Jag reser ofta hem till Sverige med min dotter, flygresa 2½ timme + tåg/bil 3-4 timmar när vi komit till Sverige. Jag har haft med vagnen, men checkat in den och sedan burit henne i bärsele.
Har aldrig bemödat mig med att ta med babyskyddet, det är alldeles för klumpigt enligt mig. Jag hyrde bilskydd på babyproffsen för 200:-/vecka i början och numera så har min mamma köpt en bagagnad bilstol på Blocket för omkring 500:-
På sådana korta flygning så får man ingen sådan vagga på planet utan du måste ha henne/honom i knät, om inte sätet brevid är ledigt, men det är inga problem så länge de är bebisar. Min dotter brukar somna när vi stiger och vaknar när vi håller på att landa. Då sover hon alltså i mitt knä. Man ska aldrig lägga bebisar på golvet i planen eftersom de är dragit där från AC:n, de blir mycket lättare sjuka av att ligga på golvet. Sedan är det ju såklart inte rent heller då alla går med ytterskorna.
vindvissla skrev 2007-07-24 20:27:41 följande:
Ok bra tips! Ska kolla om jag kan låna babyskydd när jag är hemma, min bonussyster har också barn. Annars är ntf helt klart intressant. Visst finns det speciella bagagevagnar på flygplatsen (inne på terminalerna) som man kan sätta babyskyddet i, tills man kommer till gaten? För det känns lite jobbigt att bära babyskyddet hela vägen bort, speciellt om man är typ två timmar tidig.Ja, babyn kommer inte förrän i januari, men man vill ju gärna vara förberedd. Funderade på bärsjal och så ta med ett babynest så barnet kan sova i min säng. Det hade ju vart skönt att slippa ta med vagn, iaf tills den är så pass stor att man kan ha en sittvagn. Om man reser med barnet i en sjal, då är det det enda man behöver typ. Det handlar om tre timmars bilresa, väntetid på flygplatsen och sen 2 timmar på planet, så det är inte jättelångt. Men å andra sidan sitter de ju bra i ett babyskydd.Ja det där med 90 minuters gränsen är lite konstigt, men man vill ju inte åka hem i kanske en vecka och sen inte kunna ha barnet liggande. Hm.... mer tips?