• MammaCharlott

hur mycket betala hemma...??

min mans dotter, 20 år ska börja studera här i Sthlm, har nu flyttat hem till oss, hur mycket kan/ska man ta i "hyra"..??

• Svar på tråden hur mycket betala hemma...??
  • Emil i Lönneberga

2500:- då ingår allt förutom kläder, smink och sånt. 2500:- ska täcka hyran för rummet, maten, hygienprylar osv.

Vissa dagar är begränsningarna mer begränsande än andra.
  • Maskot

Det beror väl på om hon har någon inkomst. Om min son studerade och bodde hemma skulle jag nog inte ta något betalt för det innan han har en fast inkomst.

• nene76

Ring soc och fråga vad som är skäligt att betala. Men sen är det ju åxå om hon har arbete eller studielån.

Si vis amari, ama. Om du vill älskas, älska.
  • Veladis

Jag skulle försöka räkna ut vad extrautgifterna för mat, el, telefon etc blir och låta henne stå för det. Det blir väl någon tusenlapp eller två beroende på hur mycket hon äter hemma.

• Moonis

Beror på inkomsten o hur mycket det kan tänkas bli extra med mat o sånt.

• Galenanna

När jag började tjäna pengar hemma fick jag betala 2500kr i månaden till min mamma för mat och husrum. Men det är ju några år sen.

Har hon studielån och isåfall hur mycket?

• abnocto

Fast är det hennes far måste han väl ställa upp så länge hon studerar? Tjänar hon inga pengar vem är det då som ska betala, hennes mamma?

• 8Emilie8

Om hon inte behöver betala något hos er, kan hon kanske slippa ta studielån, och klara sig på CSNs bidragsdel. Det skulle iaf jag ha ställt upp på....inge kul med CSN skulder när man väl är klar med studierna....

• Sardinen

När min 20åring bodde hemma lät jag honom betala 500kr i månaden, hade han tjänat mer hade jag nog begärt lite mer.

• 3mily

Det beror på hennes inkomst..
    sj så får jag runt 2500 i månaden och får betala 500 kr..

MammaCharlott skrev 2007-08-19 13:17:47 följande:
    min mans dotter, 20 år ska börja studera här i Sthlm, har nu flyttat hem till oss, hur mycket kan/ska man ta i "hyra"..??
  • jerseyko

Jag tycker ni ska komma överens om en viss % av hennes inkomst varje månad som går till er och det är då i hyra och så ingår maten. Kläder, smink ect får hon köpa själv för pengarna som blir över.

När jag bodde hos svärmor sista året på gymnasiet betalade jag 1.000:-

Svar på tråden hur mycket betala hemma...??