• pollykalasnjikov

föda barn-inte så hemskt?!

har två veckor kvar nu och blir så frustrerad på alla hemska förlossningsberättelser.
    finns det NÅN som INTE tycker att det har varit = döden att föda? att det faktiskt inte gjorde så där ont som du trodde???
    jag menar, eftersom det är så sjukt många som föder barn kan det ju inte vara så jävligt som alla uttrycker det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-04 21:08:06:
    jag vill bara tillägga att denna tråd har blivit en perfekt peppningstråd för alla förlossningsrädda!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-10 15:26:26:
    får väl lägga till mig själv till listan nu då!

fick en liten tjej i måndags den 6 aug och NEJ det var inte alls så dramatiskt som jag trodde. trodde det skulle göra MYCKET ondare och trots en 14 timmars förlossning från första värken samt en att hon förlöstes med sugklocka så kändes det inte alls jobbigt och dramatiskt i efterhand! (eller under tiden för den delen)

• Svar på tråden föda barn-inte så hemskt?!
  • Junior J

det är en positiv smärta man vet att det kommer en stor "belöning" för allt kämpande.
    du kommer att klara av det ,precis som kvinnor gjort i alla tider.
    jag tror att man ska tänka positivt och bygga upp mentalstyrka-det här klarar jag!
    då blir man starkare i det hela.

• Kusin Knase

Häftigt att läsa Jempas berättelse!

Jag hade också en drömförlossning. Skulle gärna göra om den vilken dag som helst, _det gjorde inte ont_!! Vadkrampen under graviditeten var mycket värre!

Hade värkar i sex timmar hemma, varav fyra ensam. Profylaxandades igenom dem. Sen var jag bara inne på förlossningen i en och en halv timme innan min dotter var född. Och det gjorde som sagt inte ont, det kändes som en kraftig kramp i ändtarmen. Felet jag ändå gjorde var att jag tog ut smärta i förskott, var rädd för nästa värk, för jag trodde hela tiden att nästa värk skulle göra jätteont. Men det gjorde den inte!

Jag skrek på grund av detta: "Jag orkar inte mer! Jag orkar inte mer!" för jag hade läst i Abascals bok "Att föda" att latensfasen kunde vara i 24 timmar, och så ville jag inte ha det... Då sa läkarkandidaten som var med till mig: "Men Knase. Du säger hela tiden att du inte orkar mer. Men det gör du ju!"

Där fick jag mig en tankeställare, och så blev det lättare att slappna av igen!

Eftersom det gick så snabbt så hann jag inte få smärtlindringen jag trots allt ville ha (eftersom jag var rädd). Jag klarade av att föda mitt barn med bara rätt andning! Inte ens lustgasen tog jag.

Jag är så himla glad, för jag trodde aldrig att jag skulle kunna sitta och skriva ett sånt här inlägg. Jag har lidit av svår förlossningsskräck i hela mitt liv (så länge jag kan minnas) och trodde inte att både jag och barnet skulle överleva. Och så blev det mitt livs häftigaste upplevelse!

Lycka till, alla ni som har förlossningen framför er. Jag rekommenderar profylaxkurs!

• bella1981

Jempa L>> Haha, vad lika vi hade! Mitt vatten gick iofs inte, men jag hade grymma värkar hemma men tänkte som du "det här är väl inte på riktigt, vi åker upp o bara gör en kontroll, vi kommer få åka hem igen så du kan lämna väskan i bilen" Kontroll gjordes och jag var öppen 10 cm.. jaha ja.. här ska vi inte åka hem minsann

På förlossningen 1 tim och 37 min.

(¯`°?.¸ ღ Älskar min Noelle ღ ¸.?°´¯)
  • Forellen

Har bara positivt att säga om min första förlossning! Det var över på tre timmar och när jag väl började känna att jag behövde bedövning var det nästan över så jag fick klara mig på lustgas och det var inga problem. Sprack minimalt, tror att jag fick sys med tre stygn.
    Känner ingen oro inför förlossningen nu med mitt andra barn och det känns skönt.

• enny signatur

miss misan: uppenbarligen h¨ller inte alla med.

• M plus J

Några som jag känner säger att dom va inställda på att det skulle göra mkt ondare...Klart det känns. Ingen av dessa har tagit någon bedövning alls, lite lustgas. Jag ska nog föda utan bedövning men jag är inställd ändå på att det kommer göra ont, helt klart...Men det är ju ingen smärta du dör utan heller...

• enny signatur

M plus J: måste bara påpeka att lustgas är bedövning, medicinsk bedövning dessutom.

• auti

En vän till mig fick drömförlossning. Det tog 4 timmar från första värken och hon fick endast ett litet stygn där nere. Hon talade om för mig att det inte är så hemskt att föda barn som alla säger...

• Mozarts Nachtmusik

ja blev glatt överaskad av att de inte gjorde så ont

hade lustgas i 20 min innan hon kom. satt på sänkanten o sen när ja la mej så praktiskt taget syndes lillan

finns en förlossningsberättelse i min blogg

• akin

välkommen in och läs min berättelse i min blogg.

~~~~Tyra 060316~~~~
  • sara gerdrup

välkommen att läsa min berättelse i min blogg, skriv gärna kommentar.
    Önskar dig en lika bra förlossning.

• bella1981

Ja, just det, glöm inte skriva kommentar, ni som läser i bloggen

• bella1981

Undra om det förresten är dags för TS nu??

• Liten kikka

min mamma har berättat att jag kom ut för fort då dom tröck in mej igen å de är väll de värsta som kan hända. men annars så har hon bara berättat att de va en fin upplevelse och att våran smärtgräns klarar de utan problem. kram

• enny signatur

Liten kikka: tröck in igen?

• pollykalasnjikov

jo men det var ju dags för mig!

den 6 augusti kom hon och det var inte i närheten så läskigt som jag trodde...TVÄRTOM!

åkte in efter sju timmars värkarbete hemma som jag trodde var förvärkar...tog med väskan för säkerhetsskull när vi åkte in till bb. där trodde dom nog att det inte var något på g för de var så hiiiiimla sansade...men jag var öppen sju centimeter och vi fick stanna. sen gick allt på...jag satt o åt och vi pratade strunt med undersköterskan, fick eda och sen var det bara att vänta på att få krysta...kändes jättekonstigt att ha oroat sig så mycket för detta! det var en konstig smärta....inte alls så jobbig som jag trott. allt som allt tog det 14 timmar och tjejen kom med sugklocka eftersom jag inte riktigt kände av krystvärkarna men så adrenalinad som man var så fanns smärtan knappt där....
    jag kommer definitivt att föda barn igen!

• Trollungarnasmamma
    pollykalasnjikov skrev 2007-08-15 09:57:20 följande:
    jo men det var ju dags för mig!den 6 augusti kom hon och det var inte i närheten så läskigt som jag trodde...TVÄRTOM!åkte in efter sju timmars värkarbete hemma som jag trodde var förvärkar...tog med väskan för säkerhetsskull när vi åkte in till bb. där trodde dom nog att det inte var något på g för de var så hiiiiimla sansade...men jag var öppen sju centimeter och vi fick stanna. sen gick allt på...jag satt o åt och vi pratade strunt med undersköterskan, fick eda och sen var det bara att vänta på att få krysta...kändes jättekonstigt att ha oroat sig så mycket för detta! det var en konstig smärta....inte alls så jobbig som jag trott. allt som allt tog det 14 timmar och tjejen kom med sugklocka eftersom jag inte riktigt kände av krystvärkarna men så adrenalinad som man var så fanns smärtan knappt där....jag kommer definitivt att föda barn igen!
    Åhh GRATTIS!!!

Nä visst var det värt smärtan? & som sagt det gjorde juh inte så ont som man trott
Svar på tråden föda barn-inte så hemskt?!