• BimBulle

*Jag har tagit blodprov för progestoron dag

Jag har tagit blodprov för progestoron dag 5 efter LH-utslag på ÄL-test enligt min gyns ordination. Det visade 17.
    Är det ett bra värde eller inte?? (Min läkare är på semester så jag kan inte få mer info än just "17" av sköterskan i dagsläget).
    Någon som vet....?

/Orolig

• Svar på tråden *Jag har tagit blodprov för progestoron dag
  • BimBulle

(Fortfarande orolig... ingen som vet.....?)

• Moomi

Njae...17 är inte sådär värst bra. Det indikerar på en svag ägglossning. Resultatet skall vara över 20 för att man med säkerhet skall kunna säga att man har haft ägglossning. Jag mätte mitt progesteron bara en gång och då hade jag 76.

• malin väntar

Oj, det har jag ingen aaaning om. Ska lämna blodprov på tisdag. Och ringa ca en vecka senare för att få svar.

• BimBulle

Tack Moomi för ditt svar! Men kan det vara så att min ägglossning inte "kommit igång" ordentligt förrän efter blodprovet...? Eller är det så att ägglossning alltid sker (om man har nån) inom 48 timmar efter LH-stegring..?

• Hmmmm

Jag hade 19 och de sa att det tyder på att jag haft ägglossning. 19 var minivärdet på den normalskala de hade men jag tycker själv att det låter lågt.

• Centurion

Hej Bimbulle!

Jag har haft 14 och 17 i prog. de två gånger jag tagit prover.. Får för tillfället pergo och försöker med det starta upp kroppen att fungera..
    Proget ska ligga mellan 5-85 sa de åt mig, dock är det som Moomi säger att det helst ska ligga över 20 för att kunna vara säker på att äl skett..

• BimBulle

Hej Centurion!
    Tack för svaret! Jag hade 18 första gången o 17 andra som sagt.. ska börja med Pergo i morgon!

Hör gärna av dig!

• malin väntar

Jag fick svar igår = 89!!
    Sköterskan sa att man ska ha över 8.

• Moomi

malin väntar:
    Jo man skall ha över 8 men det betyder ínte att man har ägglossat. Det gör man först med ett värde runt 20. Men 89 är superbra. Grattis!

• BimBulle

Jag blir så himla förvirrad... min läkare säger att man ska ha ett värde över 30 = påvisar starkt att ÄL skett. Många här säger att mina värden på 17-18 är bra o påvisar ÄL medan din, Malin väntar, säger att man ska ha över 8... Hur kommer det sig att alla läkare o sjuksyrror säger olika? Vad är det som gäller egentligen? Behöver jag inte deppa över mina resultat på 17 o 18 eller...?

Åååh, jag blir galen i denna bebistillverkningsdjungel jag befinner mig i.... ont i tuttarna har jag också.... appropå ingenting. ;)

• Moomi

BimBulle:
    Dina resultat på 17-18 är sådär på gränsen för att man säkert skall kunna säga att du har haft ägglossning, så det är helt rätt som din läkare säger att man skall ha över 30 för att vara säker.

• BimBulle

Hade 77 nu senaste testet!! Efter en pergokur! :)

Svar på tråden *Jag har tagit blodprov för progestoron dag