• Mina barn andras ungar

Polis någon? Ang. EU-moppe

Jag har en fråga ang. EU-moppe.
    Vad gäller vid skjutsning??
    Får man skjutsa?
    Känner en kille som kör omkring på sina barn på moppe. Skjutsar alltså två stycken på 6 och 8år.
    Är det tillåtet?

Nu är det inte så att jag tänkt anmäla, men jag bara undrar. Ser otäckt ut och jag är rädd om barnen.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Polis någon? Ang. EU-moppe
  • Laire

Om jag kommer ihåg rätt så är det olika från moppe till moppe hur många man får skjutsa (om någon), min fick skjutsa en person.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Anonym

Passagerare får medtas om mopeden är byggd för det.

• God Is A Girl

Eu-moped klass 1 får man skjutsa en person på.
    Då ska såklart båda ha hjälm också.
    Två därimot är jag mkt tveksam till om man får.

• ullabella 84

Jag är inte säker på detta men jag har en lillasyster som just håller på med "moppe kort". Om man tar det kortet så får man skjutsa.. Man har även en "Reg skylt" bakpå som visar att man t.ex får skjutsa..

Hoppas att det hjälpte lite

• Anonym
    ullabella 84 skrev 2007-07-14 19:23:40 följande:
    Jag är inte säker på detta men jag har en lillasyster som just håller på med "moppe kort". Om man tar det kortet så får man skjutsa.. Man har även en "Reg skylt" bakpå som visar att man t.ex får skjutsa..Hoppas att det hjälpte lite
    Regskylten har inget med om man får skjutsa eller inte.
  • Tigertofflan

Kolla på vägverkets sida!

• Anonym (kanske kan)

Hej!

Det här har jag också undrat över då jag under en tid endast hade tillgång till en så kallad vespa. Jag ringde polisen och kollade vad som gällde och fick svaret att det beror vad den är registrerad för. Den jag åkte på vad reggad för två vuxna och ett barn, så det var helt lagligt för mig att hämta båda barnen på dagis/skola. Vi hade barnsadel längst bak och den stora tjejen åkte bakom mig och höll i mig. Det här gick jättebra och var helt lagligt!

• Ximona81

vad är högsta hastighet på dessa. vart på väg att bli påkörd åde jag o mina hundar på gångbanor.. ska iditoerna få köra ur fortsomheslt..

• God Is A Girl

Skjutsning

§ Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda skyddshjälm. Skyddshjälm behöver inte användas av 1. passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat lämpligt huvudskydd, 2. när fordonet inte är i rörelse, 3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande område, eller 4. på en moped som framförs med avstängd motor.

Föraren skall se till att passagerare som är under femton år använder skyddshjälm eller annat huvudskydd i enlighet med bestämmelserna i första och andra styckena.

3§ På en cykel eller en moped får inte samtidigt färdas flera personer än cykeln eller mopeden är byggd för. När en cykel eller moped klass II har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får dock på fordonet färdas ytterligare 1. ett barn under tio år, om den som styr fordonet har fyllt femton år, eller 2. två barn under sex år, om den som styr fordonet har fyllt arton år.

Källa:www.grenmarkracing.se/fyrlagar.htm

• Banana82
    Ximona81 skrev 2007-07-14 19:29:37 följande:
    vad är högsta hastighet på dessa. vart på väg att bli påkörd åde jag o mina hundar på gångbanor.. ska iditoerna få köra ur fortsomheslt..
    45 km/h, men sen trimamr ju fokk (jag håller mig till laglig gräns) och med eu-moppe får man inte köra på gångbanor alls
    Inside me, there's a thin woman trying to get out... But I can usuaully shut the bitch up with chocolate!
  • Itzdiablo666

om det är en klass 2 då får man ha 2 mopeden (föraren är inte med i detta) klass 2 är moped inte regnummer men klass 1 får man bara skjutsa 1 på om mopeden är byggt för detta.

Svar på tråden Polis någon? Ang. EU-moppe