• Lulu la Nantaise

Frankrikes femmes fatales.

Sâ var det dags att göra en ny trâd för oss som bor i Frankrike !
    Även ni som ska flytta hit eller som bara har frâgor är sâklart ocksâ välkommna.

Just nu är väl dom flesta pâ semester men vi är snart tillbaka till "La Rentreé" med nya krafter

• Svar på tråden Frankrikes femmes fatales.
  • Pistou

Nath,
    Jag tror inte att det finns något som exakt motsvarar den svenska ljusa sirapen i Frankrike. Jag vet inte var du bor, men om du kan ta dig till svenska affären i Paris http://www.affarenparis.com/indexa.htm är det nog det enklaste, eller be ev. någon skicka över från Sverige. Annars kanske du kan testa med lönnsirap (sirop d'erable) som man hittar i vanliga mataffärer? Den är dock tunnare i konsistensen.
     Sen hittade jag sirap på den här sidan: http://www.butik-hemlangtan.se/ 

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Nath

nä tyvärr bor jag inte i närheten av Paris. men tack för tipset. ska kolla på hemsidan.

• mimi72

Nath, Hur gàr det magen? Ingen bebis än?

Jag köper med mej sirap fràn sverige ,sen stàr den o blir gammal i skàpet! Vad skulle du baka?

• Ain

Jag köper sirap i Sverige Har inte hittat sirap i vare sig Frankrike, Schweiz eller österrike... Ett maste vid jul!

• Nath
    mimi72:

Jodå allt är bara bra. bebisen är inte här ännu. men snart så.. (hoppas jag) Slemproppen har börjat lossna och magen hat sjunkigt, förvärkarna börjar komma oftare och nu är jag öppen 3.5cm.. så förhoppningsvis är det snart dax..

Jag ville ha sirap för att baka havreflan något som jag älskar och sedan har min mamma ett recept som man behöver sirap till, tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på kakorna..
    Nu när jag bara går hemma och väntar ville jag passa på att baka lite innan bebisen kommer så att jag har lite att ta fram när man får gäster och så.. men som sagt mitt problem är sirapen... Och tyvärr kan jag ju inte flyga längre, annars skulle jag gärna ha flugit till Sverige för att köpa lite..
  • Pelargon

Till Kitty som ska flytta till Frankrike:
    Om du funderar på att starta ett företag kan du, istället för att ge dig in i det administrativa eländet, ha ett företag i ryggen som gör allt det administrativa åt dig. Din klient faktureras av företaget och du plockar bara ut en nettolön från dem. De tar betalt för sina tjänster förstås, men din tid är ju också pengar. Systemet heter "portage salarial". Det finns många företag som sysslar med det, men jag rekommenderar "Valor" som jag var på infomöte hos när jag funderade på att starta enskild firma för ett par år sen. De verkade väldigt bra. Kolla in wwww.valor.fr Jag tycker att det är ett helsmart alternativ till eget företag.

Lycka till!

• mimi72

Nath. Ja dà nÄrmar det sej med stormsteg! öppen 3.5 cm, det làter mycket, jag ràder dej att inte vÄnta för länge nÄr vÄrk arbetet sätter igàng, utan àka in ganska snabbt. Ràd fràn en som höll pà att föda i bilen....

Ja , visst är det typiskt när man vill ha just DET o sà finns det inte här...
    Annars har dom vÄldigt goda havreflarn med choklad emellan pà Ikea...

• Nath
    mimi72:

Ja det har min bm sagt också. har förberett sambon på det värsta..
    Han börjar bli lite orolig nu mot slutet. han börjar förstå att nu kan det komma när som.. sonen födde i v.36 och det är ju om en vecka.. men vi får se när den här lille krabaten har lust att kika ut.

Ja vi brukar åka till IKEA ganska ofta för att köpa marabou och kakor och äta köttbullar.. Men nu med alla hormoner har baklusten kommit igång.. ska baka bullar nu i veckan (om jag hinner). har en ganska full speckad vecka framför mig..

Har ni hittat på nåt kul i helgen.. här har det varit ganska lugnt.. var och hämtade våran commode till bebisen i går och igår kväll var vi på handbolls match och sedan restaurang.. gott..
    v.35 med andra barnet
  • Lulu la Nantaise

He he...jag gick omkring helt öppen i en vecka, alla trodde jag skulle föda närsomhelst (första gick rätt fort) men tji fick dom, det blev igângsättning

I helgen var det rätt lugnt det är ju rugby pâ tv
    Vi var iaf iväg till en självplock och plockade äpplen.
    Nu blir det en veckas städning, mamma och syrran kommer om en vecka

• mimi72

Vi har ocksà plockat äpplen pà självplock! Jätte mysigt.

Det luktar sà höstigt gott dÄr bland äppelträden tycker jag.

Annars Är livet hektiskt...aktiviteter o läxor osv....

Och pà lördag ska mellankillen spela sin första fotbolls match, sà det är väl slut pà lugna helger nu.

• Nath

hej på er alla. Hoppas alla har det bra?
    Här knallar allt på. väntar på att bebisen vill kika ut.. får gärna ta och kika ut nu...

En fråga. jag var hos bm idag och skulle förklara min foglossning. men hade inte en anning om vad foglossning heter på franska...

Någon som kan hjälpa mig p♫ den fronten???

• siamusen

Kommer inte ihag vilken term de anvânder men prova med symfysiolys som är den medicinska termen fôr det, tror jag

• Pistou

Hej alla Frankrike-Mammor!
    Nu har vi flyttat till Minneapolis i USA och kommer att vara här fram till slutet av maj åtminstone. Trots att jag ofta kännt mig lite trött på Frankrike och livet i Parisregionen, med allt var det innebär, saknar jag givetvis mitt gamla liv nu. Vad är det för fel på en? Att man aldrig blir nöjd!
    Här är allt stort, rymligt och nytt, och det finns inga trånga gränder eller små kvarterscaféer/-restauranger med spetsgardiner i fönstren så långt ögat kan nå. Däremot finns det enorma Starbucks-kaféer och massor av snabbmatskedjor överallt! Folk är vänliga och hjälpsamma, men jag saknar ändå lite av det europeiskt ironiska och klagande som är så typiskt för Frankrike. Här strålar alla som solar och ler charmigt även om regnet öser ner och vinden blåser kallt. "Endearing" men lite besynnerligt ...  Man är och förblir nog europé.

En liten (eller minimal ) nyhet: Jag testade positivt i helgen och Elliot ska få ett syskon i mitten av juni! Sämre tajming finns inte. Just då kan makens kontrakt komma att löpa ut och vi bli tvungna att åka tillbaka till Frankrike (om jag nu får flyga så långt fram i graviditeten). Men, men det löser sig förhoppningsvis.

Nath: Förutom den medicinska termen symphysiolyse tror jag att man kan säga arthropathie pelvienne eller fragilité pelvienne för foglossning.

Ha en bra kväll allihopa!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Nath

Tack för dom orden Pistou.

Och STORT GRATTIS till plusset!!!! Vad kul!!

• Enji

Åh, grattis Pistou! Gud så roligt för er Glad

I helgen kom vår lilla sessa till oss. Närmare bestämt i lördagsmorse. Hon är såklart helt underbar.

Kram kram alla i france!

• Iamia

STORT ENOORMT GRATTIS till Enji och Pistou!
    Enji - såg bild på sötisen, så fin! Hoppas ni mår bra hela familjen!
    Pistou - så härligt! Förstår att det känns knasigt med tajmingen men alla praktiska detaljer har en förmåga att lösa sig på ett aller annat sätt (jaa faktiskt!) Låter spännande med USA, detta med att aldrig vara nöjd ;) joo tack jag vet - hur glad jag än är att vara tillbaka i Sverige så saknar jag Frankrike väldigt mycket...kanske inte just Paris men resten haha.

Ha det bra allihop! Kramkram

• Katten13

Hej på er alla! Jag har inte varit inne här på länge och ser att det hänt en hel del!

Enji: Grattis till "sessan"!! Ska kika in och titta på henne

Pistou: Grattis till "pluset"!! Vad kul! Har tänkt skriva många gånger och hör om ni flyttat än, men det har inte funnits tid Minstingen har blivit stor så det är mer passning från fall, kontakter, sladdar och dyl. Och inte vill hon sitta i någon stol inte, utan det ska krypas (baklänges så hon tycker inte att det är så kul - fel håll) och stå och "gå" med stöd. Kul att nästan alla som kommer till USA från Europa reagerar på samma sätt - stort, alltid leende människor och inga små mysiga kvarterskrogar/caféer Att man aldrig blir nöjd hör kanske lite till att man får nya vanor/rutiner vid flytt till ett annat land. Jag undrar hur vi kommer att reagera när vi ska hem till Sverige . Vi har nog precis åkt härifrån i maj nästa år - synd!!

Ha det bra allihopa och sköt om barn och magar !

Svar på tråden Frankrikes femmes fatales.