• Äldre 9 Aug 21:27
    11268 visningar
    29 svar
    29
    11268

    Namn till adopterade barn!

    Hur har ni gjort som adopterat?

    Får dom behålla sitt namn(som mellan namn) eller har ni döpt om dom även om dom helt?.

    *Nytt TILLTASLNAMN och behållt deras födelsenamn som mellan namn?

    *Nytt både för och mellan namn.

    Vad tror ni om man börjar döpa om ett barn som kanske är runt 2-3 år .
    Tror ni dom bli mer förvirrade än barnet redan är med sina nya föräldrar?.

    Tror ni dom kommer att funder om vi inte är riktigt kloka i huvudet om man börjar säga ett annat namn dom är vana vid?.

    Villrådig då det gäller detta med namn.

    Hur tänkte ni och fundera kring detta?

  • Svar på tråden Namn till adopterade barn!
  • Sagast­ar
    Äldre 10 Aug 13:10
    #11

    Som tilltals namn allstå.

  • Äldre 10 Aug 15:57
    #12

    Jag är adopterad från Vietnam, var då ca 2 månader. Nu har jag verkligen ingem koll på hur regler och lagar gäller kring adoption...

    Dock har jag mitt vietnamesiska förnamn som mellannamn nu och har ett nytt förnamn. Jag var ju ganska liten när jag adopterad, så det spelade nog inte så stor roll eftersom jag knappt visste vad jag hette. ;)

    Jag heter Maria Anh. Anh är från mina vietnemesiska namn :)


    ~ This is the way I am~
  • Kricki­ta
    Äldre 10 Aug 22:05
    #13

    Hejsan
    Det beror lite på vilket land man adopterar från. Vissa asiatiska namn kan ju vara svåra att komma ihåg/uttala för oss svenskar.

    Men jag och min man är på väg att adoptera från Etiopien som har *lätta* namn, tex är det många pojkar som heter Alazar. Ett namn som funkar otroligt bra på svenska!

    Så nu hoppas vi också på en liten Alazar! Flicknamnen är också otroligt lätta, men nu kan jag såklart inte komma på några

    Så ett etiopiskt namn och ett svenskt som passar bra ihop blir det nog för oss. Och om det blir en Alazar kan jag inte tänka mig att vi byter, nu när det är vårt *arbetsnamn*

    Tjing Krickan

  • Äldre 10 Aug 22:10
    #14

    Hmmm ja sen är det ju också alltid olika vad man självtycker är gångbart och lätt. Så TS följ ditt hjärta!


    Angla - mamma bortom molnen
  • Zaria
    Äldre 11 Aug 02:15
    #15

    Jag har mitt indiska namn som mellanamn,skall dock plocka bort det.

  • mammat­illvic­tor
    Äldre 11 Aug 08:22
    #16

    Zaria: Varför ska du plocka bort ditt indiska namn?

  • Visa
    Äldre 11 Aug 09:56
    #17

    Vår dotter har fått ett namn av oss sen har hon sitt Indiska namn,som är jättefint, vi kallar henne just nu för båda.
    Hon är ju sitt ursprungsnamn på nåt vis fortfarande men vi tränar på att säga det svenska namnet så ofta vi kommer ihåg nu
    Kram

  • Äldre 11 Aug 16:36
    #18

    Verkar som om alla sätter deras namn som mellan namn på barnen.

    Det kommer nog bli att sätta det som mellan namn OM det nu inte blir en Anna på 3år . För då tycker jag inte att det är passande att byta namn bara för att det ska behaga mig.

    Men det är ju ett tag dit.

  • Xsa
    Äldre 12 Aug 16:44
    #19

    Tilltalsnamn, ursprungsnamn, ett tredje namn + Efternamnet.

    Så valde jag att göra. Kändes viktigt att ursprungsnamnet kom direkt efter det nya tilltalsnamnet och inte som sista namn av de tre förnamnen.

    Innan tyckte jag det var tråkigt att endast få ge mitt barn ett namn. Kinesiska barn har alltid två, och för mig känns det rätt att ha tre förnamn innan efternamnet, som alla i min familj har. Till min lycka började jag inse att de jag trodde var två namn egentligen hörde ihop och skrevs ihop, på så vis kunde jag även ge min dotter ett tredje namn.

  • inoka
    Äldre 12 Aug 18:43
    #20

    jag hade inte velat haft Inoka som tilltalsnamn.
    Här i sverige är det så fel att ju konstigare namn du har desto svårare har du med jobb. En kompis heter barhai i efternam efter sin pappa som är iranier men fick inget jobb interjuv men så fort hon ändra till sin mammas efternam..olsson fick hon interjuv med en gång. Det är otroligt kränkande att man inte kan få heta vad man vill utan att bli diskriminerad här. Jag skriver aldrig alla mina 3 namn om jag ska söka ngt..räcker med mitt tilltalsnamn och mitt ärvenamn.

  • Äldre 12 Aug 18:52
    #21

    Vi har behållt vår sons förnamn som han fått i Colombia. Det är ett jättefint namn, som inte betyder något fult eller är svårt att uttala. Han har även fått två svenska mellannamn också (våra släktnamn).

  • MkrKab­e
    Äldre 13 Aug 14:49
    #22

    Fick inte med mej mitt spanska namn, men det gör mej inte ett dugg. Jag tycker inte direkt om Lourdes

    Har ju dock kvar mitt första pass, där står det Lourdes + 2 spanska efternamn, det räcker hahahaa!

  • erika8­6
    Äldre 13 Aug 21:04
    #23

    Min bror kom till sverige när han var 2,5 år och han har ett annat tilltalsnamn idag. Jag har för mig att våra föräldrar inte tvärt började kalla honom det han kallas idag, utan det var nog mer en mjukare övergång. Idag är ordningen på namnen: gammalt släktnamn, tilltalsnamn, ursprungsnamn.

  • palmbl­ad
    Äldre 14 Aug 13:01
    #24

    Krikita: Vet en flicka från Etiopien som heter Meron o en från Eritrea som heter Yosin, uttalas Josinn.

  • Zaria
    Äldre 14 Aug 18:31
    #25

    Vietnamnmamma: Dels gillar jag det inte,dels känner jag inte att det är jag så att säga...hade det och mitt ursprungsland kännts som det betydde något för mig och var en del av mig hade jag behållt det såklart,men det gör det inte.

  • Rosesa­rered
    Äldre 15 Aug 19:18
    #26

    Jag har kvar mitt "orginal" namn som mellannamn och sen fick jag ett "vanligt Svenskt" som förnamn. Trivs bra med det, hade tyckt det varit tråkigt om jag inte fått ha kvar mitt Indiska namn, det är trots allt endel av min historia.

  • Thalis
    Äldre 15 Aug 19:36
    #27

    Vår dotter kommer att behålla sitt ursprungliga namn eftersom hon är fyra år,namnet är fint,så heter farfar i andra namn(den manliga versionen) och för att jag alltid velat döpa en dotter till det.
     Hon kommer att få 2 andra släktnamn och makens efternamn + mitt första efternamn


    Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • LLL
    Äldre 16 Aug 23:22
    #28

    Som det känns just nu kommer vårt barn att få ett släktnamn (som tilltalsnamn) ett av våra namn samt sitt eget.

  • Äldre 21 May 07:07
    #29

    Det är många som säger att det finns en lag gällande adopterades ursprungsnamn. Jag undrar när den lagen kom. Någon som vet? Jag hittar inget om att det skulle förhålla sig så i namnlagen, men jag kanske missar något. 

    "Förnamn 26 § Varje barn ska ges ett eller flera förnamn. En ansökan om förvärv av barnets förnamn ska göras inom tre månader från barnets födelse. 27 § En person får förvärva eller ändra förnamn genom 1. tillägg av ett eller flera namn, 2. byte av ett eller flera namn, 3. strykning av ett eller flera namn, dock inte alla, 4. ändring av ordningsföljden mellan två eller flera namn. 28 § Som förnamn får endast förvärvas ett namn som inte 1. kan väcka anstöt, 2. kan antas leda till obehag för den som ska bära namnet, eller 3. av någon annan anledning är olämpligt som förnamn."

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20161013-om-personnamn_sfs-2016-1013

Svar på tråden Namn till adopterade barn!