• ankan

Vad har ni fått för svar vid mf-utredning?

Undrar då jag själv haft 4 mf/ma och utredning inte visat några avvikelser. Har ni fått reda på vad som orsakar era missfall och har ni i så fall fått hjälp med detta och lyckats hela vägen? Har själv en teori om att min tunna livmoderslemhinna och låg gulkroppshormonproduktion orsakar mf, men har inte fått detta bekräftat.

• Svar på tråden Vad har ni fått för svar vid mf-utredning?
  • stella

På den här tråden diskuterar vi just det du frågar om.
    www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html

Jag har tre MF i bagaget. Alla prover visar normala värden. Läkaren ordinerade dock trombyl vid nästa graviditet. Efter mitt sista MF så har jag också gått på zonterapi samt träffat en kinesiolog. Åter preparat för att stärka upp njurarna.

• Finessan

Jag har efter en grundlig utredning fått reda på att jag har problem med koaguleringen, och kommer att behandlas med blodförtunnande under och efter nästa graviditet.

Hur många prover ingick i utredningen? Jag tror att det ofta tas alldeles för få prover och att det är därför man får svaret att allt är normalt. Har personligen svårt att tro att allt är normalt vid upprepade missfall, något finns det någonstans, det gäller bara att hitta vad.

För mig så visade första utredningen att allt var ok, men sedan, i den andra utredningen där det grävdes lite djupare, så upptäcktes min problematik. Nu håller jag även på med en tredje utredning där ännu fler eventuella orsaker kollas upp. Allt som allt har jag tagit 39 prover.

Jag har i en av mina bloggar skrivit upp alla prover som ingått i mina utredningar. Gå gärna in där och jämför med de prover som du själv har tagit.

Än har den feta damen inte sjungit
  • Lifeline

I vår utredning visade de sig att de flesta prover va helt ok, men att jag va apc-resistent.

• pear

Vi gjorde en utredning efter 3 mf, en som jag upplevde det grundlig sådan. Inga avvikelser hittades. Vid min 4:e grav fick jag ändå extra progesteron (gulkroppshormon)vilket inte hjälpte. 5:e gången jag blev gravid gjordes inget speciellt medicinskt men däremot hade jag en betydligt lugnare livssituation och hade lämnat ett väldigt stressigt arbete. Vet inte om det var det som gjorde skillnad men den graviditeten resulterade i en underbar liten dotter som nu är 8 månader.
    Enligt min erfarenhet är det väldigt vanligt att missfallsutredningar inte visar på några fel, även om det naturligtvis händer också att man hittar avvikelser precis som för de som svarat ovan.
    Hör gärna av dig om du har fler frågor ang min utredning eller annat.
    Hoppas det ordnar sig för er.
    Kram

Svar på tråden Vad har ni fått för svar vid mf-utredning?