ung eller gammal mamma?
hej hej.. vad tycker ni om tjejer som får barn som unga ca 15-20 år och förälldrar som är ganska gamla ca 30 år och uppåt?
hej hej.. vad tycker ni om tjejer som får barn som unga ca 15-20 år och förälldrar som är ganska gamla ca 30 år och uppåt?
Som gammal mamma är det ju lätt att minnas hur fruktansvärt omogen JAG SJÄLV var fram till 25 någon gång.
Flyttade hemmifrån tidigt levde i sus och dus och sprag runt på Stockholms innekrogar och svartklubbar. Oftast somnade jag långt efter att solen gått upp
Hade jag kunnat vara en bra mamma då? Antagligen...... för gravid-hormonerna gör nog att man mognar snabbare????
Är jag en dålig mamma nu för att jag är gammal????? Hoppas inte det...... Jag har ju gjort min del av sus och dus. Fysiskt håller jag mej i form och är rökfri sen 3 år tillbaka.
Hoppas att min son inte ska skämmas över att ha en aktiv äldre mamma som hunnit med en del och försöker hålla sig lagom "ungdomlig" .
Tror att en bra mamma inte sitter i åldern, men det finns också dåliga föräldrar oavsett ålder......
Kanske trodde JAG att det var mer gulligt och rosenrött och mindre ansvarsfullt med bebisar som 15-åring än vad jag trodde vid 25 dock
Ganska gamla...? 30 år och uppåt?! Tack för den!
Man är väl inte en gammal förälder om man får barn när man är 30??
Jag är precis 30 år och har fått mitt första barn och tycker nog att jag är precis lagom gammal, lagom mogen och lagom utbildad och har en ganska lagom lön. Jag och min man har kunnat bygga vårt alldeles lagoma hus.
Nej, jag är ganska glad att vi skaffade barn i denna alldeles lagoma ålder!
Angel 1982: Jag håller med dig nu att det är "tråkigt" att det blir så slitsamt för många som vill skaffa barn och kroppen inte fungerar Riskerna ökar med ålder men det finns många "unga" som inte heller har "turen" med sig.. Jag har en i min vänkrets som är 25 som inte verkar kunna få barn och en som var 21 år och fick ett barn med Downs syndrom. SJÄLVKLART spelar det ingen roll att barnet hade DS men jag nämnde det bara för att påvisa att ibland har ödet annat för sig än att stirra blint på åldern..
Jag tycker och kommer alltid tycka att det är synd att vi inte stöttar varandra mer istället för att tävla och trycka ner. VI är alla människor med olika syn på saker och ting och det gör man bäst i att acceptera även om man inte håller med.
MÅSTE man utesluta någon? Är det nödvändigt? "Biologiska klockan" är f.ö något annat.
Oj det är som natt och dag faktiskt, Jag var 19 när jag fick älsta och var världens bästa mamma
Jag var pigg och hade massor av ork att göra en massa saker, vi åkte iväg och gjorde en massa roligt, hon var med mig över allt.
Jag gick på babygymmpa, babysim, babyrytmik, var iväg och fikade med kommpisar m.m
Vi hade så kul ihopp hon och jag.
När jag fick min minsta så var jag 30 och hade inte samma ork, men var endå världens bästa mamma
Jag är mer hemma och gosar och går promenader där hon upptäcker omgivningen och skogen m.m, jag har folk hemma på fika eller så går vi och hälsar på nån, nåt som jag har märk är skillnad är att jag njuter mycket mer den här gången jag kan sitta och bara titta på henne när hon leker och tycka att det är jätte kul.
Vad jag vill få fram är att jag tror att man är samma människa i grunden oavsett om man är 19 eller 30 men man lever olika liv, min älsta är en jätte bra tjej och hon säger själv att hon älskar sitt liv och hon hade inte varit den hon är uta det jag var när jag var 19, lika dant med minstingen hon är en glad och busig 5 åring så det jag har gjort med henne är inte fel det heller.
Nej det viktigaste är att branen är älskade och efter längtade och lever i familjer utan stora problem, då tror jag att de klarar sig bra oavsett hur gammal mamman/pappn är.
Jag har inget problem med något av det. Jag tycker att folk ska få skaffa barn precis när dom vill.
Tonx: Mogenhet har ju i de flesta fall inte bara med ålder att göra vilket du "bevisar"
imperia72 : BRA