• Baby T

rädd för att göra på mig vid förlossning

ja har ett stort problem...ärSÅÅÅ rädd för att göra på mig vid förlossningen....skulle vara SÅÅÅ pinsamt... någon som har några tips? Har NI tagit laxermedelinnan förl? ... elller KAN man hålla sig?? *orolig*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-12 22:21:41:
    JO jag HAR 2 barn sen innan, då tog ja en matsked ricinolja för att tömma tarmen o för att få igån värkarna... o det funkade, ville dock låta det starta avsigsjälv denna gången, men jag vet inte om jag vågar. är ett sånt kontrollfreak.

• Svar på tråden rädd för att göra på mig vid förlossning
  • Mamma J

Jag var också nervös över detta vid min första förlossning och bad att få laxering, när jag fått det så tänkte jag inte mer på det.

• Jempa L
    SaraUnderbara skrev 2007-07-12 22:14:04 följande:
    Gör inte alla BM det där med den varma trasan precis innan huvudet ska ut?Var faktiskt riktigt skönt "avbrott" .. :)
    *Räcker upp handen* Då är vi iaf två!
    Varför ha handsfree när man kan ha neck-lock?
  • LiveLoveLaugh

Det är väl det minsta man tänker på då!

• memba

Jag var oxå jättenervös för detta och hade haft värkar jättelänge och hade inte kunnat gå på toan... Jag fick EDA och låg jätteavslappnad utan smärta så jag kände allt att jag gjorde ner mig när hans huvud trycktes nedåt och jag kan lova att det var det enda jag låg och tänkte på - iom att jag inte hade ont ... Jag höll på att skämmas ihjäl, och bad sambon om papper hela tiden, för att BM skulle slippa *lite pinsamt att prata om detta, men men* Och jag kunde inte hålla mig, det bara kom i samband med att han kom längre och längre ner ..
    När jag väl började krysta så kom det kan jag lova, och jag bad om ursäkt hela tiden typ .. Och hon sa : "varför bad du inte om lavemang om du var så bekymrad över detta?" Det hade jag dock gjort, men den första BM jag hade, hade efter undersökning sagt att hon trodde inte att det skulle behövas, för tarmen kändes ganska tom ..  ??!!

Jag kan iallafall säga att detta var - innan och under förlossningen - mitt största orosmoment (förutom bebisens och min hälsa ..)

• YoCheri

Har varit precis som dig före alla mina förlossningar

Många blir lite lösare i magen innan så blir det en naturlig tömning precis innan. Det hade jag läst men inte fnken hände det mig.

Hmm .. jag höll på att få min nr 3a i toastolen och det förstod jag inte förrän veckan efteråt då jag började tänka igenom, och skriva ner, förlossningen.
    Var fullt uppe i förlossningen så det som förut varit så jobbigt hade jag helt glömt bort. Kände hur det tryckte på och slog mig lös från alla slangar och sladdar och vaggade till toan. Väl tillbaka och uppe i sängen kände jag det igen.. så jag vaggar tillbaka men tyckte att nu jäklar var det för mycket tryck neråt och det var jobbigt att gå och stå och sitta och huu.
    Så in i salen igen och lägger mig på sängen. 3min senare skjuter hon ut som en kanonkula.

Hmm lite mycket där men men Väntar att maken ska sluta spela och vara trevlig med sin fru.

Och du.. neeej man kan inte hålla emot.
    Det tog så in i hvete ont då min första skulle trycka sig ut. För tydligen var jag *flåt nu* hård och det var en liten jkla sockerbit som behövde bort. Det var den gången som gjorde mig orolig inför de andra förlossningarna. Redan i vecka 20 började jag läsa på vad man kan göra för att förhindra det.

Bad om lavemang 2 av mina 4 förlossningar men BM tyckte det var helt onödigt. Frågade om jag var hård i magen för då kunde det behövas men inte annars. Hon tyckte det var fullständigt naturligt och sa att dom har papper redo och det kommer ut så mkt gojs ändå
    Vet inte om jag var till någon hjälp här men.. du är iaf inte ensam om tankarna!

• Majestic
    emejo128 skrev 2007-07-12 22:10:05 följande:
    Det var det sista man tänkte på under förlossningen kan jag ju säga. Annars brukar de flesta förlossningar erbjuda ett lavemang innan förlossningen är igång. Be om det.
    Precis!!
    Pink makes me puke!!
  • YoCheri

Btw maken berättade nu att jag efter att 3an kom frågade honom "om det luktar i rummet". Nej sa han och förstod inte förrän nu vad jag menade

Det var samma gång som jag bad honom ta av mig sockarna. (plötsligt kändes fötterna som de var 30grader varmare än resten)
    Han gör något helt annat och samtidigt känns det som att fötterna brinner upp. Jag fräser och bokstaverar

S O C K A R N A

Jäklar vad snabb han är på att rycka sockarna och kasta dom över rummet. Han kände yxan komma vinande säkert
    BM vände sig bort och skrattade lite. Hon var säkert van vid galna födande kvinnor och visste bättre än att garva ut högt.
    Helt OT jag vet men kommer minnena så kommer dom *S*!

• Morghana

Oh det där är jag med orolig för! Jag som inte har en fungerande tarm sedan jag fick ta bort gallblåsan. Har en ständigt kraschande lös mage. Jag är rädd för att sprutlackera barnmorskan! Å andra sidan tror jag att jag säkert kommer få springa på toa en hel del när värkarna sätter igång och tömma tarmen så det "löser" sig säkert naturligt!
    Och om inte annat....de är ju vana! Kanske inte vid att bli sprutlackerade då.... :-P

• ThereseA

oftast så har man fått sprungit ofta på toan några dagar innan förlossningen å bajsat.. så tarmen e typ tömd lr hur man kan säga..
    iallafall du kommer varken bry dig om kiss lr bajs..man har fullt upp me att få ut sin lilla bebis.
    å skulle du bajsa på dig så brukar d va ytterst lite som kommer ut..

• betty

Jag var oxå nojjig för det, men när jag väl låg där sedan så bar jag blanka f*n i vad som kom ut sedan ;) bara bebisen kom ut någon gång!!! ;)

Men prova laxeringsmedel innan då, många som tar det väl?

• memba

Jag kunde inte gå på toan och göra nr 2 när värkarna satte igång, gjorde för ont att sitta ner ...

Svar på tråden rädd för att göra på mig vid förlossning