• MariaNJ

USA- mammor (New York)

Jag och min amerikanska man vantar vart forsta barn i Mars-08, och jag undrar om ni som redan har fott barn har i USA har nagra tips till mig som ska starta denna underbara resa pa denna sida om Atlanten (helt fel sida att starta familj pa kanns det som just nu...intervjua barnmorskor?? va? Halla!:) sakert frihet for manga, for mig kanns allt sa komplicerat har jamfort med i Sverige. Jag bor dessutom i NJ men ett stenkast ifrn Manhattan, har inte ens bestamt vilket delstat jag vill ha min doktor i...narmre jobbet eller hemmet?...

jag funderar pa att foda naturligt, ar det nagra av er som valde att gora det, isf varfor? Hade ni valt det i Sverige ocksa? Jag bara tycker sjukhus systemet har lamnar mycket att onska, och det kanns ju verkligen inte i varlds klass, inte ens pa de riktigt bra sjukhusen. Nu har jag ju inte valt min doktor annu, men jag har fatt manga rekommenderade, sa jag tror nog att allt kommer ga jatte bra, men efter att ha sett Sicko blir man ju om mojligt annu mer svensk patriotisk:)

Aven ni som vantar barn far jatte garna komma med tips om vad som helst, som kan hjalpa en pa vagen till att bli svensk mamma i usa! Da kan vi ju foljas at och hjalpa varandra!:)

• Svar på tråden USA- mammor (New York)
  • MariaNJ

julmusten- Tack for ditt inlagg! Ahhhh...jag blir alldeles snurrig nar jag tanker pa allt jag har att bestamma! Jag vill bara kunna ga ner pa mvc och traffa en tant dar i 9 manader, sen aka till sjukhuset nar d e dags och foda!:) Som du sager, nar jag tanker pa det sa har nog ALLA jag kanner har som e amerikaner gjort kejsarsnitt!! Forutom en som gjorde en naturlig fodsel utan bedovning o hela det koret. Hon hade en midwife och en doula, och fodde pa ett birthing center i stan. Hjalp! Jag vill verkligen inte gora kejsarsnitt om jag inte absolut maste. Det kanske inte ar sa komplicerat och jobigt som jag far det att verka, men det ar ju mycket att tanka pa, mycket mer an hemma. Men da har man ju fler valmojligheter ocksa an man har hemma. Sa visst e det mycket positivt aven har!

Va kul att du ocksa bor lite utanfor, bodde du i stan fran borjan el har du alltid varit dar du ar nu? Sjukhuset du valde var det i NY el NJ? Jag har blivit tipsad om Englewood Hospital, jag bokade tom tid dar, men bestamde mig sen for NYU. Jag blev lite radd nar dom sa att jag maste traffa alla 5 inom gruppen under de har manaderna innan fodseln, jag fattar ju varfor nu, men det var ingen nyhet jag tog med en nypa salt den veckan nar jag grat over allt:) Nu ar det totalt illamaende som har tagit over, inte trott eller gratig lange:) Ja, du kommer val ihag, trots att det kanns som alla jag pratar med som har varit gravida, eller tom fortfarande ar det men i sista skedet, inte kommer ihag de daliga sakerna, utan har alla haft en jatte bra graviditet:) Det e val darfor kvinnor fortsatter att skaffa barn, for man ser val mest det goda i efterhand.

• julmusten

Jag kan fa fram en bra midwife till dig, men det kan nog ta en vecka innan jag far hennes namn. Hon ar jattepoppis bland svenskar generellt och hon jobbar pa birthing centret pa Roosevelt hospital inne i stan.

Det ar bara hon sa du behover inte traffa en massa andra. Det enda lite krangliga ar att hon har sin practice i Riverdale i Bronx.

Jag kan aven ge dig min lakares info, men han jobbar i lower Westchester sa det tror jag ar annu mer ointressant.

Sjalv fodde jag med epidural och det var nog det basta jag gjort!! Jag blev igangsatt tidigt pga misstankt havandeskapsforgiftning och tillvaxthammat barn, men jag fodde vaginalt.

I vilket fall som helst sa ar det inte sa krangligt nar du val har hittat en lakare du ar nojd med. Da ar varden jattebra, (sa lange du har forsakring da).

• MariaNJ

halla julmusten, men gud va roligt att du sager roosevelt, for det var det sjukhuset min van som fodde helt naturligt valde. Hon rekommenderade Sylvie Blaustein, CBS Midwifery, Yael Silverberg, Sandy Woods, Dr. Dinnall...jag insag just att hon hade skrivit ner kanske 10 till, lite onodigt att lista alla kanske:)..men det var den har ordningen hon rekommenderade iaf, det vore verkligen jatte snallt om du har en midwife dar som dessutom har traffat andra svenskar! Sant kanns ju alltid jatte skont! Ok...det har tal att tankas pa! Jag skulle faktiskt jatte garna ha en doula ocksa, har du nagon aning om vad det kostar i NY, ar det en engangs summa eller hundra tals dollar for varje mote? Det skulle bara vara sa skont att kunna foda i en lugn och mer harmonisk miljo, om det ar mojligt. Sjalvklart sa kan det ju uppsta komplikationer som du sa, och darfor ar ju St. Lukes/Roosevelt jatte bra eftersom man ar ju dar pa sjukhuset om det skulle vara nagot.

• julmusten

Jag har mailat min kompis som fodde dar helt naturligt nu. Hon ar pa semester dock, sa det tar lite tid. Jag skickar ett personligt meddelande till dig nar jag hor nagot. Jag har tyvarr inte nagon som helst aning om vad hon heter sa jag kan inte saga om det ar nagon av de dar namnen!!

Om du hoppar in i USA-traden sa finns det lite folk i NJ dar med, plus att det finns en massa andra som har jattebra ideer och information om hur det ar att foda i USA generellt!!

• MariaNJ

Tusen tack for alla tips! Jatte snallt! Jag ar ju bara i 8e veckan, sa jag kan ju faktiskt skjuta upp mitt forsta besok i en vecka el tva.

Ska absolut kolla in USA traden! Jag har letat efter en faktiskt, det kanns mest som att man ser schweiz och england pa utlandsforalder listan:)

Ha en toppen helg, trots det daliga vadret som hanger i luften:(

• Baby Fat

Vad ar det for ord man anvander har i usa for foglossning?

tack

• MariaNJ

Baby Fat- det finns sakert dom hr i traden som vet helt sakert, men jag forsokte soka pa natet och fick egentligen bara fram pelvic pain. Pa britiskt engelska kallas det DSP, vet inte om det gor det har i USA ocksa. Men pa de flesta sidorna jag hittade stod det bara pelvic pain...hoppas nan annan kan hjalpa till! El fraga i den har traden www.familjeliv.se/Forum-11-239/m21540378.html

• julmusten

Foglossning "finns" inte har. Men jag har last nat laaaant krangligt ord for det nagonstans. Kommer inte alls ihag var det var dock.

• Cia o krabaten

Hej hej

Kastar in en fråga och hoppas på svar från er "over there".
    Ska till San Diego om etttag på semester och undrar om ni vet var man kan köpa en varnings-gubbe liksom för att varna för att barn kan springa ut i gatan!
    Finns en sån på våran gata som är köpt i USA, men av en släkting så de vet ej var.
    Finns det på tex Wal Mart eller Sears eller så?
    ELler vet ni ngn hemsida?
    Har försökt googla men hittar inget bra sökord.
    Tacksam för svar (Helst i min GB)
    /Cia

• Aktris

Oj, jag kanner precis tvart om, har skracken infor att foda i sverige. Om du har topp forsakring har i USA sa ligger ju faktiskt modra varden ganska mkt langre fram an Sverige. Bara tanken pa att man inte vet vem som ska forlosa en I sverige gor mig svettig!

• MariaNJ

Aktris- Ja, jag förstår mer vad du menar nu. Jag är hemma i Sverige nu och har pratat mycket om just det med vänner som ska föda inom kort. Det är faktiskt ganska läskigt att inte veta. Nu har jag hittat en super bra doktor, tyvärr var alla midwifes upptagna i mars nar jag ska föda, men jag älskar verkligen min doktor! Och birthing centret vi har valt ar så himla perfekt för oss. Sa jag ar inte alls lika negativt installd, el rädd som jag var i början. Nu har jag fått lite mer kött på benen (både information och extra kilon:) så nu känns allt bättre:)

Svar på tråden USA- mammor (New York)