• TeeLo

Nu drar vi till Spanien.

Jag har fått nog av Sverige och en pappa som inte är involverad, min dotter är nu sex månader och jag vill inte vara kvar här.

Nu drar vi till Madrid och börjar om våra liv där!

Någon som har några tips, går det ens att vara ensamstående där, hur ser barnomsorgen ut?

Vi börjar med att åka ner i September för att bo in oss lite (jag är mammaledig fortfarande ) och sen sker nog den egentliga flytten nästa vår.

Skulle vara toppen att prata med någon som har erfarenhet! kram alla!

• Svar på tråden Nu drar vi till Spanien.
  • Urpan

Shit vad tuff du är! Som bara kan tänka dig att dra och börja ett nytt liv nån annanstans!

• Amor Fati

Det är nog inte så enkelt att vara ensamstående mamma här i Spanien (om man inte är högavlönad och har familj i närheten. Kan du spanska? Har du kontakter i Madrid? Visst kan man ta sig fram, få jobb osv, dagisplats också för den delen. Det kan ta lite tid dock med alla papper hit och dit, så om du har F-penning som du kan leva på under att tag så underlättar det.

• TeeLo

AmorFati

Det är ju aldrig lätt att vara ensamstående. Jag har familj och vänner i Spanien, annars hade det inte varit ett alternativ.
    Jag har föräldrapenning till nästa maj.
    Min spanska är dock knagglig, men med lite tur är den bra nog när det gäller att hitta ett jobb. Som säkert inte är det lättaste! :S

• Amor Fati

Ett bra sätt att söka jobb är via nätet. Gå in på www.infojobs.net och kolla in annonserna. Du kan också lägga in din CV och när du ser ett jobb som du är intresserad av är det bara att klicka på knapparna så registerars din ansökan. JAg tror det är enklare att hitta jobb i Spanien än i Sverige faktiskt. härnere brukar folk inte vara så bra på engelska, men det är däremot vi svenskar. Så det ska nog gå bra ska du se

• lindelou

hej! va kul att du ska flytta ner. jag o min sambo och vår dotter ska flytta ner i oktober-november någon gång, fast till Alicante:)
    Har för mig att om man har gemensam/delad vårdnad om barnet så måste pappan godkänna flytten ner till spanien, bara så du tänker på de... fast de visste du kanske redan:D
    men va kul då! :) vi älskar spanien!

lycka till:D

• Amor Fati

Just jag dagis skulle jag ockås svara på. Det finns kommunala dagis och privata. Priserna är ungefär samma, fast det beror nog på från kommun till kommun. Räkna ungefär med 100-200 ? i månaden, beroende på om barnet ska äta lunch eller inte (beroende på dina arbetstider alltså, en del hämtar och lämnar igen vid lunch t.ex.) Som ett exempel så ska min son till hösten (då han fyller ett år) gå heltid på dagis och då kommer jag att betala ca 170 ? (mat inkluderad) men jag måste ta med egna blöjor.

• TeeLo

lindelou

Alicante är också ett alternativ, mest för att där finns ett litet hus vi kan bo i, ligger i torrevieja.
    Jag har ensam vårdnad om min dotter, men det är klart att jag säger till pappan innan. Han har förvisso inte brytt sig något om henne ännu, så varför skulle han bry sig nu?
    Men tack för tipset, vart i Alicante ska ni bo?

AmorFati
    Tack så jättemycket för all info! Man är som en svamp och vill lära sig allt!

• Amor Fati

Hör gärna av dig om du vill ha mer hjälp med något. Berätta gärna hur det går och hoppas ni får det bra i Spanien (Europas bästa land!)

Svar på tråden Nu drar vi till Spanien.