• Lolita82

Speciella barnlösheter

Usäkta mej, nu klampar jag in där jag kanske inte hör hemma men denna tråd passade inte in på något annat ställe.

Jag undrar över er som inte kan bli gravida. Både de som någon gång har varit gravid och aldrig varit. Varför kan ni inte bli gravida?

Detta är en väldigt känslig fråga men jag vill så gärna veta hur ni blir bemötta? Av egen erfarenhet så riskerar jag min hälsa om jag blir gravid igen. Kallas det inte då också odrivilligt barnlös, även om jag har 2 friska barn, men efter 2 barn så hör ju jag också till den gruppen eller vad tycker ni?

Min doktor (även gyn) sa att ifall jag "måste" bli gravid igen så går det en gång till men det är också en riskgraviditet.

Mina funderingar kretsar ju kring det då att varför kan jag inte få hjälp så att det blir flera barn på samma gång då isåfall? Känns som man blivit berövad av något nu redan vid 25-års ålder..

Ber om ursäkt nu igen, pga mitt ämne. Detta är känsligt för många, ven för mej.

• Svar på tråden Speciella barnlösheter
  • Dimitra
    Lolita82 - tråkigt att du inte bör bli gravid igen.

Jag vet inte varför jag inte blir gravid. Har aldrig nånsin varit det men ingen hittar någon förklaring.

Om man får landstingsfinansierad behandling med IVF så prioriteras alltid de par som helt är utan barn. Det kan vara en anledning till att du inte tycks få gehör för dina önskningar/frågor. En annan kan vara att tvillinggraviditeter är en risk i sig och det är sällan man ens får två ägg insatta vid IVF.

Hoppas att ni hittar en lösning som passar inom en snar framtid
    Och åren går...
  • Lolita82

tack för ditt svar Dimitra!

Funderar mycket på detta nu, min vänninna har fått cancer i äggledaren och risken finns att de tar bort hela.. Hur gör man sen när man inte kan få flera barn? Är man beredd att göra en adoption då eller?

är alldeles fundersam......

• Dimitra

När man är beredd att göra en adoption är helt individuellt.

Om man vill försöka sig på att få bio-barn så tycker jag att man ska vända sig till en fertilitetsklinik. Är landstinget ointresserad av ens ärende av en eller annan anledning så kan man alltid gå privat

Och åren går...
  • Selenea

PCO-s. Vet inte om jag inte kan, eller om de kan göra nåt åt saken. Hittills har inget fungerat, men vi väntar på IVF innan vi vet säkert om det nånsin blir eller aldrig blir barn.

Säger som ovanstående talare, fast med skillnaden att man INTE ALLS får landstingsfinansierad syskonhjälp. Då får man gå privat.

• Eva X

Hej,

beklagar din situation och även din väninnas.

Jag skulle inte säga att det handlar om ofrivillig barnlöshet när man har två barn. Det är väl det man kallar sekundär barnlöshet och jag tror att du kanske kan få mer feedback i den tråden. Däremot måste det vara jobbigt att veta vilken risk varje graviditet är och inte veta om du kan gå igenom det igen.

Själv har jag noll barn, lätt för att bli gravid men får bara missfall hela tiden. Vet inte varför. Dessutom känner jag igen det där med riskgraviditet eftersom jag har förhöjd risk pga av tidigare utomkveds och risken är stor att det händer igen. Det är ju förstås jobbigt att vara tvungen att utsätta sig för risker för att få det man längtar efter mest. Även om jag helst vill ha betydligt fler än ett barn tänker jag att jag, om jag nu lyckas få ett barn, kanske ändå får nöja mig med det pg a riskerna. Så länge man inte har något barn alls är ju den egna hälsan lättare att riskera, sedan blir jag säkert mer rädd. Men det är omöjligt att avgöra förstås. Nu skulle jag bli överlycklig över en enda graviditet som ville gå vägen.

• Eva X

Glömde - tror att det är svårt att få hjälp med flera barn samtidigt om du redan har större risker under en graviditet. Alla flerbarnsgraviditeter räknas väl i sig som riskgraviditeter.

• Mysak

Beklagar din situation! Har man barn innan och sedan av någon anledning inte kan få fler så brukar man kalla det sekundär barnlöshet. En flerbarnsgraviditet är ju en riskgraviditet och det kanske skulle innebära en ännu större hälsorisk för dig. Beklagar din vänninas sjukdom, finns inget annat medicinskt hinder så kan man göra ivf även om man opererat bort äggledarna.

• tomcar1

Hej !
    Jag har sjukdomen cystisk fibros, som gör slemmet i kroppen segt, så även i underlivet. Spermierna kan inte tränga igenom. Jag träffade min man för tio år sedan och ca 6 av dem har vi försökt och 8 av dem kört utan preventivmedel. Hade ett mycket tidigt missfall i maj, och det var det närmsta en graviditet jag har kommit. Hoppas få hjälp inom sjukvården i höst. Men min sjukdomshistoria gör att läkarna inte är så pigga på att hjälpa oss. Adoptera får vi inte. Har gjort utredning men fick nej pga min sjukdom.
    /tomcar1

• Lolita82

tomcar1: Jag hoppas verkligen att ni kommer att få hjälp. Och det med att ni inte får adoptera tycker jag att e fel. Varför måste det vara så svårt att få adoptera? Då man tänker på vilka föräldrar det finns i vissa familjer...

ha det så bra...

• tomcar1

Lolita82...visst är det väl bra att de är noga vid adoption, men det är ju diskriminering tycker jag i vissa fall. Att bara för att man har en sjukdom, så får man inte adoptera. Min gubbe är ju frisk !
    Mvh tomcar1

Svar på tråden Speciella barnlösheter