Grattis!!
Jag var visserligen singel när jag flyttade utomlands så det var nog inte lika mycket att tänka på som när man gör det med hela familjen.
Får ni hjälp med boende via din mans nya jobb när ni kommer dit eller måste ni fixa det själva?
Eftersom ni skulle sälja huset, ta en funderare på vad ni behöver ha med er och lämna restern av grejerna i förvar nånstans. Eller sälj/skänk bort sånt som ni inte längre vill ha kvar. En kille jag jobbade med för några år sen hade med sig hela familjen och allt bohag över, men kom efter lite drygt ett halvår på att de inte trivdes här och det var attans dyrt för dem att flytta hem allt igen. Så ta hellre med er för lite i början och när ni vet att ni stortrivs ta över restern av grejerna.
Har ni tänkt flytta utomlands för gott, eller bara för något år? Hör av er till försäkringskassan för att ta reda på vad som gäller för att flytta till Schweiz.
Mycket är nog som att man skulle flytta till en ny stad i Sverige, man måste ta reda på vilken skola barnen kan gå i om de
är i skolåldern osv.
Kolla upp om man måste registrera sig hos en läkarmottagning eller om det är som i Sverige att man bara går till den i det området där man bor.
Finns det nån tidigare svensk på din mans nya jobb som ni kan använda som kontakt/stödperson inför flytten som kanske har lite lokala tips att komma med.