• ffie

någon mer 90, 89, 88 som planerar barn?

någon mer som är född 90, 89 och 88 (runt där) som planerar barn?

jag själv fyller 18 i år och min pojkvän 21, funderar på skaffa barn, så hade varit skoj och prata med några i vår ålder som försöker eller har barn i vår ålder :)

• Svar på tråden någon mer 90, 89, 88 som planerar barn?
  • McGyverForTehWin
    SaraA skrev 2007-10-23 14:08:18 följande:
    det sägs att en ung förälder har lättare att anpassa sig till ett barn än en vuxen för en vuxen har redan byggt upp en vardag och rutiner som den måste bryta.
    Det sägs väldigt mycket, särskilt här på FL. Bland annat sägs det att spädbarn behöver rutiner för att må bra.
  • SaraA

ja men en vuxen har sina egna rutiner som är svåra att ända på och en ung gör sinarutinerefter barnet.varit påen föreläsning om det.

• Yggdrasil

Hmm...lite märkligt att så många reagerar så väldigt på TS - jagundrar vilken värld ni lever i?

Själv tycker jag inte det är så märkligt att en 18, 19-åring vill skaffa barn. JAG ville inte ha barn när jag var 18 utan väntade till sjag var 25. Bodde då i en storstad i ett anna europeiskt land och DÄR var jag en jätteung mamma! M.a.o. fick jag höra ungefär samma argument där som ni unga tjejer får höra här: "det är OANSVARIGT att skaffa barn när du är så ung - du b orde vänta tills du är äldre och kan ERBJUDA ditt barn allt..." låter märkligt här, men där låg jag MÅNGA år under medel...

En 19, 20-åring är inte ett barn, och knappast en tonåring heller och av våra föräldrar var det nog många som fick banr bra mycket tidigare än vad vi får. För varje generation förskjuts medelåldern för att få första barnet något, och det börjar bli smått skrattretande när man tycker att en person som gått ut gymnasiet, antagligen skaffat jobb eller pluggat vidare, får rösta, får köpa ut, får bli statsminister - på inget sätt är mogen för barn. Och minst lika löjligt blir det när 35-åriga VUXNA kvinnor går och väntar på "rätt tillfälle" för att skaffa barn.

Hör ni, ni unga tjejer här - bry er inte så vansinnigt mycket om de som förfassar sig över er. Som ni ser finns det alla sorter i vår herres hage - det finns t.o.m. folk som anser att man bara har rätt att skaffa barn om man är mellan 25 och 30 års ålder, har en universitetsutbildning, och fast jobb inom en stabil sektor... Låt det stå för dem.

SJälv kan jag säga att 5 år till på krogen knappast kommer göra er till perfekta mödrar, och att det finns saker man bara kan lära sig under resans gång. Huruvida ni är mogna att bli mammor kan jag inte avgöra- jag känner er inte. lika lite som om jag vet vilka 30-åringar som fixar ansvaret.

lycka till med era liv.

• en knodd vore inte fel

Föstår inte varför man går in här när man ser att tråden ligger under "unga föräldrar" å börjar trycka ner på människor som man igentligen inte vet något om förutom ålder. Tycker det är jäkligt lågt å oförskämt.(stavningen är inte ok kanske men ja har dyslexi å ja är en unga mamma ,men ja är en bra sådan!)

Thelma 7/10-06
  • MissMesserschmidt
    McGyverForTehWin skrev 2007-10-23 09:10:49 följande:
    Om man är beroende av något preparat är det definitivt oansvarigt att planera barn. Är man deprimerad eller psykiskt sjuk är det heller ingen bra idé, barn är knappast ett botemedel utan någonting man bör vara mentalt "fit" för att klara av på ett bra sätt. Har man en ärftlig sjukdom får man ta ställning till riskerna, om man är mycket äldre än 30 bör man också se över riskerna, de är inte försumbara.Vad gäller andra halvan av ditt inlägg är det så juvenilt och löjeväckande att det inte ens är värt att kommentera. Snarare säger det en del om din (brist på) mognad.
    hela poängen med inlägget är ju att visa på det orimliga i att yra om att det är förkastligt att vilja ha barn om man inte gjort allt annat i livet i rätt ordning och dessutom utgå ifrån att den personliga mognaden och erfarenheten hos alla ligger på precis samma nivå.

Att sedan utifrån ett djupt ironiskt inlägg som driver resonemanget till en - just det - löjlig och helt orimlig gräns för att bedöma hur pass mogen jag är säger väl mer om bristerna med kommunikation över internet och din egen uppfattningsförmåga.
  • Nattan1990

Hejsan ja är 17 fyller 18 i maj , och min pojkvän heter Peter och är 20 , vi planerade inte , men nu kommer de en , om allt går som de ska , i maj 2008 :D..

/ Lycka till :D

• 123321

men herregud...var och en känner väl själva om de är mogna för att skaffa barn eller?

• TRIICANA

jag tycker att ni har fel!!! ni bestämmer ju inte vad vi vill här i livet? ska ni bestämma vårt liv?? vi kanske inte vill festa, resa eller så.. vi kansketycker vi har gjort allt som ni begär oss att göra.. å jag är 19år, har jobb, bostad, fast förhållande osv.. vad vill ni begära mer för att jag ska vara duglig??

• skrivmaskin

Jag hajjar att vissa tycker det är dumt att planera barn när man är ung. Om jag jämför mig själv som artonåring och nu som tjugoåttaåring så självklart, jag är mer mogen nu. Och önskar inte att jag hade ett barn som är tio år... MEN, alla ni som trycker ner TS och andra "unga", hur blir man godkänd då? Ska man fylla i ett test och sedan bli okejad av er? Det finns ju faktiskt tjejjer på arton år som är sju resor mognare än de på tjugoåtta. Hur hade ni tänkt er en lösning?

• RockOlga

Tjena tjejjer ! & killar kanske ?

Jag måste bara fråga, är det här en tråd för dom som planerar barn som är 90-89-88 ? Eller är det en "Ifrågasätt oss som vill vara en ung förälder tråd" ?

Tacksam för svar !

Kramen!

• RockOlga

Jag frågar isället för att utala mig då jag inte har läst igenom hela tråden än..

• MisstyLipps

Jag har också läst det i ngn tidskrift.

SaraA skrev 2007-10-23 14:08:18 följande:
    det sägs att en ung förälder har lättare att anpassa sig till ett barn än en vuxen för en vuxen har redan byggt upp en vardag och rutiner som den måste bryta.
  • SaraA

ja för att jag är gravid ja är ju bara i vecka 6-7 något. men gjort de en gång innan för ja var på son rutin koll hos gynekolog. vill inte ha några sjukdommar så har redan börjat gå till sån.

• Fast rättstavat

Yggdrasil, där har vi en människa som besitter kunskap bortom sin tid! Tack för ett så underbart inlägg, sannerligen ett ljus i denna mörka tråd.

Känner igen min käresta bland de "anonyma" och måste bara få ut lite åsikter här. Detta är inget som är menat att argumentera, inget som jag vill bevisa. Här har ni synpunkter från en förhoppningsvis framtida pappa inom ett år; inget mer och inget mindre.

De äldre, de visa; visst, ni må ha levt era liv, ni har säkert gjort misstag och lärt er från dem. Men varför verkar folk så innerligt inbitna på att basera och rama in hur ungdomar är genom exempel? Folk är olika, något som de äldre och visa verkar ha glömt är grunderna. Majoritet betyder inte att 90% av de unga väntar tills de blir äldre. Det kan lika gärna vara 20% som väntar, 17% som inte väntar, 13% som fick oplanerat osv... väldigt simpelt men det låter verkligen i mina öron som att det är något som ni har glömt. Ingen följer någon majoritet här, det finns ingen. Alla har sin egen väg och bara för att just du har en uppfattning om att barn vid 30+ är normalt då hela din släkt fått det så blir ju din syn hemskt vriden! Nej, usch och fy på de som säger att man är för ung 17-20! Det bestämmer endast man själv!

Jag tycker själv -och vet att alla innerst inne borde göra- att livserfarenhet inte alltid behöver betyda att man måste ha levt länge. Jag är 18 år gammal, jag har 18 års erfarenhet av mitt eget liv, visserligen minns jag inte alla misstag, kanske lärde jag mig inte något utav precis alla som jag minns. Men den kunskap som jag plockat på mig finner jag helt klart tillräcklig för att bli en pappa.

Varför vill då folk ifrågasätta detta? Bara för att just du sitter och trycker på ett skräckexempel betyder inte det att alla kan råka ut för det, och det betyder verkligen inte att alla kommer att råka ut för det. Vissa personer har en bra kemi tillsammans, de matchar bra, det är enligt mig något som de flesta märker med tiden som man spenderar tillsammans. Detta kan säkert ta flera år då man måste känna att "jo, den här människan känns rätt. Jag vill ha mina barn med denne", därför väntar nog många med att skaffa barn tidigt. Men nog vågar jag påstå att många vet när de har hittat rätt på en gång. Sen så skaffar ju inte alla barn så fort de inser detta, men åtminstone en del utav dem törs satsa på det; Inte utav sexuell lust eller den där viljan att fortplanta sig, utan det är av kärlek. Barn mellan två människor, för mig så symboliserar det nog den starkaste kärleken, det är ju därför som man vill ha barn med någon speciell som man vet att man kommer att spendera hela livet med.

Varför vänta med kärleken om den känns rätt? Livet är en utmaning, låt de unga försöka, i mina öron så låter det som att de äldre är nästan rädda för att "barnen" ska lyckas. Är detta för att ni själva inte kände er mogna i våran ålder? Jag skulle våga satsa mina pengar på det. jag kan nästan känna tankarna som säger "men oj, de klarar ju aldrig av ett barn i den åldern, jag bodde ju hemma då och skaffade inte ungar förrän många år efter det!"

Nej, sluta bara. Unga som vill ha barn gör itne det för att det är någon jävla trend. För att ta min ängels favoritcitat: "Kärleken övervinner allt!"

Det var väl allt, lycka till alla unga föräldrar, jag hoppas bli en utav er inom en snar framtid! Och till de som planerar, skriv gärna till mig när ni planerar, förhoppningar, tankar... vad som helst!

Ser dock en stark brist på killar här, lite smått tråkigt måste man medge.

De som är äldre och har sina åsikter om vad som är för ungt, snälla predika åt de som redan inte planerar eller har barn, ni är för sent ute, människorna här har redan bestämt sig och jag vågar tippa på att alla är 100% nöjda med sitt beslut.

• Diorlover

hej hej här är en massa som är 88 har en son på 19 år. Vårt barn var planerat.

• AlexandraN

AMEN! det var det vettigaste jag hört i alla "hacka-ner-på-unga-föräldrar-trådar" någonsin!

Fast rättstavat skrev 2007-10-26 03:53:25 följande:

Yggdrasil, där har vi en människa som besitter kunskap bortom sin tid! Tack för ett så underbart inlägg, sannerligen ett ljus i denna mörka tråd.Känner igen min käresta bland de "anonyma" och måste bara få ut lite åsikter här. Detta är inget som är menat att argumentera, inget som jag vill bevisa. Här har ni synpunkter från en förhoppningsvis framtida pappa inom ett år; inget mer och inget mindre.De äldre, de visa; visst, ni må ha levt era liv, ni har säkert gjort misstag och lärt er från dem. Men varför verkar folk så innerligt inbitna på att basera och rama in hur ungdomar är genom exempel? Folk är olika, något som de äldre och visa verkar ha glömt är grunderna. Majoritet betyder inte att 90% av de unga väntar tills de blir äldre. Det kan lika gärna vara 20% som väntar, 17% som inte väntar, 13% som fick oplanerat osv... väldigt simpelt men det låter verkligen i mina öron som att det är något som ni har glömt. Ingen följer någon majoritet här, det finns ingen. Alla har sin egen väg och bara för att just du har en uppfattning om att barn vid 30+ är normalt då hela din släkt fått det så blir ju din syn hemskt vriden! Nej, usch och fy på de som säger att man är för ung 17-20! Det bestämmer endast man själv!Jag tycker själv -och vet att alla innerst inne borde göra- att livserfarenhet inte alltid behöver betyda att man måste ha levt länge. Jag är 18 år gammal, jag har 18 års erfarenhet av mitt eget liv, visserligen minns jag inte alla misstag, kanske lärde jag mig inte något utav precis alla som jag minns. Men den kunskap som jag plockat på mig finner jag helt klart tillräcklig för att bli en pappa.Varför vill då folk ifrågasätta detta? Bara för att just du sitter och trycker på ett skräckexempel betyder inte det att alla kan råka ut för det, och det betyder verkligen inte att alla kommer att råka ut för det. Vissa personer har en bra kemi tillsammans, de matchar bra, det är enligt mig något som de flesta märker med tiden som man spenderar tillsammans. Detta kan säkert ta flera år då man måste känna att "jo, den här människan känns rätt. Jag vill ha mina barn med denne", därför väntar nog många med att skaffa barn tidigt. Men nog vågar jag påstå att många vet när de har hittat rätt på en gång. Sen så skaffar ju inte alla barn så fort de inser detta, men åtminstone en del utav dem törs satsa på det; Inte utav sexuell lust eller den där viljan att fortplanta sig, utan det är av kärlek. Barn mellan två människor, för mig så symboliserar det nog den starkaste kärleken, det är ju därför som man vill ha barn med någon speciell som man vet att man kommer att spendera hela livet med.Varför vänta med kärleken om den känns rätt? Livet är en utmaning, låt de unga försöka, i mina öron så låter det som att de äldre är nästan rädda för att "barnen" ska lyckas. Är detta för att ni själva inte kände er mogna i våran ålder? Jag skulle våga satsa mina pengar på det. jag kan nästan känna tankarna som säger "men oj, de klarar ju aldrig av ett barn i den åldern, jag bodde ju hemma då och skaffade inte ungar förrän många år efter det!"Nej, sluta bara. Unga som vill ha barn gör itne det för att det är någon jävla trend. För att ta min ängels favoritcitat: "Kärleken övervinner allt!"Det var väl allt, lycka till alla unga föräldrar, jag hoppas bli en utav er inom en snar framtid! Och till de som planerar, skriv gärna till mig när ni planerar, förhoppningar, tankar... vad som helst! Ser dock en stark brist på killar här, lite smått tråkigt måste man medge.De som är äldre och har sina åsikter om vad som är för ungt, snälla predika åt de som redan inte planerar eller har barn, ni är för sent ute, människorna här har redan bestämt sig och jag vågar tippa på att alla är 100% nöjda med sitt beslut.
Svar på tråden någon mer 90, 89, 88 som planerar barn?