• laluna

får panik när jag tänker på utdrivningsskedet

tycker det gör förjävligt ont. Har inte haft värkar så länge med dom 3 sista så just när man ska krysta gör det som ondast tycker jag. ändå vet man att det snart är klart.
    När det spänner , bränner och svider jag får panik när jag tänker på det.
    Nån mer som känner så?

• Svar på tråden får panik när jag tänker på utdrivningsskedet
  • gotland
    La vegas skrev 2007-08-07 15:45:49 följande:
    Jag har hört att många gånger så krystar man onödigt mycke.Man behöver inte krysta så, för beben och värkarna sköter det.Man ska inte brista så mycke då iheller.Och att det är barnmorskorna som inte har stort tålamod med en."De tycker att det tar för lång tid" Beben ska kunna vara i "utdrivningsskedet ett tag utan att det händer något.Jag tyckte med att det BRÄNDE O SVED SOM F***N när jag föde mitt första barn.
    Min andra förlossning skötte inte kroppen själv, kan jag tala om. Jag hade svaga krystvärkar och fick ta i så jag blev blå. Dessutom fick barnmorskan dra ut dottern när huvudet kommit ut.
    Men första gången jag födde låg jag i princip bara där och lät kroppen sköta sig själv.
    (¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
  • SmurfGirl72

Det är inte jag rädd för.Jag fasar mest för värkarna INNAN krystvärkarna kommer.Jag har haft 5 förlssningar men det är bara den förra o denna jag har fasat för o varför vet jag inte.Den sista förlossningen som var bra hände inget speciellt med.Väntade tvillingar o jag såg fram emot förlossningen vilket gick hur bra som helst så jag vet inte varför.Däremot så låg jag med värkar i 12 timmar.Inte mycket för vissa med de andra har jag legat som max 4 timmar

Det vi har bakom och framför oss.Betyder så litet jämfört med det vi har inom oss!
  • laluna

Jag har inte speciellt mycket värkar, eller har inte haft iallafall ska jag väl säga. när jag kom in med yngsta tjejen var jag öppen ca 6 cm utan att ha haft några direkta värkar. sen är det väldgt glest tills jag är fullt öppen. så det kan ju också bidra till att jag upplever att det gör så ont när det ska krystas.

• solsken

Jag som bara skulle göra allt för att få vara med om en förlossning till, just bara för jag tycker det var en sådan underbar upplevelse!
    Några fler barn vill jag dock inte ha, så det ställer ju till det.

Med detta vill jag nog bara säga att det är ju inte säkert att det blir väldigt jobbigt och ont. Jag klarade mig två gånger.

• My05

För mig var det en lättnad att få krysta ut min första. Intensivt öppningsarbete innan utan knappt några pauser skiit jobbigt tappade begrepp om tid och var jag var(lite lustgas det jag hann med när jag kom in fullt öppen)..
    Andra kräktes flera gånger i timmen en hel natt fick sedan någon ryggbedövning, EDA? Lättnad och fick i mig lite frukost. Problemet var ju bara att jag knappt kände krystväkarna sedan och fick panik när huvudet skulle ut....Aja aj trodde verkligen inte att det skulle gå vägen.
    Hur blir tredje?
    Träffar så många som tycker att det var ju helt ok inte alls så farligt att föda. Jag har beställt en sådan förlossning den här gången!!

• C4ROLIN

jag fick aldrig uppleva den smärtan, kanske för att min leo va så liten, hans huvud va 32 o han vägde 2875 gram.

• My05
    C4ROLIN skrev 2007-08-08 20:36:51 följande:
    jag fick aldrig uppleva den smärtan, kanske för att min leo va så liten, hans huvud va 32 o han vägde 2875 gram.
    Hmmm min senaste hade 33 i huvudomfång vägde iof 3145 men som sagt huvudet var ju värst. Tror helt enkelt att du är en av dom som sluppt känna det vi pratar om
    Väntar som sagt på att nästa förlossning ska bli en sådan
  • Junior J

jag tyckte att det var skönt att få krysta men dom sista tre krystarna var jäkligt jobbiga.
    det kändes som om hela klitoris och urinrör vände sig ut och in.
    hade ont i över en vecka efter just där.
    men jag upplevde att bli sydd efteråt var mest obehagligt än allr det nadra, jag tror inte att min bedövning tog.

i dec blir jag tvåbarnsmamma, lycka är min William
  • Ms milla

Bäckenbottenbedövning säger jag bara!  jag känner inte alls igen era beskrivningar vid utdrivningsskedet, jag kännde bara krystvärkarna (som om inte de räcker)  FY! inte en förlossning till!  men som sagt, jag var totalbedövad i "öppningen" så prova det nästa gång!

• Emmec

Jag känner liknande, det enda jag är nervös för inför nästa förlossning är just krystandet. Men jag minns inte att det gjorde speciellt ont, tyckte bara det var läskigt, det var en sån kraft som kom över en på nåt sätt. Läskigt, men värt varenda sekund. :)

• Vickyb

Åh jag älskade mina krystvärkar..

ღ Älskar mina två underbara små flickor ღ
  • FruSascha

Konstigt att det kan vara så olika. Jag tyckte det var jättebefriande att krysta. Och jag kände att jag hade kontroll över kraften och kunde styra själv. Men jag hade även EDA under öppningsskedet kanske det hjälpte även under krystningen? Det gjorde inte alls ont, det kändes mest som att göra nummer 2 samtidigt som man var lite hård i magen.

• MissLilo

Jag har två barn och den där brännadne känskan som alla pratar om har jag aldrig känt!

MEd barn 1 så vart det oebehgligt att känns barnets huvud komma ut..en läskig känsl att känand et såå tydligt inom en.

Med barn tåv hade jag spinal så avart bedövad från brölsten och nedåt...så hade tom svårt o känan värkarna.

TYcker snare att välear inan var jobboga(iaf med barn 1, med barn två så koncentrerade jag mig på andningen och ahde knappt onnt). Värkarna var jobbiga, den siata biten kändes det bara äntligen(med barn tå tiyttade jag bara på klockn och tycktr det gick så långsamt) och tröck allt vad jag orkade.

• piratedoll

Jag är livrädd just för krystvärkarna. Min dotter var liten då hon föddes, runt 2800 gr.. Tanken å att jag kanske kommr få en större bebis denna gång skrämmer livet ur mig. Ska på Aurorasamtal nu i dagarna.

• Yohanna85

Ja tack " det är jag mest rädd för nästa gång! hade 3 tim krystvärkar och det blev sugklocka och klipp. Men det kändes som man skulle gå sönder hela där nere.

• Yohanna85

gud vilka små huvven era barn hade, min kille hade 37cm. Ush ja tack !

Svar på tråden får panik när jag tänker på utdrivningsskedet