• Cybele

registering av barn ej folkbokförda i Sv

När man registrerar barn födda i utlandet via ambassaderna, länkas inte barnet automatiskt ihop med föräldrarna i den svenska folkbokföringen.

Det är lite konstigt, speciellt som att det enda som behövs är födelsebeviset som skickas med i ansökan för registreringen - och det görs om man anger att man vill det (vet inte om det är bäst att göra en kommentar på ansökan eller om det är bäst att ha med ett litet brev till ambassaden som de kan inkludera i ansökan ...)

Som bekräftelse på att det gjorts, skickas en kopia på informationen.

• Svar på tråden registering av barn ej folkbokförda i Sv
  • Laurentia

Det skall vara automatiskt, men missas tydligen ibland.

Jag bor i Frankrike och ringde ambassaden i Paris för att fråga hur jag skulle registrera min utlandsfödda dotter i Sverige. Svaret jag fick var att jag skulle skicka papper om namnanmälan tillsammans med hennes födelsebevis direkt till Skatteverket, alltså inte via ambassaden.

Då jag kollade upp hur jag skulle gå tillväga för att skaffa svenskt pass till henne, upptäckte jag att de missat att lägga till uppgiften om att hon är min dotter bland uppgifterna rörande mig i folkbokföringen. Det behövdes dock bara ett telefonsamtal för att rätta till det. Enligt personen jag pratade med hade handläggaren missat det, då det egentligen skall göras automatiskt. I vårt fall hade det inget med ambassaden att göra, eftersom jag skickade anmälan direkt till Skatteverket.

• jsmfb

Jag lämnade in registrering och passansökan på ambassaden samtidigt, och eftersom mitt personnummer stod med i blanketten utgick jag ifrån att allt gick rätt till.

• Cybele

Handläggaren som jag pratade med sa att det inte sker automatiskt, vilket jag tyckte var jätteknäppt. Om det var fel, så är det jättebra - men undrar i så fall hur ofta de gör misstag!

Bekräftelsen jag fick på att hon blev registrerar med mig som förälder är ett utdrag ur folkbokföringsregistret där man kan se anhöriga, även min man är med.

jsmfb - när sökte du pass? Jag ordnade ett till min dotter nu i våras och var tvungen att ordna registreringen innan jag kunde söka passet.

• jsmfb

Jag var in på ambassaden i Dublin i mars, då skickade de anmälan till Sverige och när bekräftelse hade kommit på att sonen hade fått ett samordningsnummer så kom passet. Knappt två månader tog det.

I brevet jag fick från myndigheten i Sverige stod det att kopia skickas till ambassaden i London så jag ringde om det och det var ett misstag, de hade skickat till Dublin eftersom de får ett kuvert med adressen till ambassaden men skrivit fel. Undrar om jag skall beställa ett personbevis för att se vad som står. De kan väl inte tycka att det bara dyker upp ett barn utan förälder?

• Cinnalinna

Jag gick direkt till skatteverket i Sthlm när jag var hemma i Sverige över jul. Struntade i att blanda in ambassaden.
    Det gick jättebra.

• jsmfb

Vi hade inget val eftersom vi var nödgade att skaffa två pass åt sonen och inte bor i något av de länder han är medborgare i. Det svenska var enklare än det amerikanska.

Svar på tråden registering av barn ej folkbokförda i Sv