom diskuterar ditt och datt på dagiset som han jobbar med, och vad har jag att komma med då?

suck... det är inte lätt att vara bonusförälder. Är det fler bonusföräldrar som känner igen sig?

• Svar på tråden Olika åsikter om uppfostran. nån som har några tankar?...
  • abovo

Men hur tokiga är hans åsikter då? För han borde ju ha en hel del erfarenhet.

• Sebs bonusmamma

Igår satt dom och spelade SuperMario i 7 timmar. Inte vad jag hade valt precis. Det är jag som har infört läsning vid läggtid tex. Jag är mer sträng än honom, och numera står inte massa godis framme som han kan äta på morgonen innan frukost.

Ja, han har erfarenhet så klart. Men det kändes som att det användes mot mig idag. Ungefär som hans mamma kan säga än idag, "jag är din mamma, jag vet bäst!"

• abovo

Oj då, då förstår jag dig verkligen! Stå på dig tycker jag!
    Min man hade nämligen erfarenhet som kom väl till pass och innan vi fick vår lille trodde jag inte riktigt på vad han sa. Men för dig låter det annorlunda.
    Kram!

• Kärnhuset

Men hallå...
    Stå på dig. Det är ju ert gemensamma barn då måste ju du komma med idéer också!
    Jag tycker dina idéer verkar sundast!

Att spela dator/TV-spel i 7 timmer på en dag är verkligen INTE sunt. Vet du vad som händer i hjärnan på ett litet barn då?! Kortslutning.

Boktips: Ylva Ellnebys bok "Cyberungar - eller vad barn verkligen behöver".
    Hon har en rubrik som är så bra "Att gripa är att begripa". Att barn behöver fysiskt uppleva saker för att förstå och för att kopplingarna i hjärnan ska bli korrekt.
    Istället för att se en gubbe hoppa på en skärm så kan man bygga upp en bana där barnet får hoppa! Så tipsa om att de kan leka SuperMario istället

Svar på tråden Olika åsikter om uppfostran. nån som har några tankar?...