• LinnV

fler som bor hemma?

Är det fler mammor än jag som bor hemma hos sina föräldrar? Hur tycker ni att de är?

Jag önskar jag slapp bo hemma men har inte haft något att välja på då socialen har vägrat ge mig bostad, går på gymnasiet nu å de ser inte omöjligt ut att få lägenhet längre. kan tillägga att jag betalar min å linas mat å telefonräkning å sånt..

• Svar på tråden fler som bor hemma?
  • Babylilja
    Tjollabolla skrev 2007-08-12 22:23:49 följande:
    Har din man fast jobb så ska ni ju inte till soc överhuvudtaget.
    nej de va ju precis det jag skrev...
  • Babylilja

linasmama: hm synd att du inte bor i sthlm kanske vi kunde setts å prata istället...den här tråden verkar ha spårat ur lite...
    ingen här verkar förstå riktigt hur det är att bo hemma om man inte har en idyll familj som alla här verkar ha...

• m00nfl0wer

Jag är snart 19år och har en dotter på snart 2år. Vi bor hemma hos min pappa och jag ska börja på gymnasiet nu den 20:e.

Då min pappa får förlängt underhåll för mig tills jag gått ut gymnasiet så behöver jag inte betala någonting hemma. Jag betalar enbart sakerna för Emmi.

Börjar bli lite jobbigt att bo hemma med en 2åring.. men vad gör man inte? Kan inte flytta bara sådär, min pojkvän (inte dotterns pappa) bor i en 1a på 29kvm, dottern har dagisplats här och som sagt så ska jag gå gymnasiet (heldagar).

Min pappa tycker ibland att det är lite jobbigt med ett litet barn då han redan är klar med den biten för länge sen (Jag är yngsta barnet) så han brukar säga att känns som att börja om från början igen även om det är jag som tar hand om Emmi. Okej, min pappa hjälper till ganska mycket men som sagt situationen börjar bli riktigt jobbig. *Suckar djupt*

• sSARAa

Jag bodde hemma med min dotter tills hon var ungf 2,5år.
    Jag tyckte de var helt okej.
    Mina föräldrar och syskon tyckte de var roligt. har en stor familj så man blir van att ha någon runt sig hela tiden.
    var så att när jag flyttade hemifrån så fick jag ångest varje gång jag skulle hem till min lgh, för den var så "stor" och tom
    till slut så flyttade jag hem till mina föräldrar en sväng igen.
    Sen träffade jag min kille och vi flyttade ihop och fick våran son.

Men jag tycker fortfarande vi har en stor lgh och vi är för några men nu har jag vant mig.

När jag bodde hemma så betalade jag en liten hyra på 950kr dåvarande barnbidraget och då fick jag 600kr i bostadsbidrag. Jag stog som inneboende hos mina föräldrar. sen betalade jag allt för min dotter och bidrog till matkontot.

• Tojjo

Hej. Jag har nyss fått veta att jag ska bli mamma i aprill :)
    Dock problemet med bostad + ekonomi. Vet inte hur vi ska lösa det riktigt, vill värkligen inte bo hemma. Det skulle inte fungera anser jag :S
    Blir såå förvirrad av alltigt

• Ditaa

ännu en orsak till att verkligen tänka efter om man ska skaffa barn vid så ung ålder..fö ni visste väl att det skulle bli så här som ni har det att ni bor hemma fortfarande med ett barn

• hannahlilla
    Ditaa skrev 2007-08-19 14:06:14 följande:
    ännu en orsak till att verkligen tänka efter om man ska skaffa barn vid så ung ålder..fö ni visste väl att det skulle bli så här som ni har det att ni bor hemma fortfarande med ett barn
    De flesta här blev nog oplanerat gravida, att jag skulle bo hemma var inget argument för abort. Inte för min del iaf.
    Elvira, 19/3-07.
  • jerseyko

Är inte alls i din sits då jag flyttade hemifrån för länge sen.

Jag studerade på annan ort och fick 1.300:- i inackorderingstillägg (typ bostadsbidrag när man är under 18år och går på gymnasiet) + studiebidraget (då 950:- )

Tror inte man kan få bostadsbidrag om man är under 18 år (eftersom föräldrarna är underhållsskyldiga)

Det finns ju två alternativ, din 21 åriga bror växer upp och flyttar hemifrån. Eller dina föräldrar hjälper dig med att hitta en liten lägenhet, en 1a kanske räcker åt er tills du gått ut gymnasiet och fått ett jobb och kan fixa en egen större lägenhet, eller vem vet, träffar en ny kille som redar har ett stort boende Flört

Tycker det är lite knasigt att dina föräldrar är på dig och inte din bror om att flytta! Då skulle jag också bli galen.

• AngelOfLove

Jag bor inte hemma.. Jag flyttade hemifrån när jag var 16 och jag fyller snart 18.. Det är jätteskönt att ha ett eget ställe. Dock står jag inte för någon hyra eller så, så man kan inte säga att det är "mitt".

• Maskensmamma

Jag var 17 när jag fick grabben och bodde hemma hos min pappa i 8 månader efter förlossningen. Sen var jag sambo men det sket sig rejält och jag "flydde" hem till pappa igen för 5 månader sen. Nu flyttar jag till eget igen om 2 veckor ungefär. Från det att min son var 1 år till förra året (2006) jobbade jag och började sen på folkhögskola.

Det är ju ingen dröm att bo hemma, ibland har jag bara velat slå ihjäl farsan men det har fungerat bra ändå. Jag sköter mitt och han sköter sitt. Jag har betalat halva hyran och får då använda telefon & bredband och betalar inget extra för mat. Pappa har ställt upp jättemycket genom att vara barnvakt några gånger om dagis har varit stängt eller om jag behövt göra något som inte är så lämpligt att ha med grabben på. Han är långtidssjukskriven men fullt kapabel till att passa sitt barnbarn några timmar då & då.

Det ska bli väldigt skönt att få ha mitt eget hem nu både för min egen del och för grabbens skull. Det tråkiga är att jag flyttar till en annan kommun så det blir nytt dagis och ganska långt till pappa om jag behöver barnvakt någon gång. (Grabbens pappa är förresten inte med i bilden alls!)

• MGn

Här hoppar jag in, Jag bor visserligen själv nu, men jag och min dotter bodde hos mina föräldrar de första 7 månaderna innan vi hittade egen bostad. Det är så underbart skönt att bo hemma med sina föräldrar.

Svar på tråden fler som bor hemma?