• mamsingenX4

En ny tråd för oss "stor"familjer på Åland

Startar upp en ny tråd för oss ålänningar med storfamiljer. Här kan vi byta tankar med varandra, vi har säkert en hel del gemensamma saker att diskutera, det vill säga när vi väl får tid över för tiden den vill ju inte riktigt alltid räcka till, när man har många barn. Alltid är det något som skall fixas!

Häng på du oxå att få liv i denna tråd!

4-barns mamma
  • Svar på tråden En ny tråd för oss "stor"familjer på Åland
  • MammaEmmaLina

Musikleken är på onsdag kl.11 eller 18. Jag tror det är Anders Laine som ska dra det i Jomala i år och det tror jag blir bra! Vi ska nog gå på förmiddagen har jag tänkt, så är det bara att föra tjejerna direkt till parken sen.

Det är nog så skönt att få lite egentid på eftermiddagarna! Men på samma gång känns det lite väl lyxigt att va hemma ensam och kunna göra vad jag vill när de är i parken. På samma gång känns det ju nog som att jag kanske är värd det efter ett par intensiva år. Jag hinner ju vara mera med tjejerna sen när de är hemma för jag hinner städa byka och stryka och sånt som de tycker är tråkigt när jag är ensam.

Fy vad det blåser ikväll! Men det är nog mysigt på samma gång. Har just eldat en brasa i kaminen, hur mysigt som helst!

• Agneta3

Ok! Då ska vi försöka ta oss dit då! Tror det passar henne bättre nu. Fast det lär väl bli en del spring nu också men hon tycker om musik och dans så lite ska hon väl "hållas". Men med ny ledare blir det kanske annat stuk på det hela också. Får väl testa och se!

Jag har sökt parkplats åt D från januari. Kan vara bra träning inför dagis att vara borta ett par timmar. Det är nog som du säger, man får passa på att städa osv. då så kan man umgås sen.

Konstaterade för ett tag sen att det blåser ju! Men det är väl regnet som blåser bort så blir det soligt och fint i morgon!

• Agneta3

Jahapp. Det blir ingen musiklek för oss idag. D har börjat snora så vi håller oss borta...
    Ska gå ut och pyssla lite nu istället.

Igår på dagen sov hon nästan fyra timmar! Det är nog länge sen hon har gjort det. Tar tydligen på att åka och leka med andra barn. Och i måndags sov hon nästan tre timmar.

Ha en bra dag!

• mamsingenX4

Jaha, då var det måndag igen! Helgen gick fort. Var till stugan och kom hem sent inatt. *gäsp* Var och fotograferade lite fritidsbostäder där på samma gång åt Botnia Foto. Det ska ju komma en bok om alla fritidsbostäder på Åland och då de inte hittat nån som vill ta Brändö så lovade jag hjälpa till lite, då när vi far dit vill säga. Vilken storm det var i lördags!Förvånad Vi fick oxå delta i letandet efter en försvunnen äldre dag på lördags natten. Sjöbevakningen var dit med båtar och helikopter och tillslut vid tolvtiden på natten hittades hon! Skönt...

Agneta: Hur är det med D förkylning, bättre?! Krya på er!

• Agneta3

Jo, helgerna går fort. Och veckorna med. Här har vi haft kalas i helgen och firat vår 18-åring. Känns lite konstigt att han faktiskt är myndig nu! Men man vänjer väl sig. Ska nog blir skönt när han får körkort så det blir lite mindre skjutsande. Fast bilen ryker väl... tills han skaffar en egen.

MamsingenX4: Tack! D snorar nog lite ännu. Som tur var blev det inget annat än "bara" snuva! I morgon har hon öronkontroll och det är ju passligt!

Ja du mamsingen är ju fenomenal på att hitta jobb! Och OLIKA saker verkligen! Jag är imponerad. Lycka till med fotograferandet! Ska du intervjua också?

• mamsingenX4
    Agneta: Oj, har ni en myndig son nu!Förvånad Tänk vad tiden går fort...

Jo, jobb verkar det verkligen inte vara ont om här på holmen! Det är ju bara välja och vraka... (bara man vill jobba så ) Har ju dessutom mitt ordinarie fasta jobb i bakgrunden, men dit går jag tillbaks först aug-08, så framtills dess ska jag jobba extra bara då och då... ska försöka njuta av denna tid tillsammans med L. För vips så är alla barnen stora och då skulle man väl ångra sig... så man får njuta medans de är små och så här underbara! Nu sitter vår "underbara" och vräker i sig glasstrut! Så han ser jätte fiiin ut, med glass i hela ansiktet!

Ikväll ska vi och bowla med Oskar´s klass och föräldrar och sen äta pizza på Fantasia. Ska bli skoj!

Igår var jag och fotograferade lite fritidsbostäder i Hammarland, men idag var det så mulet så jag väntar tills det blir bättre väder och fortsätter där jag slutade.... Ganska kul egentligen, för jisses, vad fina stugor folk har!Förvånad Man får såå mycket inspiration av att se på olika slags stugor och en del folk som man träffar är ju såå snälla och rara, så de berättar hela sin livshistoria för en höll inte på att slippa därifrån igår kväll, för en tant var så sällskapssjuk och måsta bara visa runt i sin trädgård! Och oj, vilken lokalkännedom man får! Snart e det bara att fråga mig vem som äger vad, så vet jag!
  • Agneta3

MamsingenX4: Jo, det är nog så, speciellt om man inte nödvändigtvis måste ha ett jobb inom "sitt" område s.a.s.
    Nu när du åker runt så mycket så kanske du trillar över en stugtomt att köpa bäst som det är.

• mamsingenX4
    Agneta: Jo, om det ändå vore så bra!? För jisses, vilka fina tomter och mark man passerar!Förvånad Och vilka fina stugor, eller nja, en del är ju så stora så man kan ju omöjligt inte kalla de för stugor... fritidsbostäder snarare

Nu ska jag just iväg på föräldramöte till skolan.
  • Trollvinter

Mamsingen: Kanske du ska fota stugorna på Björsbyholmen sen? Då kan jag komma o berätta allt om min stuga o mitt liv för dig!

• mamsingenX4
    Trollvinter skrev 2007-09-19 19:22:35 följande:
    Mamsingen: Kanske du ska fota stugorna på Björsbyholmen sen? Då kan jag komma o berätta allt om min stuga o mitt liv för dig!
    Hmm, men ligger inte det i Jomala För det är själva "bossen" som fottar i Jomala Kommun Jag har hela Brändö och så har jag hjälpt till nu i Hammarland, Sålis, Strömma och Skarpnåtö.
  • mamsingenX4
    Trollvinter skrev 2007-09-20 19:14:13 följande:
    Jahaaa, okej, heter bossen M?
    Näe... hon heter B-M men hon som fottar i Lemland heter M
  • Trollvinter

Jag vet bara att när dom gjorde "vanliga" Ålandsboken så va d M o hon ha varit min lärare. = Viktig fakta

Svar på tråden En ny tråd för oss "stor"familjer på Åland