• Dragonwagon

Val av namn

Barnens namn... Gick ni på arvsnamn eller skapade ni en "ny" trend och valde bort familjenamnen?
    Själv heter barnen: Albin, Ivar (efter morfarsfar) Erik (efter farfarfar) Nea, Engla, Elisabeth (farmor) och Nilla (mormorsmor) Jessica (moster) Saga

• Svar på tråden Val av namn
  • nitraM

Hmmmmmmmmmm.

Min sambo hade redan Novah eller Noah till barn namn & de blev en Novah.

Sen som andra namn tog vi mitt drömbil =) nämligen PANTERA!
    (DeTomaso Pantera) Sen ett namn till som vi spann vidare på sambons mellan namn....å då hamnade vi på Elise.

Är de någon som ser en röd tråd genom namnen?...kan ju få plocka bort en vallfri bokstav ;)

• Henric29

Vår son heter Neo Olof Levi med Neo som tilltalsnamn. Det bara dök upp o är ett lätt o kort namn som funkar överallt. Olof efter farfar/motfar och Levi efter gammelfarfar. Levi är ju ganksa ovanligt så det är kul att föra det vidare.

• Alshain

Vi skrev upp en lista över namn som vi kunde tänka oss, och fyllde på den under några månader. Sedan strök vi de med å/ä/ö eller som av någon annan anledning inte fungerar internationellt. Sedan strök vi alla namn med något kristen eller annan religös innebörd eller historia. Sedan strök vi de som är med på top10-listan, vi vill inte ha för vanliga namn.

Vi fick ett par alternativ kvar som vi gick och kände på ett tag. Till slut fastnade vi för Max. Andranamnen har vi valt ett ifrån mammas sida av släkten, och ett ifrån pappas sida.

• scotty

Jag bar döpt båda mina med vars ett namn från mig, min första heter Mattias och som tilltal: Kristoffer tredje namn: Junior.
    Min andra fick mitt andra namn Fredrik och som tilltal: Lyon tredje namn: Junior

Lyon e från staden med samma namn i frankrike....... :D:D

• bjojne

Vår dotter heter:
    Emy (efter min mormor och min mamma)
    Loo
    Christina (efter min flickvänns mormor och mamma)
    Sol (Jag har alltid tyckt att det är ett fint namn.)

Hennes tilltalsnamn är Loo, först tänkte vi Emy-Loo, men det blev liiite för mycket countrysångerska över det.

• rudd

Tog Kevin som förstanamn eftersom att vi tyckte det var fint, och mitt mellanamn Raymond som är min pappas namn fick även grabben som mellanamn.

• no pasaran

Min dotter heter

Mina Andrea Ulrike

Mina, efter ett unge på mitt jobb som jag tyckte om

Andrea, efter Andreas Baader, RAFs grundare

Ulrike, efter Ulrike Meinhof, RAFs andra ledare.

sonen heter

Timo Emiliano Zapata

Timo, efter en tysk kamrat jag har

Emiliano Zapata, efter den mexikanske revolutionären...

Svar på tråden Val av namn