• dorry

Jag tror inte på oförklarig barnlöshet

Nu har jag fått bekräftelse att det finns inget som heter oförklarig barnlöshet. Jag skrev om detta ca 3 månader sedan men sedan blev jag avstängd av denna sajten för att någon tyckte att jag hade gått över gränsen.Ja,ja får man inte säga vad man tycker och tänker då far man inte det.
    Enda jag vet att en massa år utan resultat har jag gått omrking och igenomgått en massa behandligar för att bli gravid utan resultat. Man har varit stämplad med Oförklarig barlöhet skylte, vilket jag aldrig trodde på. Jag tror inte att det finns något som heter oförklarig barnlöshet. Jag tror att bara vetenskapen har inte kommit så långt att kunna veta alla svar på frågan eller vissa bara inte kan sit jobb.
    Som jag krev tidigare hade jag varit kontakt med Sofiahemmet och sedan mötte en annan doktor i utomland som på första försöket hittade den möjliga förklarigen till vår barnlöshet. Efter en massa prover och undersökninar hittades även något på min sambo som var lite sämre än det skulle. MAO 2 veckor hos denna läkare gav mer svar på frågor än 3, 5 år på Sofiahemmet.
    Vi valde att göra IVF där borta och tror mig eller inte jag är gravid 10 vecka. Självklart finns det fortvarande risk för missfall men åtminstone har man kommit ett steg längre mot målet.
    Jag vet inte om jag har rätt eller fel när det gäller olika sjukvård men jag tror på det som har hjälpt mig och gett resultat. Tråkigt att det blev så. JAg och min sambo var tom nära att göra slut pga alla påfrestningar i samband med alla undersökningar som aldrig gav något svar. Tur att vi höll ihop. Lycka till alla och jag hoppas att alla kan hitta hjälp oavsett var i världen som kan ge resultat.

• Svar på tråden Jag tror inte på oförklarig barnlöshet
  • dison

Uttrycket "idiopatisk infertilitet" används ibland, vilket jag tycker är mer beskrivande. Idiopatisk betyder "av (ännu) okänt ursprung", alltså att orsaken till infertiliteten är ännu inte känd.

• Noi

Ja, visst måste det vara så att den oförklarliga barnlösheten har en förklaring av något slag, men att rutinutredningar ännu inte förmår hitta det. Är det någon som påstår något annat? Det vore konstigt, tycker jag. Jag skulle tro att man kan se detta genom att andelen barnlösa par som är "oförklarligt" barnlösa successivt har minskat, medan olika typer av manlig och kvinnlig faktor har ökat de senaste åren, eftersom vetenskapen blir mer och mer effektiv vad gäller att hitta nya förklaringar och sätt att undersöka dem.

• Kwela

Någon som kan tipsa om en läkare i Sverige som är intresserad av att hitta orsaken? Jag har då inte hittat ngn hittills...

Skolsköterskan på högstadiet hade fel ...
  • Noi

Det måste väl finnas medicinska forskare som arbetar med infertilitet, tycker man. Men "vanliga" läkare gör väl oftast mer de rutingrejer de ska, och experimenterar inte så mycket för att hitta nya orsaker - på gott och ont. Men nu var vi ett relativt lättförklarligt fall iofs (sammanväxta äggledare), så de hittade vårt fel i en titthålsoperation i en förlängning av den vanliga utredningen, så jag har inte så mycket erfarenhet av bemötandet i de fall det är oförklarligt.

• Fruttan

msnorrland- vi är oförklarligt barnlösa och bytte läkare precis innan sommaren. Han sade uttryckligen när han läste våra papper. "hmmm.... jag gillar inte detta med oförklarligt, jag vill hitta en förklaring" Han tyckte nog att han kom på en del saker som inte stod i våra papper i alla fall. Vi fick dessutom höra lite som vi inte hört innan. Inte vet jag om man kan säga att förklaringen är hittad, men det kändes bra i alla fall.

• Muskot

Kanske man skulle kalla det "oförklarad barnlöshet" Då låter det väl lite mer som att det finns en förklaring, men man har bara inte hittat den...

• dorry

Tack alla för inlägget och för stöd.

Varför jag har blivit så upprörd över det "oförklarig barnlöshet" termen är att i mitt fall var det inte så svårt att hitta felet. Det var ju någon rubbning i livmorden och spermier var så för slösa men att läkare här inte kunde komma på efter 3 års undersökningar tycker jag är lite konstigt. Det behövdes ju inga anvancerade undersökning för den andra läkare att konstatera det hela.

Vad jag tycker är mer en väldigt stor skillnad som jag fick höra här och fick och inte i Estland. Var att det är ju väldigt mycket som ska stämma att det ska gå till väga. Kroppen ska vara i det bästa formen så därför var det rekomenderat att 2 månader innan behandligar och prover skulle vi inte dricka kaffe, svart te, alkohol, självklart inte röka, bada i avrmt bad eller basta, sedan skulle vi äta bara färsk varor inte fryst mat eller färdiglagad. Vi skulle sova minst 7-8 timmar varje natt osv. Sedan skulle vi bara tänka på oss själv och vår relation och göra roliga saker att vi skulle unna oss en massa för att glömma allt som hänt och varit osv. Självklart var det inte lätt men har man väntat så länge då gör man ju allt bara det ska ge resultat. Om vi en dag kommer ha den lyckan att se vår bebis det vet vi inte ens men ett steg närmare är bättre än att leva i en vardag där det inte finns förklaringar till saker och ting.

• Angla
    Kwela skrev 2007-07-12 16:18:36 följande:
    Någon som kan tipsa om en läkare i Sverige som är intresserad av att hitta orsaken? Jag har då inte hittat ngn hittills...
    Dr M på St G
    Angla - mamma bortom molnen
  • Angla
    dorry skrev 2007-07-12 17:35:58 följande:
    Tack alla för inlägget och för stöd.Varför jag har blivit så upprörd över det "oförklarig barnlöshet" termen är att i mitt fall var det inte så svårt att hitta felet. Det var ju någon rubbning i livmorden och spermier var så för slösa men att läkare här inte kunde komma på efter 3 års undersökningar tycker jag är lite konstigt. Det behövdes ju inga anvancerade undersökning för den andra läkare att konstatera det hela. Vad jag tycker är mer en väldigt stor skillnad som jag fick höra här och fick och inte i Estland. Var att det är ju väldigt mycket som ska stämma att det ska gå till väga. Kroppen ska vara i det bästa formen så därför var det rekomenderat att 2 månader innan behandligar och prover skulle vi inte dricka kaffe, svart te, alkohol, självklart inte röka, bada i avrmt bad eller basta, sedan skulle vi äta bara färsk varor inte fryst mat eller färdiglagad. Vi skulle sova minst 7-8 timmar varje natt osv. Sedan skulle vi bara tänka på oss själv och vår relation och göra roliga saker att vi skulle unna oss en massa för att glömma allt som hänt och varit osv. Självklart var det inte lätt men har man väntat så länge då gör man ju allt bara det ska ge resultat. Om vi en dag kommer ha den lyckan att se vår bebis det vet vi inte ens men ett steg närmare är bättre än att leva i en vardag där det inte finns förklaringar till saker och ting.
    Låter snarare som gammla förlegade skrönor
  • dorry

Tänkte bara säga det att i SWE finns det oerhört mycket bra forskare och studier om saker och ting. Det är väldigt många olika ämnen där svenskar är bäst eller en av de ledande i väldigt olika forsknings områden (vet det eftersom jag själv jobbar i akademisk värld)problemet är att det satsas väldigt lite pengar för att alla forskningsresultat ska kunnas utfärdas i praktik. Varför det är så är väl en fråga till högre makter.

Var man hittar en bra läkare i SWE kan vara en svår fråga men jag har hört att det finns några bra på Shalgrenska i Göteborg. Innan vi hittade läkare i Estland hade vi tänkt att kolla på Sahlgrenska. Om det nu går att gå till läkare där och vad tycker olika landsting osv, det vet jag inget om.

• Angla

Andra läkare som är bra är de på Fertilitetscentrum samt Carlanderska.

• Noi

Jag var med i en studie under vår utredning och IVF, och hörde då att det var väldigt många som tackade nej till att vara med i den eftersom man inte ville riskera att hamna i en kontrollgrupp som exempelvis fick en medicin som senare visade sig ha sämre resultat. Vi var med i studien - självklart! Hur ska forskningen annars gå framåt om vi som är studieobjekten inte ställer upp?

Mitt intryck är att forskningen kring just detta ofta fokuserar snarare på att t.ex. förbättra statistiken vid IVF - alltså lösa problemet snarare än att hitta just felet eller orsakerna. Vid vår IVF-klinik gjordes i alla fall flera studier som syftade till att förbättra de antal IVF som lyckades - och sedan utgår jag från att de samkör det med parets förutsättningar. Och i efterhand kanske man inte längre bryr sig så mycket om vad som egentligen var fel, om väl behandlingen lyckas?

• isisisis

Även om man vet om tester som kan göras så vill inte många läkare göra dem.
    Alla är inte heller ordentligt uppdaterade med de senaste rönen eller metoderna.
    Jag har frågat om många saker när jag varit hos Barnmorskor och läkare,men de har aldrig hört talas om det jag frågar om.
    Har man inte ett ansvar att hålla sig uppdaterad i sin yrkesroll egentligen??
    JAG vet mer om mina sjukdomar och fertilitet än vad de läkare jag träffat gör!

• dorry

Isisis, jag håller med dig om frågan ang. uppdatering av yrkesroll. När vi höll på med undersökningar kom det en artikkel på DN ang. om en ny apparat på Sahlgrenska som kunde undersöka vilka spermier har den kvalité att kunna befrukta ett ägg. Alltså spermier som i vanlig undersökning såg ut helt normala och rörliga men om man undersökte de mer djupare kunde man se om de har allt som krävs för att befrukta ett ägg. Då sa en läkare att han har inte hört talas om apparaten. Är det proffsigt, jag menar om redan tidningar skriver om detta borde inte läkare veta det. Det tycker jag är märkligt! Jag menar om man går till butik och ska köpa en TV då ska personalen vara så kunniga som möjligt och veta allt om apparaten, borde inte samma gälla för läkare.

Svar på tråden Jag tror inte på oförklarig barnlöshet