• Shalle82

Vad får man ha med sig på flyget??

Vi ska åka till Bulgarien på onsdag och vi har köpt tablettaskar som sonen ska ha på planet och så nya färgpennor och målarböcker.

Nu har jag hört att man inte får ha med sig eget godis och pennor på flyget.

Vi ska inte ha med oss några vätskor i handbagaget så det behöver jag inte oroa mig över, men godis och pennor?

Vad får man ta med sig igentligen?

• Svar på tråden Vad får man ha med sig på flyget??
  • Pebblas

Ring till flygbolaget och fråga, så blir det inte några ev. problem när ni väl står där!

• Shalle82

Så långt har jag inte tänkt!

Tack!

• Micke

Tänk bara på vad det är för tabletter så han inte riskerar att sätta i halsen om det kommer turbulens etc. Olämpligt att sätta i halsen ombord på ett flygplan...

Intentionally left blank
  • Shalle82

Tror inte att "Zoo" godis och "Fructis" direkt fastnar... Sonen är 4 år och brukar va duktig... Men ska ta tänka på det, när vi är på flyget!

• SVejsan

"Nu har jag hört att man inte får ha med sig eget godis och pennor på flyget"
    Varifrån?
    Det finns dels de regler som www.Lfv.se har listat (pga av terroristhot) sedan finns de regler som ditt flygbolag/charterbolag har satt upp...
    Charterbolaget kan ha egna regler att man inte får ta med sig egen mat (för då får de inte säja sin egen lilla smaklösa tallrik för en förmögenhet). Men godis näää, det enda man kan (av medkänsla) tänka på är att nötter (jordnötter) kan vara farliga för en nötallergiker , även om man bara öpnnar en påse i planet (de behöver ibland inte ens äta) för sporerna sprids i planet...

Och pennor... tänk affärsresenär och pennor. Det enda jag kan på min höjd tänka mig är om det är en penna med hylsa i rostfritt stål som man kan gömma något i men vanliga "tuschpennor" kan inte vara farliga...

• Elli47

Allt som går att köpa efter säkerhetskontrollen är godkänt att ta med sig! Så om ni köper godis på taxfree så får ni givetvis ta med det i planet.

• Micke
    Elli47 skrev 2007-08-06 19:46:25 följande:
    Allt som går att köpa efter säkerhetskontrollen är godkänt att ta med sig! Så om ni köper godis på taxfree så får ni givetvis ta med det i planet.
    Ja man får ta med det ombord, men betyder inte att man får äta eller dricka det ombord.
    Intentionally left blank
  • Nhung

Jag undra också får man har med sig pennor på flyget?

• flygrl
    Elli47 skrev 2007-08-06 19:46:25 följande:

Självklart får man ta med ombord sånt som köpts efter säkerhetskontrollen. Men det betyder ju inte att du kan ta med alla såna produkter hemifrån och genom säkerhetskontrollen. Efter säkerhetskontrollen kan du tex. köpa vätskor i större mängd och glasflaskor dvs sånt säkerhetskontrollen skulle ta ifrån dig. Men det va nog så ditt inlägg va menat. ;)

Jag har haft pennor (också enstaka tuschpenna), godis och matvaror med mig hemifrån och aldrig haft problem med det. Borde inte va nåt problem för TS. :)
  • flygrl

Men shit...upptäcker just att tråden e från 2007.

@Nhung: pennor inget problem! ;)

Svar på tråden Vad får man ha med sig på flyget??