• Happy80

    Varför sjunger de flesta skåningar INTE på skånska?

    Är det ett medvetet val att inte sjunga på skånska tro, de flesta skåningar sjunger ju inte på skånska..?!
    Då undrar jag om de måste anstränga sig för att inte sjunga på skånskan eller försvinner skånskan automatiskt när de sjunger??

  • Svar på tråden Varför sjunger de flesta skåningar INTE på skånska?
  • Champagne
    Happy80 skrev 2007-07-27 18:40:25 följande:
    sunflower: hehe, nä tror inte jag hört den låten. Har pratat med en från Malmö i telefon en gång... fattade nada..
    Jag förstår inte heller alla som pratar malmöitiska (jag är från den nordvästra delen av skåne). Men å andra sidan är det ju inte alla som förstår mig heller
  • Happy80

    hehe, nä det är ju faktiskt som ett eget litet språk, andra uttryck och ord, men det finns det ju i alla delar av sverige å andra sidan.

  • Happy80

    Det går ett program på 2:an nu tex, med Calaisa! Där har du ett exempel BrideOf Rocky!

  • Happy80

    teflonminne; haha, gör det, säg om det funkade sen

    karinski; ja, timbuktu e bra

  • Happy80

    sunflower; lyssnade på "vi drar till malmö" den va grym ju!

  • Karinski

    Pa vara fester sjungs det snapsvisor och andra visor pa skanska. Trots att jag sjalv inte pratar 'ren' skanska far jag anpassa mig och skorra pa R:en Daremot antar jag att musiker valjer att sjunga pa rikssvenska for att tas pa allvar i hela landet *som att man valjer att sjunga pa engelska for att sla utomlands* Kom ni ihag den varmlandska slagdangan Koppabavisan?? Hur skulle nagon nagonsin kunna tas pa allvar om man sjong sa dialektalt!?

Svar på tråden Varför sjunger de flesta skåningar INTE på skånska?