mammaledighet kontra bonusbarn
Har en fråga som jag hoppas någon kan ge mig ett svar på...
Jag lever ihop med en man som har 2 barn sedan tidigare äktenskap, dessa barn bor hos oss 50% och dem har delad vårdnad.
Nu är läget så att vi väntar ett gemensamt barn och jag får "höra" att jag under min mammaledighet kan bli skyldig att ha även hans barn hemma/att dem bara får barnomsorg 15 timmar/veckan... stämmer detta????
Hoppas verkligen att så inte är fallet, då jag vill njuta av min mammaledighet utan att behöva ha hand om hans barn oxå...
*Känner mig förtvivlad*
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-06 23:15:45:
Tack för dem svar jag fått här och till min mejl, även om visa var motsatser till varandra så gav dem mig tips om vilken väg jag skulle gå för att få reda på det rätta svaret.
Svaret fanns att hämta genom att läsa skollagen och få den "översatt" av skolverket.
SVAR:
Jag har ingen skyldighet alls att ha mina bonusbarn hemma under min mammaledighet, däremot om vi väljer att min sambo ska vara hemma så får hans barn bara 15timmar/veckan de veckor dem är hos oss.
Skolverket upplyste även om att många kommuner påstår att dem kan ha enskilda regler, vilket är helt olagligt då detta är reglerat i grundlagen. Men deras påstående gör att många låter det passera och har sina bonusbarn hemma.
Så vill du inte ha bonusbarnen hemma (vad det än beror på) har du laglig rätt att säga ifrån då kommunen har skyldighet att tillgodose barnomsorg utefter de biologiska föräldrarnas arbetssituation.(dvs. vårdnadshavarna)
Tack för mig...
Ps... denna fråga hade inget med att göra om hur vida jag tycker om mina bonusbarn eller inte som visa alltid tycks tro...