• Maverich

Vad tänker ni om namnet Eje?

Vi har lite namnkris, väntar en pojke och har en Elias redan. Vi har svårt att komma på ett namn men tycker båda om Eje. Det verkar dock som att många tycker att det inte är ett riktigt namn, är det så? Kommer det kanske bli jobbigt för pojken att växa upp med ett namn som kanske blir ifrågasatt hela tiden? Ett alternativ är att namnge honom till Einar och kalla honom Eje från start, men sänder det inte ut signalen att hans riktiga namn (Einar) inte duger? Fundersam

• Svar på tråden Vad tänker ni om namnet Eje?
  • Strawbaby

Jag har haft en träslöjdslärare som hette Eje, så jag ser det självklart som ett namn. Däremot var jag inte så förtjust i honom så jag skulle inte döpa min son till det. Men att det är ett namn är ingen tvekan!

• spöke

Jag tänker mest på sagorna som pappa brukade hitta på när jag var liten om "Eje Älg". :)

• LittleRedRidinHood

fint och kopplar ej till smeknamn när jag hör det

• Anonym (Hejhej)

Vår son heter Eje, tycker om det jättemycket! och kul att det inte är så vanligt

• Anonym (Förslag)

Har aldrig hört namnet Eje förut så har lite svårt att säga vad jag tycker om det. Men några andra namn som jag tycker passar med Elias (om ni vill att lillebror också ska börja på bokstaven E) är:

Emanuel
    Emil
    Ebbe

Men självklart är det ju NI som ska känna att namnet är fint och passar lillebror, oavsett vad någon annan tycker! Så om ni har fastnat för Eje så tycker jag att ni ska köra på det 🥰

• Anonym (Miss X)
    Anonym (Förslag) skrev 2026-03-15 09:38:01 följande:

Har aldrig hört namnet Eje förut så har lite svårt att säga vad jag tycker om det. Men några andra namn som jag tycker passar med Elias (om ni vill att lillebror också ska börja på bokstaven E) är:

Emanuel
    Emil
    Ebbe

Men självklart är det ju NI som ska känna att namnet är fint och passar lillebror, oavsett vad någon annan tycker! Så om ni har fastnat för Eje så tycker jag att ni ska köra på det 🥰

Med tanke på att tråden är från 2007 så har nog den unge mannen fått sitt namn för länge sedan. 
  • Anonym (Lorem)

Det är fint :) Påminner om min grannes namn som var Eivin 

• Anonym (E.)

Jag gillar inte smeknamnsnamn, och här blir det ännu konstigare om ena barnet ska ha ett riktigt namn och det andra ett smeknamnsnamn. Dessutom är namnen för lika, och Eje skulle t.o.m. kunna vara ett smeknamn på Elias, så jag tror att det kommer att ske sammanblandningar. Så onödigt. 

Elias och Einar är bättre, men dels tycker jag att de är för lika till ordbilden, och dels för olika till ursprunget. Elias är ju bibliskt och Einar fornnordiskt. Till Elias passar något annat bibliskt namn i sin allmogesvenska form tycker jag, t.ex. Anders, Per, Nils, Mats. Men även de längre formerna: Andreas, Peter, Nicholas etc. funkar såklart. (Men helst inte Mattias eftersom Elias och Mattias blir för lika.) Johan, Jakob, Daniel och David funkar också. 

• Anonym (Associations)

Får mig osökt att tänka på gamla finska farbröder, eftersom jag känner till flera sådana med just det namnet. Vet inte om detta är positivt eller negativt. Det får du avgöra.

• Anonym (OK)

För mig låter det ganska anomymt och intetsägande. Alternativt som ett smeknamn och inte ett riktigt namn.

Men det är bara jag. Finns säkert många som tycker det är ett fint namn.

• Anonym (Chica)

Hade varit intressant att höra om det blev en Eje eller inte Flört

Svar på tråden Vad tänker ni om namnet Eje?