• nasselina

    Tips på fina dopvisor där gud inte nämns...?

    Vi ska döpa vår glada son i september! Jag behöver tips på söta visor där gud och hans polare inte nämns. Inte för tårdrypande heller, då står jag själv där och bölar.

  • Svar på tråden Tips på fina dopvisor där gud inte nämns...?
  • malachis mamma

    kom på att jag var på ett till dop, kristet men i hemmet, där sjöng vi bara Astrid Lindgren sånger, det var fint! och sött för ett barn.

  • Maverich

    "fem fingrar" av(?) Lisa Nilsson, den är helt underbar.

  • nasselina

    Men hur får man tag i dem texterna då? ex "Fem fingrar"?

  • ullis83

    den där "Du vet väl om att du är värdefull" nämner dom väl inte gud i?

    Dock tycker jag att om man döper sitt barn i kyrkan kan man ju inte riktigt utesluta gud..tona ner det går väl an,men ta bort det helt och hållet.Jag förstår inte sånt

  • Moll

    Nasselina; Fem fingrar är skriven av Mauro Scocco, sök på nån sida med honom kanske? Annars finns den i en notbok som heter nåt i stil med kärlekssånger till ett barn, tror nån nämnde den här.

    Malachis mamma; kritiserar inte. eller det är inte min mening i alla fall! btw i den blomstertid nu kommer; "allt kött är hö, och blomstren dö, och tiden allt fördriver - blott Herrens ord förbliver"

  • nasselina

    Ullis 83: Det är mycket jag inte heller förstår! ;)
    Behöver inte utesluta gud helt och hållet. Prästen pratar ju en massa mellanåt om Herren och så. Vill bara inte att han nämns i visorna.
    Låten du föreslog är fin men för tårdrypande för min smak. Tack ändå för bra tips!!

  • Chardonnay

    Spännande att läsa om alla åsikter Jag har gått ur svenska kyrkan men min man ville gärna ha ett dop till sonen förra året, och jag tänkte att det kanske skulle funka ändå - efter mycket om och men lyckades vi ju gifta oss i kyrkan (fick tag i en underbar präst som verkligen kunde möta mig i alla mina tvivel och allt jag ifrågasatte inom kyrkan)... Hur som haver - när vi var hos prästen (tyvärr hade vår präst som vigde oss flyttat) inför dopet blev det tvärstopp. Jag kunde verkligen inte förlika mig med allt - otroligt mycket mer Gud än vid en vigselakt!

    Min man lyssnade på mig och vi hade en schysst middag hemma för vår son, med massa champagne och libanesisk mat and that was it. Vi sjöng inte ens några sånger , bara umgicks med familjen/släkten. Namnet får ju barnet via folkbokföringen, har ju inget med dop/ceremoni att göra. Så alla som tvivlar på dop - tveka inte att göra det på ert eget sätt!

    Lycka till!

  • nasselina

    Chardonnay: Hm... du fick mig verkligen att tänka om här! Ska nog F-n övertala maken ikväll över ett glas champagne om en liten namnceremoni i stället!! köpa en mysig skiva som alla gillar, lite smörgåstårta och läskande cider på altan på sommarstugan i stället??!
    Var så inne på att barnen skulle "få lika", hon är döpt. Men vad gör det, vi firar ju det ju i allafall!
    Tack. Så får det bli!

  • amonii

    personligen så döpte jag sonen för att han inte ska måsta gå igenom det senare den dagen han vill (läs: OM han vill) konfrimeras! En av mina vänninnor var tvungen att anstränga sig HÅRT för att få konfrimeras med sina vänner, eftersom hon inte var döpt än fick hon gå dubbelt så mycket i kyrkan och göra en massa saker... & då såklart DÖPAS innan konfrimationsdagen.

    Var VÄLDIGT besvärligt... Enklare att gå UR kyran ifall man inte vill det, än gå MED tydligen....

    Därför valde vi ett kyrkligt dop!
    Maten och "namncermonin" kan man ju ändå ha efteråt! =))

  • amonii

    Kanske ska poängtera det det var "modernt" att konfrimera sig just då.. Så ungefär 90 % gjorde det INTE pgr av gud, utan för att alla andra gjorde det... och för att få presenter... =)

  • Grodis15
    broobree skrev 2015-12-19 18:40:22 följande:

    Du lilla Du, passar fint om mamma eller pappa kan tänkas sjunga på dopet ??


    Det är nog löst nu, tråden är från 2007....
  • Bibbidi
    malachis mamma skrev 2007-08-14 11:01:06 följande:

    Jag var på dop i kyrkan i söndags och där spelade dom Den blomstertid nu kommer, som ju är en psalm men jag minns inte att gud nämns. Men det passar kanske bara just på sommaren?

    Varför ifrågasätta TS som ni gör? Det var ju inte frågan här?!


    För att när man döps så döps man in i den kristna kyrkan och därför låter det konstigt om man vill ha ett dop utan några (övriga) kristna inslag? 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi
    Grodis15 skrev 2015-12-19 23:29:49 följande:
    Det är nog löst nu, tråden är från 2007....
    Men åååååååh vad pinsamt. 

    Jag föll i fällan jag också. Förlåt förlåt.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
Svar på tråden Tips på fina dopvisor där gud inte nämns...?