• Mamba

Vi ska flytta utomlands!

Nu är det bestämt och officiellt. Vi säljer huset och drar i väg från Sverige

Min make har fått jobb i Schweiz, Zurich. Spännande och läskigt på samma gång!

Några tips från er som gjort det före mig, flyttat utomalands alltså!
    Vad ska man tänka på, vad borde ni har tänkt på osv...?!

Tips mottages tacksamt!

Mamma till Isak & Love
  • Svar på tråden Vi ska flytta utomlands!
  • Googels

Grattis!!

Jag var visserligen singel när jag flyttade utomlands så det var nog inte lika mycket att tänka på som när man gör det med hela familjen.

Får ni hjälp med boende via din mans nya jobb när ni kommer dit eller måste ni fixa det själva?

Eftersom ni skulle sälja huset, ta en funderare på vad ni behöver ha med er och lämna restern av grejerna i förvar nånstans. Eller sälj/skänk bort sånt som ni inte längre vill ha kvar. En kille jag jobbade med för några år sen hade med sig hela familjen och allt bohag över, men kom efter lite drygt ett halvår på att de inte trivdes här och det var attans dyrt för dem att flytta hem allt igen. Så ta hellre med er för lite i början och när ni vet att ni stortrivs ta över restern av grejerna.

Har ni tänkt flytta utomlands för gott, eller bara för något år? Hör av er till försäkringskassan för att ta reda på vad som gäller för att flytta till Schweiz.

Mycket är nog som att man skulle flytta till en ny stad i Sverige, man måste ta reda på vilken skola barnen kan gå i om de
    är i skolåldern osv.

Kolla upp om man måste registrera sig hos en läkarmottagning eller om det är som i Sverige att man bara går till den i det området där man bor.

Finns det nån tidigare svensk på din mans nya jobb som ni kan använda som kontakt/stödperson inför flytten som kanske har lite lokala tips att komma med.

• Lequisha

Se till att ni skaffar personbevis ( stämplade ) på engelska åt er allihop. Gör det precis innan ni åker eftersom det alltid är begränsad giltighetstid på dem. Ni kommer eventuellt behöva visa de papperna ett antal ggr till allt möjligt, bankkonto, skatteregistrering osv...

En bra ide kan vara att kontakta svenska ambassaden i Schweiz för hjälp med pappersfrågor. De vet om det är fler papper som behövs och det enklaste är ju att fixa det innan ni åker redan.

Och det viktigaste av allt. Så fort suget efter svensk mat och godis blir för stort så kom ihåg att hjälpen är nära.
    www.northerner.com
    Dyrt men bra att ha när det blir akut

Lycka till

• Mamba

Haha! Jo vi har redan skaffar personbevis på engelska, ska användas inom en månad.
    IKEA finns ju i närheten och där finns det ju endel svensk mat

Vi ska även kontaka schweiz ambassad i Sverige för att få lite information. Pappersarbete och sånt är lätt där nere, företaget hjälpte till förr men nu  är det så lätt att man fixar det själv

Mamma till Isak & Love
  • Lequisha

Har ni IKEA....guuuu vad avis jag blir

Svar på tråden Vi ska flytta utomlands!