• bluebride

    Ljus (stearinljus alltså), någon som gillar att "inreda" med såna?

    Rubriken är kanske lite luddig, men jag ska försöka förklara vad jag menar.

    Sen bara ett par år tillbaka och jag märkt att inreda med ljus är kul och trevligt, har köpt mycket ljusstakar och stearinljus på sistonde. Visst bränner jag vissa, men har även bara såna som prydnad, mamma hade det i en kandelaber på tvn när jag var i liten, kanske kommer lite därutav. Men jag tycker det är snyggt, det är en liten färgklick här och var, men jag tycker det är otroligt fint.

    Hoppas det förklarade vad jag menade med rubriken.

    Är det fler som gör så?

    Ifall du svarar ja. Vart köper du dina ljus? har du många ljusstakar? osv osv osv

  • Svar på tråden Ljus (stearinljus alltså), någon som gillar att "inreda" med såna?
  • bluebride

    är jag verkligen ensam att tycka att det är fint och inreder med ljus?

  • mrs holiday

    Jag inreder med ljus på det sättet att jag använder ljuslyktor/ljus som passar inredningen och så ger de en så hemtrevlig stämning när man tänder dem. Jag har däremot inga ljus som jag inte kan tänka mig att tända, de fyller en funktion för mig, även om de samtidigt pryder sin plats.

    Jag gillar blockljus, har ett ljusfat på soffbordet och några stora ljuslyktor som rymmer blockljus. Varierar mig i färgerna, ibland har jag bara vita, ibland andra färger som funkar med övriga textilier i rummet. Sen är det värmeljus som gäller, har en massa olika ljuslyktor, men har inte alla framme samtidigt. Varierar mig då jag dukar till bjudmiddagar osv.

  • bluebride

    wow, det fanns fler som jag. det är samma här, ljusen är lika mycket prydnat som en porslinskatt eller liknande, även om min sambo har svårt att förstå resonemanget

  • Analoga

    Jag instämmer lite i det mrs Holiday beskriver; jag har ljus som del i inredningen, men jag använder inte någon som bara prydnad utan de "brinner".


    Jag har tex ett ljusfat på vardagsrumsbordet som jag brukar ha blockljus på med varierande färger efter årstid, eller för att matcha tex textilier med....

  • bellanbus

    Jag gillar också att inreda med ljus

    Vissa brinner, andra får stå som dekoration!

    Älskar ljus, särskilt ljus som doftar...allt från vanilj till kaffe eller choklad liksom


    Välkomna till Effelltown....
  • bluebride

    ja, men de är fina ljusklickar i rummen, framför allt i svarta ljusstakar

  • bellanbus

    Oh såg att du ville höra var man köpte sitt också

    Jag köper lite här och där faktiskt, mycket blir det på Ikea, men även en inredningsbutik som finns här i stan Borett, annars lyckas jag hitta ljus lite varstans...

    Men jag tar också gärna emot tips på var man kan köpa snygga, roliga, väldoftande ljus


    Välkomna till Effelltown....
  • bluebride
    bellanbus skrev 2007-08-19 21:43:45 följande:
    Oh såg att du ville höra var man köpte sitt också Jag köper lite här och där faktiskt, mycket blir det på Ikea, men även en inredningsbutik som finns här i stan Borett, annars lyckas jag hitta ljus lite varstans...Men jag tar också gärna emot tips på var man kan köpa snygga, roliga, väldoftande ljus
    doftande ljus vet jag inte, men mitt sista inhandlingsställe var pay-c
  • bellanbus
    bluebride skrev 2007-08-19 21:47:07 följande:
    doftande ljus vet jag inte, men mitt sista inhandlingsställe var pay-c
    Ja idag kan man hitta snygga ljus och ljusstakar/ljushållare/fat lite varstans
    Välkomna till Effelltown....
  • tjenixen

    Oja, jag har en hel massa ljus i ljusstakar, lyktor, fat och allt möjligt. Jag tänder inte alla men de finns där som smycke och mysfaktor ändå.


  • svadia
    Ja, många tycker om att dekorera sina hem med ljus och ljusstakar för att skapa en varm och mysig atmosfär. Ljus kan lägga till en touch av elegans, färg och atmosfär till alla rum, och de finns i olika storlekar, former, färger och dofter för att passa individuella preferenser och inredningsstilar.
    Att använda ljus och ljushållare som dekoration är inte bara visuellt tilltalande, utan låter dig också ha dem lätt tillgängliga för användning när du vill skapa en avkopplande eller romantisk miljö. Många människor visar ljus på hyllor, mantel, soffbord eller som mittpunkt på matbord. De kan placeras i olika ljusstakehållare, lyktor eller andra dekorativa behållare för att förbättra deras visuella tilltalande.
    När det gäller var man kan köpa ljus finns det många alternativ. Lokala butiker, heminredningsbutiker och varuhus har ofta ett brett urval av ljus och ljusstakar att välja mellan. Dessutom erbjuder online-återförsäljare och specialbutiker för ljus ett ännu bredare utbud av produkter, som passar olika smaker, budgetar och designteman.
    När det kommer till ljusstakar har vissa människor några favoriter de använder konsekvent, medan andra kan ha en större samling, vilket gör att de kan rotera och visa olika stilar eller matcha ljusen till säsongen eller tillfället. Valet av ljusstakar och ljus beror i slutändan på din personliga stil och preferenser, såväl som den övergripande estetiken i ditt hem.
  • Mortiscia80

    Ja jag har båda delarna, dvs dels ljus i ljusstakar som står för att se fina ut och dels ljusstakar med främst värmeljus. Jag har också en tredje variant med elvärmeljus.

Svar på tråden Ljus (stearinljus alltså), någon som gillar att "inreda" med såna?