• vindvissla

Hur reser man med barn?

Om man ska resa själv med en bebis, vad tar ni med i transportväg då? Jag kommer flyga hem så jag vill inte ha med för mycket. Man ska väl inte ha dem i bilstolsgrejjen mer än en och en halv timme, säger de här iaf. Var sover de? Har ni med resesäng till dem? Mjuklift? Är inte mjukliften jobbig på planet? Och om ni reser med bilgrejjen (som man typ måste ha med sej ifall man vill åka bil när man är hemma) har ni då med er hela vagnen eller hur gör ni om ni vill promenera hemma?

Jag behöver lite tips.... :)

• Svar på tråden Hur reser man med barn?
  • FruSöderström

Nu tar jag förgivet att vi pratar om bebisar?

För små bebisar vet jag att det ska finnas någon typ av hänganordning att tillgå på planet som man lägger barnet i, typ en hängande, enklare vagga. En annan idé är att se till att få en plats, typ längst fram, där det finns gott om plats framför. Då kan man bara bädda på golvet, så gjorde vi då vi åkte till Kreta.

Babyskydd kan man hyra på NTF för 300 kronor i nio månader. Nu antar jag att du inte har tänkt stanna så länge, men det kanske kan vara värt 300 spänn att slippa checka in det? Du kan ju t.ex. be den som hämtar att hyra en sådan så att liten åker säkert från flygplatsen. Åker du taxi kan du ju i förväg ordna så att de har med en sådan i eran taxi.

Vagnen är ju nästan ett måste enligt mig, den får du checka in helt enkelt. Kan kanske vara bra att ha med sig en bärsele då ni springer omkring på flygplatserna.

Ja, det var ngra tips.

• RonjaRovardotter

När du flyger så sitter barnet i din famn, om du inte betalar en extra biljett till barnet, då kan du sätta den i bilstolen på sätet brevid dig. När jag har flygit hem till mina föräldrar så har jag betalat 40 kr, och skickat bilstolen som special bagage.

Sen det där med att man bara får ha barnet i bilstolen i 90 min
    låter konstigt när man får utan problem köra i 12 timmar, och ha barnet i bilstolen, vad är skillnaden? Bara för att bilstolen sitter i bilen så blir det helt plötsligt okay att sitta i den i mer än 90 min? Vi har kört ner till mina föräldrar, och det tog ca 12 timmar. Så länge man inte gör det varje dag så tror jag att det är okay. Sen kan man ju fråga sig vad skillnaden är mellan en babysitter och bilstol, för barnets rygg alltså.

Så länge man använder sunt förnuft så kommer man bra långt.

• FruSöderström

ang. tid i bilstol skulle jag säga att sålänge man stannar då och då och lyfter ur barnet en liten stund så att de får räta ut ryggen en stund. Men man åker väl sällan i 12 timmar utan stopp. Mat måste ju oftast både barn och vuxna ha.

• RonjaRovardotter

Vi nattkörde, så det blev i ett sträck. Han sov hela sträckan.

• FruSöderström

dom säger nog till om det är obekvämt. och som du sa, sålänge det inte är varje dag.

• Laurentia

Det enda jag har haft med i transportväg när jag rest hem med min dotter (både själv och när pappan varit med) har varit bärsele/bärsjal. Kanonskönt att inte behöva hålla reda på mer än en liten resväska (på hjul!) och en ryggsäck som handbagage.

Babyskydd har mina föräldrar kunnat låna av kompisar eller grannar. Bilstol har de köpt begagnat. De har även köpt begagnad vagn/sulky i 50-kronorsklassen. Som säng har vi använt insatsen till vagnen och senare en resesäng som jag hade som liten, då hon inte sovit med mig.

Under flygresan (2h) hade jag henne framåtvänd i bärselen, för att ha armarna fria. Det funkade bra att använda hennes extra säkerhetsbälte utanpå. Sedan hon vuxit ur bärselen har jag helt enkelt haft henne i knät.

• vindvissla

Ok bra tips! Ska kolla om jag kan låna babyskydd när jag är hemma, min bonussyster har också barn. Annars är ntf helt klart intressant.
    Visst finns det speciella bagagevagnar på flygplatsen (inne på terminalerna) som man kan sätta babyskyddet i, tills man kommer till gaten? För det känns lite jobbigt att bära babyskyddet hela vägen bort, speciellt om man är typ två timmar tidig.

Ja, babyn kommer inte förrän i januari, men man vill ju gärna vara förberedd. Funderade på bärsjal och så ta med ett babynest så barnet kan sova i min säng. Det hade ju vart skönt att slippa ta med vagn, iaf tills den är så pass stor att man kan ha en sittvagn.

Om man reser med barnet i en sjal, då är det det enda man behöver typ. Det handlar om tre timmars bilresa, väntetid på flygplatsen och sen 2 timmar på planet, så det är inte jättelångt. Men å andra sidan sitter de ju bra i ett babyskydd.

Ja det där med 90 minuters gränsen är lite konstigt, men man vill ju inte åka hem i kanske en vecka och sen inte kunna ha barnet liggande.

Hm.... mer tips?

• Karpet

Jag reser ofta hem till Sverige med min dotter, flygresa 2½ timme + tåg/bil 3-4 timmar när vi komit till Sverige. Jag har haft med vagnen, men checkat in den och sedan burit henne i bärsele.

Har aldrig bemödat mig med att ta med babyskyddet, det är alldeles för klumpigt enligt mig. Jag hyrde bilskydd på babyproffsen för 200:-/vecka i början och numera så har min mamma köpt en bagagnad bilstol på Blocket för omkring 500:-

På sådana korta flygning så får man ingen sådan vagga på planet utan du måste ha henne/honom i knät, om inte sätet brevid är ledigt, men det är inga problem så länge de är bebisar. Min dotter brukar somna när vi stiger och vaknar när vi håller på att landa. Då sover hon alltså i mitt knä. Man ska aldrig lägga bebisar på golvet i planen eftersom de är dragit där från AC:n, de blir mycket lättare sjuka av att ligga på golvet. Sedan är det ju såklart inte rent heller då alla går med ytterskorna.

vindvissla skrev 2007-07-24 20:27:41 följande:
    Ok bra tips! Ska kolla om jag kan låna babyskydd när jag är hemma, min bonussyster har också barn. Annars är ntf helt klart intressant. Visst finns det speciella bagagevagnar på flygplatsen (inne på terminalerna) som man kan sätta babyskyddet i, tills man kommer till gaten? För det känns lite jobbigt att bära babyskyddet hela vägen bort, speciellt om man är typ två timmar tidig.Ja, babyn kommer inte förrän i januari, men man vill ju gärna vara förberedd. Funderade på bärsjal och så ta med ett babynest så barnet kan sova i min säng. Det hade ju vart skönt att slippa ta med vagn, iaf tills den är så pass stor att man kan ha en sittvagn. Om man reser med barnet i en sjal, då är det det enda man behöver typ. Det handlar om tre timmars bilresa, väntetid på flygplatsen och sen 2 timmar på planet, så det är inte jättelångt. Men å andra sidan sitter de ju bra i ett babyskydd.Ja det där med 90 minuters gränsen är lite konstigt, men man vill ju inte åka hem i kanske en vecka och sen inte kunna ha barnet liggande. Hm.... mer tips?
  • vindvissla

Har du haft med mjukliften till vagnen när hon var liten då? När är de så pass stora att de klarar sej helt och hållet utan den? Hur länge skulle man kunna använda den som säng åt barnet? Är inte mjukliften jättestor?

• Morrizz

Första flygresan min dotter gjorde (hon var 4 veckor gammal) bar jag upp henne i mjukliften in i flygplanet, sen la vi den upp den i bagageutrymmet ovanför sätena. Gäller också kortare flygresa typ 2½ timme.

Annars är bärsele typ babybjörns är vädligt bra.

• vindvissla

Fast när jag tänker efter har jag aldrig sett någon göra det. Ha med mjukliften alltså. Alla har dem i babyskyddet... Mjukliften är ju större än vad man är tillåten att ha i handbagage, men det kanske är andra regler för babysar?

• Morrizz

Vi har flygit med RyanAir vid de tillfällen och då får man ta vagnen fram till flygplanet. Så vi lyfte ut helt enkelt ut den ur vagnen när markpersonalen lastade vagnen på flyget och tog mjukliften med ombord. Men det är kanske som du säger att det är inte tillåtet hos alla flygbolag. Hon var väldigt liten vid de tillällen då vi gjorde så (max 3 ggr), sen har hon alltid varit i bärselen.

• vindvissla

Ok det lät ju smidigt. Jag ska flyga hem imorrn så jag ska hålla ett öga på mammor med barn och hur de reser...

• 3 barn i familjen

Nar Lillan var nyfodd och jag skulle flyga sjalv med henne och storebror som da var 3 ar, sa hade jag henne i babyskydd(barbar bilstol) - och tjejen i incheckningen pa Landvetter blev inte glad "Har du BILbarnastol med dej, tankte du ha med den inne i planet?" var hennes spydiga kommentar. Jag fick sta och diskutera en lang stund och bona och be for att fa ta den med. (Austrian air) Till slut fick jag ta med den, men inne i planet tog de stolen langst bak och jag fick ha lillan i knat.
    Sa kolla med flybolaget vad som galler!!!

Svar på tråden Hur reser man med barn?