• Allinug75

Barn med pappa som saknar svenskt uppehållstillstånd?

Har en 3 månader gammal son tillsammans med min sambo som saknar uppehållstillstånd. Han hade ett avvisningsbeslut redan innan vi fick barn och nu har vi försökt överklaga men fått avslag. Vet att han kan söka familjeanknytning på Svenska ambassaden i sitt hemland men detta kan tydligen ta upp till 6 månader! Känns inte som något alternativ. Någon som är eller har varit i en liknande situation???

• Svar på tråden Barn med pappa som saknar svenskt uppehållstillstånd?
  • tru

ja men pappan hade tillfälligt uppehållstillstånd när jag blev gravid pga studier, men när barnet var 7 månader gick detta ut och då ansökte han om nytt och fick permanent uppehållstillstånd men då måste man ha gemensamm vårdnad. det kanske är skillnad om man har uppehållstillstånd innan vet inte men det låter ju mysko.

• Allinug75

Intressant. Vi har också gemensam vårdnad. Ska kontakta en advokat nu efter semestern och se om vi kan överklaga. Annars, är det någon som har erfarenhet av att pappan åkt tillbaka för att söka familjeanknytning?

• JessyB

Min man fick avslag tre gånger, när han ansökte om sitt hjärtproblem här, han har alvarliga problem med sitt hjärta och sjukvården i hans land är total katastrof, men våran advokat sa att ända lösningen var att söka på mig, så det gjorde vi och han fick uppehållstillstånd i 2 år, han behövde inte åka tillbaka och om någon månad skall vi tillbaka igen och ansöka om förlängt eller om gud vill att han skall få permanent.

Att sitta i den här sitationen har varit deprimerande, att mn inte skall kunna välja själv, vem man vill leva med, utan att nån annan skall bestämma över en.

Men kvinnor, ge inte upp.. det finns många lösningar.
    Varför åker ni inte med i några månader till hans hemland och se hur han har det där, de blir juh en liten semester oxå.

Svar på tråden Barn med pappa som saknar svenskt uppehållstillstånd?