• pinguine

Fler med gynskräck som tyckte att undersökningarna vid förlossningen gick bra?

Jag har gynskräck och vet att de vid förlossningen kommer att stoppa in sina fingrar ett antal gånger för att känna hur öppen man är regelbundet.

Är det någon som har gynskräck som är orolig som jag eller som har fött tidigare och tyckte att undersökningen av livmodertappen vid förlossningen gick bra ändå.
    Har man så ont av värkarna att man inte tänker på sin gynskräck då?

• Svar på tråden Fler med gynskräck som tyckte att undersökningarna vid förlossningen gick bra?
  • Stjärnstopp

Jag har själv jätte stor gynskräck...här i min stad så bokar de in ett av rummen på förlossningen så att jag får dra lustgas under själva undersökningen, så illa är det alltså....(alltså när jag inte är gravid utan kanske bara ska göra ett cellprov eller liknande)
    Men...gynundersökningarna under själva förlossningen är inte ett dugg jobbiga, allvarligt! För det första behöver du inte ligga i gynställning och för det andra så kollade de bara på mig 2 ggr hur mkt jag var öppen. Sen kan du ju skriva i ditt brev till personalen att du har en gynskräck och då kommer de säkerligen att ta hänsyn till det.
    Det kommer gå bra o du kommer att klara det galant, jag lovar...för jag gjorde det.
    Kram

• grabbmamman linda

Nu är jag inte rädd för gynundersökningar i vanliga fall.. MEN jag tänkte inte ens på att de var där o tittade.. Det händer så mycket annat o du är "inne" i dig själv mycket.. jag tror inte du behöver tänka så mycket på detta det löser sig när du väl är där.

Jag skrev förlossningsbrev o BM läste det jättenoga.. så skriv med allt du är orolig för så kommer de hjälpa dig.

Lycka till!

• pinguine

Ok, tack för svaren. Var på VUL igår och gynekologen tyckte att jag borde göra något åt min gynskräck för att jag inte skulle få problem vid förlossningen. Sedan undrade hon om jag blivit utsatt för övergrepp vilket jag inte har. Man kan väl ha gynskräck ändå utan att det ska vara onormalt!?

Jag har det för att jag spänner mig och det har alltid gjort ont vid cellprovtagningarna. Självaste "skohornet" ser vasst ut och jag tänker på de sköra slemhinnorna därnere och sedan får stolen mig att spänna mig. Skulle varit mer avslappnande att ligga med benen uppdragna på en platt brits om jag fick välja....

När jag var på vul igår tyckte gyn att hon förtjänade ett pris för undersökningen och inte jag. Ändå gick undersökningen rätt fort, jag vred mig ett par gånger men det tog inte mer än 5min totalt med vul och vanliga undersökningen.

• Annaaa86
    Stjärnstopp skrev 2007-08-11 09:17:28 följande:
    Sen kan du ju skriva i ditt brev till personalen att du har en gynskräck och då kommer de säkerligen att ta hänsyn till det.
    Tack så mycket för tipset! Jag ska minsann skriva ett brev, jag har iofs inte gynskräck på det viset, har aldrig gjort en gynundersökning bara, är säkert mest "rädd" bara för att jag aldrig gjort en undersökning tidigare. Jag har faktiskt inte ens "tänkt" (förträngt kanske) på att de kommer vara "där" och känna med fingrarna..
  • grabbmamman linda

Vad är det för jäkla människa du har haft oturen att råka på då? Förtjänade HON ett pris för att hon lyckade undersöka dig? jösses.. säger man sånt? Hon borde väl istället lugna dig?

• högbergarna

Urs ja... Jag lider oxå av gynskräck! Har inte blivit utsatt för några övergrepp... Hur tänker de att man ska ta tag i något sådant då? Ska man öva sig?? Typ plåga sig med undersökningar varje dag eller?
    Jag blev "skadad" av mitt första gynbesök... Hon va så hårdhänt och otrevlig! Sedan dess är det hopplöst. Spänner mig så mycket "där nere" att det inte går att ta prover på mig. Hittar inte musklerna jag ska alappna av med heller... Pulsen skenar och svetten rinner och efteråt måste jag hålla mig i väggarna för att inte ramla.
    Å ett VUL... Fy farao!! Det är ju HEMSKT!
    Ja hur ska det gå egentligen?? Haha.. Man hoppas ju att personalen tagit åt sig av utbildningen och vet hur man bemöter patienter!

• pinguine

Gynekologen föreslog att jag skulle öva på att gå till en gynekolog som jag känner mig bekväm med en gång i veckan....vilket aldrig kommer att hända!
    Den gynekolog som jag tyckte bäst om har flyttat och bytt jobb, vart vet jag inte.

Tyckte inte alls om gynekologens kommentarer om att hon borde få ett pris för att undersökningen. Sedan när hon skulle fylla i uppgifter på datorn och frågade om jag var friska sa jag "ja" och hon försökte skämta och frågade "är du säker" med tanke på hur du var i gynstolen!

Känner verkligen att jag inte orkar ta tag i min gynskräck för tillfället. Har varit på två cellprov hitills och de kommer jag att fortsätta att gå på när de kallar en.

Svar på tråden Fler med gynskräck som tyckte att undersökningarna vid förlossningen gick bra?